Varhaiskasvatuksen opettajien ja luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta alkuluokassa

Alkuluokassa yhdistyvät esi- ja alkuopetus yhteisessä toimintaympäristössä ja pedagogiikasta vastaa varhaiskasvatuksen opettaja ja luokanopettaja -työpari. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää alkuluokkamuotoisen opetuksen pedagogisia periaatteita sekä yhteisopettajuutta luo...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Perälä, Niko, Ängeslevä, Pinja
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Opettajankoulutuslaitos, Kasvatustieteiden laitos, Department of Teacher Education, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76355
Description
Summary:Alkuluokassa yhdistyvät esi- ja alkuopetus yhteisessä toimintaympäristössä ja pedagogiikasta vastaa varhaiskasvatuksen opettaja ja luokanopettaja -työpari. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää alkuluokkamuotoisen opetuksen pedagogisia periaatteita sekä yhteisopettajuutta luokanopettajan ja varhaiskasvatuksen opettajan välillä. Tutkimuksessa analysoimme neljän alkuluokassa työskentelevän työparin kokemuksia tutkittavasta ilmiöstä. Tutkimukseemme osallistui neljä luokanopettajaaja neljä varhaiskasvatuksen opettajaa. Keräsimme aineistonparihaastatteluina ja käytimme analyysimenetelmänä laadullistasisällönanalyysia. Tutkimustulosten mukaanpedagogiset periaatteet alkuluokassa jakautuvat pienryhmätyöskentelyyn, vertaisoppimiseen, toiminnallisuuteen, leikin avulla oppimiseen, joustavaan oppimisen etenemiseen ja siirtymän tukemiseen. Yhteisopettajuuden eduiksi opettajat kokivat vertaistuen, vastuun jakamisen, omien vahvuuksien hyödyntämisen ja vertaisoppimisen. Yhteisopettajuuden haasteet jakautuivat hallinnollisiin, rakenteellisiin, toiminnan aloittamiseen, aikaresurssin puutteeseen ja koulutuksen vähäisyyteen liittyviin haasteisiin. Alkuluokkamuotoinen opetus ja yhteisopettajuus koetaan merkitykselliseksi sekä opettajien että oppilaiden kannalta. Onnistunut yhteisopettajuus vaatii opettajien sitoutumista ja halua kehittää yhteistä toimintakulttuuria. Tämä tutkimus tarjoaa rohkaisevanesimerkinsiitä, että alkuluokkamuotoista opetusta voidaan toteuttaa erilaisista lähtökohdista käsin.