Peruskouluikäisten maahanmuuttajien musiikkisuhde ja musiikintuntien rooli maahanmuuttajataustaisen oppilaan musiikkisuhteen tukemisessa

Tässä tutkielmassa käsitellään peruskouluikäisten maahanmuuttajien musiikkisuhdetta, sekä millä tavoilla musiikintunnit tukevat tätä musiikkisuhdetta. Tutkielma on tehty laadullisella tutkimusmenetelmällä, joka koostuu neljän peruskouluikäisen maahanmuuttajan sekä kahden luokanopettajan haastattelui...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hulkko, Mia-Leena
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76383
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä tutkielmassa käsitellään peruskouluikäisten maahanmuuttajien musiikkisuhdetta, sekä millä tavoilla musiikintunnit tukevat tätä musiikkisuhdetta. Tutkielma on tehty laadullisella tutkimusmenetelmällä, joka koostuu neljän peruskouluikäisen maahanmuuttajan sekä kahden luokanopettajan haastatteluista. Näillä haastateltavilla ei ole keskenään opettaja-oppilas suhdetta. Haastatteluaineisto on analysoitu sisällönanalyysilla. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan musiikkisuhdetta käsitteenä, monikulttuurista musiikkikasvatusta sekä opetussuunnitelman ajatuksia näistä kummastakin. Tutkimustuloksena voidaan sanoa, että haastattelemillani maahanmuuttajilla on olemassa selkeä musiikkisuhde. Kuitenkaan musiikkisuhde oman synnyinmaan musiikkikulttuuria kohtaan ei ole niin selkeä, sillä monet maahanmuuttajista eivät osanneet kuvailla synnyinmaansa musiikkikulttuuria tai musiikin merkitystä kovin kattavasti. Haastattelemillani opettajilla on myös selkeä ajatus siitä, mitä on musiikkisuhde ja mikä sen rooli on musiikintunneilla. Musiikintunnit tukevat myös haastateltujen maahanmuuttajataustaisten oppilaiden musiikkisuhdetta, paitsi oman synnyinmaansa musiikkikulttuuria kohtaan. Haastattelemieni musiikinopettajien mukaan musiikintunneilla kuitenkin opiskellaan musiikkia monipuolisesti ja -kulttuurisesti, vaikka oppilaiden omia kulttuuritaustoja ei nosteta erityisesti esille.