Monikielisyys luokan rikastuttajana etnografinen tapaustutkimus kielellisesti ja kulttuurisesti moninaisessa alkuopetuksen luokassa

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten monikielisyys ilmenee tavallisessa alkuopetuksen luokassa, jossa lähes puolet luokan oppilaista on kaksi- tai monikielisiä. Pääpaino tutkimuksessa oli oppilaiden kokemuksissa, mutta myös luokanopettajan asettamat raamit luokassa tapahtuvalle vuorov...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pomykal, Ronja
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76373
_version_ 1826225724036481024
author Pomykal, Ronja
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pomykal, Ronja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pomykal, Ronja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pomykal, Ronja
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten monikielisyys ilmenee tavallisessa alkuopetuksen luokassa, jossa lähes puolet luokan oppilaista on kaksi- tai monikielisiä. Pääpaino tutkimuksessa oli oppilaiden kokemuksissa, mutta myös luokanopettajan asettamat raamit luokassa tapahtuvalle vuorovaikutukselle on otettu tutkimuksessa huomioon. Tutkimuksen tarkoituksena on myös osaltaan laajentaa ymmärrystämme monikielisyydestä ja rikkoa yksikielisyyden normia kouluyhteisöissä. Tutkimus on laadullinen etnografinen tapaustutkimus, jonka aineisto kerättiin ensin havainnoimalla luokkaa ja sen jälkeen haastattelemalla sekä luokanopettajaa että luokan 10 oppilasta. Analyysi perustuu dialogiseen analyysiin ja sen avulla tuloksia pystyttiin tarkastelemaan useamman eri osallistujan näkökulmasta, huomaten erilaisia merkityksiä eri yksilöiden välisissä vuorovaikutussuhteissa. Dialogisen analyysin avulla kieli oli mahdollista nähdä sekä oppilaiden sisäisenä vuoropuheluna että osana luokassa tapahtuvaa vuorovaikutusta. Tutkimuksessa monikielisyyttä tarkasteltiin luokanopettajan sekä kantasuomalaisten ja monikielisten oppilaiden näkökulmasta Tulosten mukaan monikielisyys ilmeni luokassa monitahoisena ilmiönä. Se nähtiin kuitenkin ensisijaisesti luokan voimavarana ja rikastuttajana. Oppilaat suhtautuivat monikielisiin oppilaisiin ja eri kielten läsnäoloon luokassa positiivisesti tai neutraalisti. Myös luokanopettaja arvosti kielitietoista opetusta ja näki monikielisyyden osana koulujen tulevaisuutta. Oppilaiden sisäinen vuoropuhelu itsestään kielten oppijoina ja käyttäjinä oli pääosin positiivista, mutta erityisesti monikieliset oppilaat näkivät heihin kohdistuvat odotukset liian suurina. Kantasuomalaiset oppilaat eivät arvioineet itseään suhteessa toisiin tai toisten heihin asettamiin odotuksiin. Oppilaiden tarve kuulua joukkoon ja olla osa luokan yhteisöä oli myös suuressa roolissa tuloksia.
first_indexed 2021-06-09T20:02:42Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Moate , Josephine", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pomykal, Ronja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-09T07:41:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-09T07:41:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76373", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena oli selvitta\u0308a\u0308, miten monikielisyys ilmenee tavallisessa alkuopetuksen luokassa, jossa la\u0308hes puolet luokan oppilaista on kaksi- tai monikielisia\u0308. Pa\u0308a\u0308paino tutkimuksessa oli oppilaiden kokemuksissa, mutta myo\u0308s luokanopettajan asettamat raamit luokassa tapahtuvalle vuorovaikutukselle on otettu tutkimuksessa huomioon. Tutkimuksen tarkoituksena on myo\u0308s osaltaan laajentaa ymma\u0308rrysta\u0308mme monikielisyydesta\u0308 ja rikkoa yksikielisyyden normia kouluyhteiso\u0308issa\u0308.\nTutkimus on laadullinen etnografinen tapaustutkimus, jonka aineisto kera\u0308ttiin ensin havainnoimalla luokkaa ja sen ja\u0308lkeen haastattelemalla seka\u0308 luokanopettajaa etta\u0308 luokan 10 oppilasta. Analyysi perustuu dialogiseen analyysiin ja sen avulla tuloksia pystyttiin tarkastelemaan useamman eri osallistujan na\u0308ko\u0308kulmasta, huomaten erilaisia merkityksia\u0308 eri yksilo\u0308iden va\u0308lisissa\u0308 vuorovaikutussuhteissa. Dialogisen analyysin avulla kieli oli mahdollista na\u0308hda\u0308 seka\u0308 oppilaiden sisa\u0308isena\u0308 vuoropuheluna etta\u0308 osana luokassa tapahtuvaa vuorovaikutusta. Tutkimuksessa monikielisyytta\u0308 tarkasteltiin luokanopettajan seka\u0308 kantasuomalaisten ja monikielisten oppilaiden na\u0308ko\u0308kulmasta\nTulosten mukaan monikielisyys ilmeni luokassa monitahoisena ilmio\u0308na\u0308. Se na\u0308htiin kuitenkin ensisijaisesti luokan voimavarana ja rikastuttajana. Oppilaat suhtautuivat monikielisiin oppilaisiin ja eri kielten la\u0308sna\u0308oloon luokassa positiivisesti tai neutraalisti. Myo\u0308s luokanopettaja arvosti kielitietoista opetusta ja na\u0308ki monikielisyyden osana koulujen tulevaisuutta. Oppilaiden sisa\u0308inen vuoropuhelu itsesta\u0308a\u0308n kielten oppijoina ja ka\u0308ytta\u0308jina\u0308 oli pa\u0308a\u0308osin positiivista, mutta erityisesti monikieliset oppilaat na\u0308kiva\u0308t heihin kohdistuvat odotukset liian suurina. Kantasuomalaiset oppilaat eiva\u0308t arvioineet itsea\u0308a\u0308n suhteessa toisiin tai toisten heihin asettamiin odotuksiin. Oppilaiden tarve kuulua joukkoon ja olla osa luokan yhteiso\u0308a\u0308 oli myo\u0308s suuressa roolissa tuloksia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-09T07:41:10Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-09T07:41:10Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "77", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Monikielisyys luokan rikastuttajana : etnografinen tapaustutkimus kielellisesti ja kulttuurisesti moninaisessa alkuopetuksen luokassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106093586", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikulttuurisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielellinen vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielitietoinen opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76373
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:51Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ccf0483f-4861-4871-b42d-bc82b60f3f72\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106093586.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pomykal, Ronja Monikielisyys luokan rikastuttajana : etnografinen tapaustutkimus kielellisesti ja kulttuurisesti moninaisessa alkuopetuksen luokassa Erityispedagogiikka Special Education 101 alkuopetus monikulttuurisuus monikielisyys oppilaat vuorovaikutus kielellinen vuorovaikutus opetus kielitietoinen opetus
title Monikielisyys luokan rikastuttajana : etnografinen tapaustutkimus kielellisesti ja kulttuurisesti moninaisessa alkuopetuksen luokassa
title_full Monikielisyys luokan rikastuttajana : etnografinen tapaustutkimus kielellisesti ja kulttuurisesti moninaisessa alkuopetuksen luokassa
title_fullStr Monikielisyys luokan rikastuttajana : etnografinen tapaustutkimus kielellisesti ja kulttuurisesti moninaisessa alkuopetuksen luokassa Monikielisyys luokan rikastuttajana : etnografinen tapaustutkimus kielellisesti ja kulttuurisesti moninaisessa alkuopetuksen luokassa
title_full_unstemmed Monikielisyys luokan rikastuttajana : etnografinen tapaustutkimus kielellisesti ja kulttuurisesti moninaisessa alkuopetuksen luokassa Monikielisyys luokan rikastuttajana : etnografinen tapaustutkimus kielellisesti ja kulttuurisesti moninaisessa alkuopetuksen luokassa
title_short Monikielisyys luokan rikastuttajana
title_sort monikielisyys luokan rikastuttajana etnografinen tapaustutkimus kielellisesti ja kulttuurisesti moninaisessa alkuopetuksen luokassa
title_sub etnografinen tapaustutkimus kielellisesti ja kulttuurisesti moninaisessa alkuopetuksen luokassa
title_txtP Monikielisyys luokan rikastuttajana : etnografinen tapaustutkimus kielellisesti ja kulttuurisesti moninaisessa alkuopetuksen luokassa
topic Erityispedagogiikka Special Education 101 alkuopetus monikulttuurisuus monikielisyys oppilaat vuorovaikutus kielellinen vuorovaikutus opetus kielitietoinen opetus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education alkuopetus kielellinen vuorovaikutus kielitietoinen opetus monikielisyys monikulttuurisuus opetus oppilaat vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76373 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106093586
work_keys_str_mv AT pomykalronja monikielisyysluokanrikastuttajanaetnografinentapaustutkimuskielellisestijakulttuuri