Varhaiskasvatuksen opettajien ja luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta alkuluokassa

Alkuluokassa yhdistyvät esi- ja alkuopetus yhteisessä toimintaympäristössä ja pedagogiikasta vastaa varhaiskasvatuksen opettaja ja luokanopettaja -työpari. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää alkuluokkamuotoisen opetuksen pedagogisia periaatteita sekä yhteisopettajuutta luo...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Perälä, Niko, Ängeslevä, Pinja
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Opettajankoulutuslaitos, Kasvatustieteiden laitos, Department of Teacher Education, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76355
_version_ 1826225697415233536
author Perälä, Niko Ängeslevä, Pinja
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Opettajankoulutuslaitos Kasvatustieteiden laitos Department of Teacher Education Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Perälä, Niko Ängeslevä, Pinja Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Opettajankoulutuslaitos Kasvatustieteiden laitos Department of Teacher Education Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Perälä, Niko Ängeslevä, Pinja Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Opettajankoulutuslaitos Kasvatustieteiden laitos Department of Teacher Education Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Perälä, Niko
datasource_str_mv jyx
description Alkuluokassa yhdistyvät esi- ja alkuopetus yhteisessä toimintaympäristössä ja pedagogiikasta vastaa varhaiskasvatuksen opettaja ja luokanopettaja -työpari. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää alkuluokkamuotoisen opetuksen pedagogisia periaatteita sekä yhteisopettajuutta luokanopettajan ja varhaiskasvatuksen opettajan välillä. Tutkimuksessa analysoimme neljän alkuluokassa työskentelevän työparin kokemuksia tutkittavasta ilmiöstä. Tutkimukseemme osallistui neljä luokanopettajaaja neljä varhaiskasvatuksen opettajaa. Keräsimme aineistonparihaastatteluina ja käytimme analyysimenetelmänä laadullistasisällönanalyysia. Tutkimustulosten mukaanpedagogiset periaatteet alkuluokassa jakautuvat pienryhmätyöskentelyyn, vertaisoppimiseen, toiminnallisuuteen, leikin avulla oppimiseen, joustavaan oppimisen etenemiseen ja siirtymän tukemiseen. Yhteisopettajuuden eduiksi opettajat kokivat vertaistuen, vastuun jakamisen, omien vahvuuksien hyödyntämisen ja vertaisoppimisen. Yhteisopettajuuden haasteet jakautuivat hallinnollisiin, rakenteellisiin, toiminnan aloittamiseen, aikaresurssin puutteeseen ja koulutuksen vähäisyyteen liittyviin haasteisiin. Alkuluokkamuotoinen opetus ja yhteisopettajuus koetaan merkitykselliseksi sekä opettajien että oppilaiden kannalta. Onnistunut yhteisopettajuus vaatii opettajien sitoutumista ja halua kehittää yhteistä toimintakulttuuria. Tämä tutkimus tarjoaa rohkaisevanesimerkinsiitä, että alkuluokkamuotoista opetusta voidaan toteuttaa erilaisista lähtökohdista käsin.
first_indexed 2021-06-08T20:04:03Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Viitala, Riitta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Per\u00e4l\u00e4, Niko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "\u00c4ngeslev\u00e4, Pinja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-08T11:05:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-08T11:05:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76355", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Alkuluokassa yhdistyv\u00e4t esi- ja alkuopetus yhteisess\u00e4 toimintaymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 ja pedagogiikasta vastaa varhaiskasvatuksen opettaja ja luokanopettaja -ty\u00f6pari. Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 alkuluokkamuotoisen opetuksen pedagogisia periaatteita sek\u00e4 yhteisopettajuutta luokanopettajan ja varhaiskasvatuksen opettajan v\u00e4lill\u00e4.\n\nTutkimuksessa analysoimme nelj\u00e4n alkuluokassa ty\u00f6skentelev\u00e4n ty\u00f6parin kokemuksia tutkittavasta ilmi\u00f6st\u00e4. Tutkimukseemme osallistui nelj\u00e4 luokanopettajaaja nelj\u00e4 varhaiskasvatuksen opettajaa. Ker\u00e4simme aineistonparihaastatteluina ja k\u00e4ytimme analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 laadullistasis\u00e4ll\u00f6nanalyysia.\n\nTutkimustulosten mukaanpedagogiset periaatteet alkuluokassa jakautuvat pienryhm\u00e4ty\u00f6skentelyyn, vertaisoppimiseen, toiminnallisuuteen, leikin avulla oppimiseen, joustavaan oppimisen etenemiseen ja siirtym\u00e4n tukemiseen. Yhteisopettajuuden eduiksi opettajat kokivat vertaistuen, vastuun jakamisen, omien vahvuuksien hy\u00f6dynt\u00e4misen ja vertaisoppimisen. Yhteisopettajuuden haasteet jakautuivat hallinnollisiin, rakenteellisiin, toiminnan aloittamiseen, aikaresurssin puutteeseen ja koulutuksen v\u00e4h\u00e4isyyteen liittyviin haasteisiin.\n\nAlkuluokkamuotoinen opetus ja yhteisopettajuus koetaan merkitykselliseksi sek\u00e4 opettajien ett\u00e4 oppilaiden kannalta. Onnistunut yhteisopettajuus vaatii opettajien sitoutumista ja halua kehitt\u00e4\u00e4 yhteist\u00e4 toimintakulttuuria. T\u00e4m\u00e4 tutkimus tarjoaa rohkaisevanesimerkinsiit\u00e4, ett\u00e4 alkuluokkamuotoista opetusta voidaan toteuttaa erilaisista l\u00e4ht\u00f6kohdista k\u00e4sin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-06-08T11:05:14Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-08T11:05:14Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "91", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "alkuluokka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yksil\u00f6llinen huomioiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhaiskasvatuksen opettajien ja luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta alkuluokassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106083569", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vertaisoppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "siirtym\u00e4vaihe", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisopettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatuksen opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76355
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:11Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/12cd8d75-65d0-4e8a-8bb8-db04d0108814\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106083569.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Perälä, Niko Ängeslevä, Pinja Varhaiskasvatuksen opettajien ja luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta alkuluokassa alkuluokka yksilöllinen huomioiminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education Varhaiskasvatus Early Childhood Education 103 104 vertaisoppiminen siirtymävaihe luokanopettajat yhteisopettajuus yhteistyö alkuopetus esiopetus varhaiskasvatuksen opettajat
title Varhaiskasvatuksen opettajien ja luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta alkuluokassa
title_full Varhaiskasvatuksen opettajien ja luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta alkuluokassa
title_fullStr Varhaiskasvatuksen opettajien ja luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta alkuluokassa Varhaiskasvatuksen opettajien ja luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta alkuluokassa
title_full_unstemmed Varhaiskasvatuksen opettajien ja luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta alkuluokassa Varhaiskasvatuksen opettajien ja luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta alkuluokassa
title_short Varhaiskasvatuksen opettajien ja luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta alkuluokassa
title_sort varhaiskasvatuksen opettajien ja luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta alkuluokassa
title_txtP Varhaiskasvatuksen opettajien ja luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta alkuluokassa
topic alkuluokka yksilöllinen huomioiminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education Varhaiskasvatus Early Childhood Education 103 104 vertaisoppiminen siirtymävaihe luokanopettajat yhteisopettajuus yhteistyö alkuopetus esiopetus varhaiskasvatuksen opettajat
topic_facet 103 104 Early Childhood Education Luokanopettajakoulutus Teacher Education Varhaiskasvatus alkuluokka alkuopetus esiopetus luokanopettajat siirtymävaihe varhaiskasvatuksen opettajat vertaisoppiminen yhteisopettajuus yhteistyö yksilöllinen huomioiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76355 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106083569
work_keys_str_mv AT peräläniko varhaiskasvatuksenopettajienjaluokanopettajienkokemuksiayhteisopettajuudestaalkuluoka