Les effets de la pandémie de Covid-19 sur la motivation des lycéens finlandais apprenant le français

Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten Covid-19 pandemiasta seurannut pakollinen etäopetus vaikutti lukiolaisten motivaatioon opiskella ranskan kieltä, ja ovatko muutokset motivaatiossa samanlaisia myös muita, pakollisia oppiaineita kohtaan. Lisäksi tutkimuksessa halutaan selvittää, mitkä tek...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Aarni, Eveliina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fra
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76337
_version_ 1828193061205704704
author Aarni, Eveliina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Aarni, Eveliina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Aarni, Eveliina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Aarni, Eveliina
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten Covid-19 pandemiasta seurannut pakollinen etäopetus vaikutti lukiolaisten motivaatioon opiskella ranskan kieltä, ja ovatko muutokset motivaatiossa samanlaisia myös muita, pakollisia oppiaineita kohtaan. Lisäksi tutkimuksessa halutaan selvittää, mitkä tekijät aiheuttivat muutoksia opiskelumotivaatiossa ja onko motivaation tyypillä (sisäinen tai ulkoinen) merkitystä muutosten kannalta. Tutkimuksen aihe on ajankohtainen, sillä Suomessa, kuten monissa maissa, kaikki opetus jouduttiin järjestämään etäopetuksena maaliskuusta 2020 eteenpäin, koronaviruspandemian seurauksena ja erityisesti toisen ja kolmannen asteen opiskelijat joutuivat opiskelemaan pitkiä jaksoja omasta kotoaan, Internetin välityksellä. Turhien sosiaalisten kontaktien välttämiseksi, sekä mahdollisimman laajan otannan varmistamiseksi, tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselytutkimuksena, johon osallistui 33 lukio-opiskelijaa kymmenestä eri lukiosta. Osallistujat ovat aloittaneet ranskan kielen opiskelun ennen kevätlukukautta 2020 ja ovat vuoden 2020 maaliskuusta eteenpäin opiskelleet ranskaa etäopetuksessa. Lukiolaiset valittiin kohderyhmäksi sillä perusteella, että heidän voidaan odottaa kykenevän sanoittamaan kokemuksiaan opiskelumotivaatiostaan ja siinä tapahtuvista muutoksista, sekä siksi, että suomalaisissa lukioissa opiskelijan autonomia kasvaa ja hän pystyy vaikuttamaan omien opintojensa kulkuun enemmän. Ranskaa opiskellaan suomalaisissa lukioissa ainoastaan valinnaisaineena, joten lukiolaiset ovat itse voineet päättää opintojen aloittamisesta tai keskeyttämisestä. Tutkielma lähestyy opiskelumotivaatiota Edward Decin ja Richard Ryanin (1985) itsemääräämisteorian sekä siihen kuuluvien sisäisen ja ulkoisen motivaation käsitteiden avulla. Teoria valittiin kahdesta syystä: 1) oppilaiden itseohjautuvuus lisääntyy lukio-opintojen aikana, ja 2) koska ranskaa opiskellaan valinnaisaineena, lukiolaisten voidaan olettaa olevan pääosin sisäisesti motivoituneita ranskan opintoja kohtaan. Aineiston analyysissä hyödynnettiin sekä määrällistä että laadullista analyysimenetelmää ja kyselytutkimuksessa saadut vastaukset jaoteltiin ryhmiin teoreettisen viitekehyksen sekä vastauksissa esiintyneiden teemojen perusteella. Osallistujien vastausten perusteella, kriisitilanteessa toteutetulla etäopetuksella oli vaikutuksia kaikkien oppiaineiden opiskelumotivaatioon, mutta vaikutukset olivat huomattavampia pakollisia oppiaineita, kuin ranskan opintoja kohtaan. Vastausten perusteella etäopetuksesta johtuneet muutokset opiskelumotivaatiossa eivät välttämättä aina ole negatiivisia, motivaatiota heikentäviä muutoksia, mutta niitä esiintyy huomattavasti positiivisia muutoksia enemmän. Lisäksi vastauksista käy ilmi, että sisäiset syyt opiskelulle auttavat opiskelijoita ylläpitämään motivaatiota tai estämään sen murenemisen myös opiskelijaa kuormittavissa tilanteissa. Vastaajien kuvauksista selviää, että motivaatiossa tapahtuvien muutosten taustalla on erityisesti neljä tekijää: 1) sosiaaliset kontaktit (tai niiden puute), 2) etäopetuksen järjestäminen, 3) opiskelijan sisäinen tahto oppia kieltä, sekä 4) opiskeluympäristö (sekä siitä aiheutuvat mahdolliset häiriötekijät). Edellä mainitut tekijät kuitenkin vaikuttavat yksilöiden motivaatioon eri tavalla, toisaalta vahvistaen, toisaalta heikentäen motivaatiota.
first_indexed 2021-06-08T20:04:04Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kalmbach, Jean-Michel", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Aarni, Eveliina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-08T09:55:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-08T09:55:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76337", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, miten Covid-19 pandemiasta seurannut pakollinen et\u00e4opetus vaikutti lukiolaisten motivaatioon opiskella ranskan kielt\u00e4, ja ovatko muutokset motivaatiossa samanlaisia my\u00f6s muita, pakollisia oppiaineita kohtaan. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa halutaan selvitt\u00e4\u00e4, mitk\u00e4 tekij\u00e4t aiheuttivat muutoksia opiskelumotivaatiossa ja onko motivaation tyypill\u00e4 (sis\u00e4inen tai ulkoinen) merkityst\u00e4 muutosten kannalta. Tutkimuksen aihe on ajankohtainen, sill\u00e4 Suomessa, kuten monissa maissa, kaikki opetus jouduttiin j\u00e4rjest\u00e4m\u00e4\u00e4n et\u00e4opetuksena maaliskuusta 2020 eteenp\u00e4in, koronaviruspandemian seurauksena ja erityisesti toisen ja kolmannen asteen opiskelijat joutuivat opiskelemaan pitki\u00e4 jaksoja omasta kotoaan, Internetin v\u00e4lityksell\u00e4.\n\nTurhien sosiaalisten kontaktien v\u00e4ltt\u00e4miseksi, sek\u00e4 mahdollisimman laajan otannan varmistamiseksi, tutkimus toteutettiin s\u00e4hk\u00f6isen\u00e4 kyselytutkimuksena, johon osallistui 33 lukio-opiskelijaa kymmenest\u00e4 eri lukiosta. Osallistujat ovat aloittaneet ranskan kielen opiskelun ennen kev\u00e4tlukukautta 2020 ja ovat vuoden 2020 maaliskuusta eteenp\u00e4in opiskelleet ranskaa et\u00e4opetuksessa. Lukiolaiset valittiin kohderyhm\u00e4ksi sill\u00e4 perusteella, ett\u00e4 heid\u00e4n voidaan odottaa kykenev\u00e4n sanoittamaan kokemuksiaan opiskelumotivaatiostaan ja siin\u00e4 tapahtuvista muutoksista, sek\u00e4 siksi, ett\u00e4 suomalaisissa lukioissa opiskelijan autonomia kasvaa ja h\u00e4n pystyy vaikuttamaan omien opintojensa kulkuun enemm\u00e4n. Ranskaa opiskellaan suomalaisissa lukioissa ainoastaan valinnaisaineena, joten lukiolaiset ovat itse voineet p\u00e4\u00e4tt\u00e4\u00e4 opintojen aloittamisesta tai keskeytt\u00e4misest\u00e4. \n\nTutkielma l\u00e4hestyy opiskelumotivaatiota Edward Decin ja Richard Ryanin (1985) itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misteorian sek\u00e4 siihen kuuluvien sis\u00e4isen ja ulkoisen motivaation k\u00e4sitteiden avulla. Teoria valittiin kahdesta syyst\u00e4: 1) oppilaiden itseohjautuvuus lis\u00e4\u00e4ntyy lukio-opintojen aikana, ja 2) koska ranskaa opiskellaan valinnaisaineena, lukiolaisten voidaan olettaa olevan p\u00e4\u00e4osin sis\u00e4isesti motivoituneita ranskan opintoja kohtaan. Aineiston analyysiss\u00e4 hy\u00f6dynnettiin sek\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llist\u00e4 ett\u00e4 laadullista analyysimenetelm\u00e4\u00e4 ja kyselytutkimuksessa saadut vastaukset jaoteltiin ryhmiin teoreettisen viitekehyksen sek\u00e4 vastauksissa esiintyneiden teemojen perusteella.\n\nOsallistujien vastausten perusteella, kriisitilanteessa toteutetulla et\u00e4opetuksella oli vaikutuksia kaikkien oppiaineiden opiskelumotivaatioon, mutta vaikutukset olivat huomattavampia pakollisia oppiaineita, kuin ranskan opintoja kohtaan. Vastausten perusteella et\u00e4opetuksesta johtuneet muutokset opiskelumotivaatiossa eiv\u00e4t v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 aina ole negatiivisia, motivaatiota heikent\u00e4vi\u00e4 muutoksia, mutta niit\u00e4 esiintyy huomattavasti positiivisia muutoksia enemm\u00e4n. Lis\u00e4ksi vastauksista k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 sis\u00e4iset syyt opiskelulle auttavat opiskelijoita yll\u00e4pit\u00e4m\u00e4\u00e4n motivaatiota tai est\u00e4m\u00e4\u00e4n sen murenemisen my\u00f6s opiskelijaa kuormittavissa tilanteissa. Vastaajien kuvauksista selvi\u00e4\u00e4, ett\u00e4 motivaatiossa tapahtuvien muutosten taustalla on erityisesti nelj\u00e4 tekij\u00e4\u00e4: 1) sosiaaliset kontaktit (tai niiden puute), 2) et\u00e4opetuksen j\u00e4rjest\u00e4minen, 3) opiskelijan sis\u00e4inen tahto oppia kielt\u00e4, sek\u00e4 4) opiskeluymp\u00e4rist\u00f6 (sek\u00e4 siit\u00e4 aiheutuvat mahdolliset h\u00e4iri\u00f6tekij\u00e4t). Edell\u00e4 mainitut tekij\u00e4t kuitenkin vaikuttavat yksil\u00f6iden motivaatioon eri tavalla, toisaalta vahvistaen, toisaalta heikent\u00e4en motivaatiota.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-08T09:55:49Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-08T09:55:49Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "59", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fra", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "th\u00e9orie de l\u2019autod\u00e9termination", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motivation intrins\u00e8que", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Les effets de la pand\u00e9mie de Covid-19 sur la motivation des lyc\u00e9ens finlandais apprenant le fran\u00e7ais", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106083551", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romaaninen filologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romance Philology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "307", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "COVID-19", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "et\u00e4opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelumotivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ranskan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76337
language fra
last_indexed 2025-03-31T20:02:36Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4becba64-7c29-4067-8ba6-348c5b842a4b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106083551.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Aarni, Eveliina Les effets de la pandémie de Covid-19 sur la motivation des lycéens finlandais apprenant le français théorie de l’autodétermination motivation intrinsèque Romaaninen filologia Romance Philology 307 COVID-19 etäopetus opiskelumotivaatio motivaatio ranskan kieli
title Les effets de la pandémie de Covid-19 sur la motivation des lycéens finlandais apprenant le français
title_full Les effets de la pandémie de Covid-19 sur la motivation des lycéens finlandais apprenant le français
title_fullStr Les effets de la pandémie de Covid-19 sur la motivation des lycéens finlandais apprenant le français Les effets de la pandémie de Covid-19 sur la motivation des lycéens finlandais apprenant le français
title_full_unstemmed Les effets de la pandémie de Covid-19 sur la motivation des lycéens finlandais apprenant le français Les effets de la pandémie de Covid-19 sur la motivation des lycéens finlandais apprenant le français
title_short Les effets de la pandémie de Covid-19 sur la motivation des lycéens finlandais apprenant le français
title_sort les effets de la pandémie de covid 19 sur la motivation des lycéens finlandais apprenant le français
title_txtP Les effets de la pandémie de Covid-19 sur la motivation des lycéens finlandais apprenant le français
topic théorie de l’autodétermination motivation intrinsèque Romaaninen filologia Romance Philology 307 COVID-19 etäopetus opiskelumotivaatio motivaatio ranskan kieli
topic_facet 307 COVID-19 Romaaninen filologia Romance Philology etäopetus motivaatio motivation intrinsèque opiskelumotivaatio ranskan kieli théorie de l’autodétermination
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76337 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106083551
work_keys_str_mv AT aarnieveliina leseffetsdelapandemiedecovid19surlamotivationdeslyceensfinlandaisapprenantlefranca