Opettajien kokemuksia tietoisuustaitojen säännöllisestä harjoittamisesta

Tietoisuustaitojen mahdollisuudet hyvinvoinnin, sosioemotionaalisten taitojen sekä akateemisen suoriutumisen tukemisessa ovat herättäneet kasvavaa kiinnostusta koulumaailmassa. Niitä koskeva diskurssi painottuu merkittävästi oppilaiden näkökulmaan, vaikka asiantuntijoiden näkemysten mukaan tietoisuu...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Häggman, Lauri
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76350
_version_ 1826225702400163840
author Häggman, Lauri
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Häggman, Lauri Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Häggman, Lauri Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Häggman, Lauri
datasource_str_mv jyx
description Tietoisuustaitojen mahdollisuudet hyvinvoinnin, sosioemotionaalisten taitojen sekä akateemisen suoriutumisen tukemisessa ovat herättäneet kasvavaa kiinnostusta koulumaailmassa. Niitä koskeva diskurssi painottuu merkittävästi oppilaiden näkökulmaan, vaikka asiantuntijoiden näkemysten mukaan tietoisuustaitojen koulumaailmaan rantautuminen lähtee opettajien omasta harjoittelusta. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia opettajilla on tietoisuustaitojen säännöllisestä harjoittamisesta sekä millaisia merkityksiä he näkevät tietoisuustaidoilla koulumaailmassa. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla 11 erityis-, luokan- ja aineen-opettajaa, joilla oli kokemusta tietoisuustaitojen säännöllisestä harjoittamisesta. Haastateltavat olivat 37–62-vuotiaita, asuivat eri puolilla Suomea ja olivat kaikki naisia. Aineistonkeruumenetelmänä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu, jonka pohjalta laadulliselle aineistolle toteutettiin temaattinen analyysi. Tutkimusta ohjasi fenomenologis-hermeneuttinen tutkimusote. Tutkimustulosten perusteella tietoisuustaitojen harjoittaminen oli antanut tutkittaville uusia suhtautumisen, havainnoinnin ja toiminnan tapoja, jotka olivat edesauttaneet hyvinvoinnin, läsnäolon, rauhan ja joustavuuden kasvanutta elämänlaadullista kokemista niin arjessa kuin työelämässäkin. Koulumaailmassa tietoisuustaitojen merkitys koettiin tärkeäksi oppilaiden hyvinvoinnin, oppimisen, opettajan ja oppilaan välisen vuorovaikutuksen sekä luokan ilmapiirin edistämisen kannalta. Tutkimus täydentää olemassa olevaa tutkimuspohjaa tietoisuustaitojen monipuolisista mahdollisuuksista hyvinvoinnin ja toimijuuden tukemisessa.
first_indexed 2024-09-11T08:52:16Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Torppa, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "H\u00e4ggman, Lauri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-08T10:47:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-08T10:47:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76350", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tietoisuustaitojen mahdollisuudet hyvinvoinnin, sosioemotionaalisten taitojen sek\u00e4 akateemisen suoriutumisen tukemisessa ovat her\u00e4tt\u00e4neet kasvavaa kiinnostusta koulumaailmassa. Niit\u00e4 koskeva diskurssi painottuu merkitt\u00e4v\u00e4sti oppilaiden n\u00e4k\u00f6kulmaan, vaikka asiantuntijoiden n\u00e4kemysten mukaan tietoisuustaitojen koulumaailmaan rantautuminen l\u00e4htee opettajien omasta harjoittelusta. T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia kokemuksia opettajilla on tietoisuustaitojen s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisest\u00e4 harjoittamisesta sek\u00e4 millaisia merkityksi\u00e4 he n\u00e4kev\u00e4t tietoisuustaidoilla koulumaailmassa. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla 11 erityis-, luokan- ja aineen-opettajaa, joilla oli kokemusta tietoisuustaitojen s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisest\u00e4 harjoittamisesta. Haastateltavat olivat 37\u201362-vuotiaita, asuivat eri puolilla Suomea ja olivat kaikki naisia. Aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 oli puolistrukturoitu teemahaastattelu, jonka pohjalta laadulliselle aineistolle toteutettiin temaattinen analyysi. Tutkimusta ohjasi fenomenologis-hermeneuttinen tutkimusote. Tutkimustulosten perusteella tietoisuustaitojen harjoittaminen oli antanut tutkittaville uusia suhtautumisen, havainnoinnin ja toiminnan tapoja, jotka olivat edesauttaneet hyvinvoinnin, l\u00e4sn\u00e4olon, rauhan ja joustavuuden kasvanutta el\u00e4m\u00e4nlaadullista kokemista niin arjessa kuin ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4kin. Koulumaailmassa tietoisuustaitojen merkitys koettiin t\u00e4rke\u00e4ksi oppilaiden hyvinvoinnin, oppimisen, opettajan ja oppilaan v\u00e4lisen vuorovaikutuksen sek\u00e4 luokan ilmapiirin edist\u00e4misen kannalta. Tutkimus t\u00e4ydent\u00e4\u00e4 olemassa olevaa tutkimuspohjaa tietoisuustaitojen monipuolisista mahdollisuuksista hyvinvoinnin ja toimijuuden tukemisessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-06-08T10:47:52Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-08T10:47:52Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "106", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mindfulness", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tietoisuustaidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "meditaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "viisaus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajien kokemuksia tietoisuustaitojen s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisest\u00e4 harjoittamisesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106083564", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietoinen l\u00e4sn\u00e4olo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mietiskely", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietoisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "henkinen hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosioemotionaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "henkinen kasvu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "el\u00e4m\u00e4ntaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76350
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:46Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c561fb36-a05b-4d35-a857-f48591f0f929\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106083564.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Häggman, Lauri Opettajien kokemuksia tietoisuustaitojen säännöllisestä harjoittamisesta mindfulness tietoisuustaidot meditaatio viisaus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 tietoinen läsnäolo mietiskely tietoisuus henkinen hyvinvointi sosioemotionaaliset taidot henkinen kasvu elämäntaito
title Opettajien kokemuksia tietoisuustaitojen säännöllisestä harjoittamisesta
title_full Opettajien kokemuksia tietoisuustaitojen säännöllisestä harjoittamisesta
title_fullStr Opettajien kokemuksia tietoisuustaitojen säännöllisestä harjoittamisesta Opettajien kokemuksia tietoisuustaitojen säännöllisestä harjoittamisesta
title_full_unstemmed Opettajien kokemuksia tietoisuustaitojen säännöllisestä harjoittamisesta Opettajien kokemuksia tietoisuustaitojen säännöllisestä harjoittamisesta
title_short Opettajien kokemuksia tietoisuustaitojen säännöllisestä harjoittamisesta
title_sort opettajien kokemuksia tietoisuustaitojen säännöllisestä harjoittamisesta
title_txtP Opettajien kokemuksia tietoisuustaitojen säännöllisestä harjoittamisesta
topic mindfulness tietoisuustaidot meditaatio viisaus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 tietoinen läsnäolo mietiskely tietoisuus henkinen hyvinvointi sosioemotionaaliset taidot henkinen kasvu elämäntaito
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education elämäntaito henkinen hyvinvointi henkinen kasvu meditaatio mietiskely mindfulness sosioemotionaaliset taidot tietoinen läsnäolo tietoisuus tietoisuustaidot viisaus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76350 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106083564
work_keys_str_mv AT häggmanlauri opettajienkokemuksiatietoisuustaitojensäännöllisestäharjoittamisesta