Yhteenveto: | Tutkielmamme tavoitteena oli selvittää millaista lasten fyysinen aktiivisuus ja osallisuus on varhaiskasvatuksessa. Tätä tutkimme selvittämällä varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä lasten fyysisestä aktiivisuudesta. Lisäksi tutkimme, millaisia fyysisen aktiivisuuden mahdollistavia sekä rajoittavia tekijöitä varhaiskasvatuksessa on opettajien mukaan. Tutkimme myös, miten lasten osallisuus opettajien mukaan näkyy toiminnassa, ja miten se vaikuttaa lasten fyysiseen aktiivisuuteen. Tutkimuksemme on laadullinen ja siinä on hyödynnetty fenomenografista tutkimusotetta. Keräsimme aineistomme haastattelemalla 12 varhaiskasvatuksen opettajaa teemahaastatteluilla. Aineistoa on analysoitu teoriasidonnaisella
sisällönanalyysilla. Opettajat näkivät usein omaehtoisen leikin intensiteetiltään raskaampana kuin ohjatun toiminnan. Opettajien mukaan lasten fyysistä aktiivisuutta jouduttiin rajoittamaan vähemmän ulkona. Lapset olivat opettajien mielestä sitoutuneempia toimintaan, kun olivat saaneet itse siihen vaikuttaa. Myös fyysisen aktiivisuuden intensiteettitaso heidän mukaansa kasvoi, kun lapset olivat mukana suunnittelemassa ja toteuttamassa toimintaa.Tutkimuksemme tuloksista ilmenee, että lasten fyysinen aktiivisuus lisääntyisi enemmän ulkoiltaessa. Myös omaehtoisen leikin sekä osallisuuden mahdollistaminen lisäisi lasten fyysisen aktiivisuuden intensiteettiä, sillä tulosten mukaan lapset liikkuvat enemmän, kun ovat saaneet itse vaikuttaa toimintaan. Opettajan tarkkojen suunnitelmien sijaan suuntaa antavien suunnitelmien tekeminen antaa lapsille enemmän vaikutusmahdollisuuksia toiminnan toteutukseen.
|