Peruskouluikäisten maahanmuuttajien musiikkisuhde ja musiikintuntien rooli maahanmuuttajataustaisen oppilaan musiikkisuhteen tukemisessa

Tässä tutkielmassa käsitellään peruskouluikäisten maahanmuuttajien musiikkisuhdetta, sekä millä tavoilla musiikintunnit tukevat tätä musiikkisuhdetta. Tutkielma on tehty laadullisella tutkimusmenetelmällä, joka koostuu neljän peruskouluikäisen maahanmuuttajan sekä kahden luokanopettajan haastattelui...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hulkko, Mia-Leena
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76383
_version_ 1826225699732586496
author Hulkko, Mia-Leena
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hulkko, Mia-Leena Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hulkko, Mia-Leena Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hulkko, Mia-Leena
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa käsitellään peruskouluikäisten maahanmuuttajien musiikkisuhdetta, sekä millä tavoilla musiikintunnit tukevat tätä musiikkisuhdetta. Tutkielma on tehty laadullisella tutkimusmenetelmällä, joka koostuu neljän peruskouluikäisen maahanmuuttajan sekä kahden luokanopettajan haastatteluista. Näillä haastateltavilla ei ole keskenään opettaja-oppilas suhdetta. Haastatteluaineisto on analysoitu sisällönanalyysilla. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan musiikkisuhdetta käsitteenä, monikulttuurista musiikkikasvatusta sekä opetussuunnitelman ajatuksia näistä kummastakin. Tutkimustuloksena voidaan sanoa, että haastattelemillani maahanmuuttajilla on olemassa selkeä musiikkisuhde. Kuitenkaan musiikkisuhde oman synnyinmaan musiikkikulttuuria kohtaan ei ole niin selkeä, sillä monet maahanmuuttajista eivät osanneet kuvailla synnyinmaansa musiikkikulttuuria tai musiikin merkitystä kovin kattavasti. Haastattelemillani opettajilla on myös selkeä ajatus siitä, mitä on musiikkisuhde ja mikä sen rooli on musiikintunneilla. Musiikintunnit tukevat myös haastateltujen maahanmuuttajataustaisten oppilaiden musiikkisuhdetta, paitsi oman synnyinmaansa musiikkikulttuuria kohtaan. Haastattelemieni musiikinopettajien mukaan musiikintunneilla kuitenkin opiskellaan musiikkia monipuolisesti ja -kulttuurisesti, vaikka oppilaiden omia kulttuuritaustoja ei nosteta erityisesti esille.
first_indexed 2021-06-09T20:02:42Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Toivanen, Pekka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hulkko, Mia-Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-09T08:01:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-09T08:01:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76383", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n peruskouluik\u00e4isten maahanmuuttajien musiikkisuhdetta, sek\u00e4 mill\u00e4 tavoilla musiikintunnit tukevat t\u00e4t\u00e4 musiikkisuhdetta. Tutkielma on tehty laadullisella tutkimusmenetelm\u00e4ll\u00e4, joka koostuu nelj\u00e4n peruskouluik\u00e4isen maahanmuuttajan sek\u00e4 kahden luokanopettajan haastatteluista. N\u00e4ill\u00e4 haastateltavilla ei ole kesken\u00e4\u00e4n opettaja-oppilas suhdetta. Haastatteluaineisto on analysoitu sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla. Teoreettisessa viitekehyksess\u00e4 tarkastellaan musiikkisuhdetta k\u00e4sitteen\u00e4, monikulttuurista musiikkikasvatusta sek\u00e4 opetussuunnitelman ajatuksia n\u00e4ist\u00e4 kummastakin. \n\nTutkimustuloksena voidaan sanoa, ett\u00e4 haastattelemillani maahanmuuttajilla on olemassa selke\u00e4 musiikkisuhde. Kuitenkaan musiikkisuhde oman synnyinmaan musiikkikulttuuria kohtaan ei ole niin selke\u00e4, sill\u00e4 monet maahanmuuttajista eiv\u00e4t osanneet kuvailla synnyinmaansa musiikkikulttuuria tai musiikin merkityst\u00e4 kovin kattavasti. Haastattelemillani opettajilla on my\u00f6s selke\u00e4 ajatus siit\u00e4, mit\u00e4 on musiikkisuhde ja mik\u00e4 sen rooli on musiikintunneilla. Musiikintunnit tukevat my\u00f6s haastateltujen maahanmuuttajataustaisten oppilaiden musiikkisuhdetta, paitsi oman synnyinmaansa musiikkikulttuuria kohtaan. Haastattelemieni musiikinopettajien mukaan musiikintunneilla kuitenkin opiskellaan musiikkia monipuolisesti ja -kulttuurisesti, vaikka oppilaiden omia kulttuuritaustoja ei nosteta erityisesti esille.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-09T08:01:18Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-09T08:01:18Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "64", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikkisuhde", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Peruskouluik\u00e4isten maahanmuuttajien musiikkisuhde ja musiikintuntien rooli maahanmuuttajataustaisen oppilaan musiikkisuhteen tukemisessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106093595", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikulttuurisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76383
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:14Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ecbb06cc-5c9e-4720-8359-f73a9beb99d6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106093595.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hulkko, Mia-Leena Peruskouluikäisten maahanmuuttajien musiikkisuhde ja musiikintuntien rooli maahanmuuttajataustaisen oppilaan musiikkisuhteen tukemisessa musiikkisuhde Musiikkikasvatus Music Education 3052 kulttuuri maahanmuuttajat monikulttuurisuus musiikkikasvatus musiikkikulttuuri
title Peruskouluikäisten maahanmuuttajien musiikkisuhde ja musiikintuntien rooli maahanmuuttajataustaisen oppilaan musiikkisuhteen tukemisessa
title_full Peruskouluikäisten maahanmuuttajien musiikkisuhde ja musiikintuntien rooli maahanmuuttajataustaisen oppilaan musiikkisuhteen tukemisessa
title_fullStr Peruskouluikäisten maahanmuuttajien musiikkisuhde ja musiikintuntien rooli maahanmuuttajataustaisen oppilaan musiikkisuhteen tukemisessa Peruskouluikäisten maahanmuuttajien musiikkisuhde ja musiikintuntien rooli maahanmuuttajataustaisen oppilaan musiikkisuhteen tukemisessa
title_full_unstemmed Peruskouluikäisten maahanmuuttajien musiikkisuhde ja musiikintuntien rooli maahanmuuttajataustaisen oppilaan musiikkisuhteen tukemisessa Peruskouluikäisten maahanmuuttajien musiikkisuhde ja musiikintuntien rooli maahanmuuttajataustaisen oppilaan musiikkisuhteen tukemisessa
title_short Peruskouluikäisten maahanmuuttajien musiikkisuhde ja musiikintuntien rooli maahanmuuttajataustaisen oppilaan musiikkisuhteen tukemisessa
title_sort peruskouluikäisten maahanmuuttajien musiikkisuhde ja musiikintuntien rooli maahanmuuttajataustaisen oppilaan musiikkisuhteen tukemisessa
title_txtP Peruskouluikäisten maahanmuuttajien musiikkisuhde ja musiikintuntien rooli maahanmuuttajataustaisen oppilaan musiikkisuhteen tukemisessa
topic musiikkisuhde Musiikkikasvatus Music Education 3052 kulttuuri maahanmuuttajat monikulttuurisuus musiikkikasvatus musiikkikulttuuri
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus kulttuuri maahanmuuttajat monikulttuurisuus musiikkikasvatus musiikkikulttuuri musiikkisuhde
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76383 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106093595
work_keys_str_mv AT hulkkomialeena peruskouluikäistenmaahanmuuttajienmusiikkisuhdejamusiikintuntienroolimaahanmuutta