fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kalmbach, Jean-Michel", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Aarni, Eveliina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-08T09:55:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-08T09:55:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76337", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, miten Covid-19 pandemiasta seurannut pakollinen et\u00e4opetus vaikutti lukiolaisten motivaatioon opiskella ranskan kielt\u00e4, ja ovatko muutokset motivaatiossa samanlaisia my\u00f6s muita, pakollisia oppiaineita kohtaan. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa halutaan selvitt\u00e4\u00e4, mitk\u00e4 tekij\u00e4t aiheuttivat muutoksia opiskelumotivaatiossa ja onko motivaation tyypill\u00e4 (sis\u00e4inen tai ulkoinen) merkityst\u00e4 muutosten kannalta. Tutkimuksen aihe on ajankohtainen, sill\u00e4 Suomessa, kuten monissa maissa, kaikki opetus jouduttiin j\u00e4rjest\u00e4m\u00e4\u00e4n et\u00e4opetuksena maaliskuusta 2020 eteenp\u00e4in, koronaviruspandemian seurauksena ja erityisesti toisen ja kolmannen asteen opiskelijat joutuivat opiskelemaan pitki\u00e4 jaksoja omasta kotoaan, Internetin v\u00e4lityksell\u00e4.\n\nTurhien sosiaalisten kontaktien v\u00e4ltt\u00e4miseksi, sek\u00e4 mahdollisimman laajan otannan varmistamiseksi, tutkimus toteutettiin s\u00e4hk\u00f6isen\u00e4 kyselytutkimuksena, johon osallistui 33 lukio-opiskelijaa kymmenest\u00e4 eri lukiosta. Osallistujat ovat aloittaneet ranskan kielen opiskelun ennen kev\u00e4tlukukautta 2020 ja ovat vuoden 2020 maaliskuusta eteenp\u00e4in opiskelleet ranskaa et\u00e4opetuksessa. Lukiolaiset valittiin kohderyhm\u00e4ksi sill\u00e4 perusteella, ett\u00e4 heid\u00e4n voidaan odottaa kykenev\u00e4n sanoittamaan kokemuksiaan opiskelumotivaatiostaan ja siin\u00e4 tapahtuvista muutoksista, sek\u00e4 siksi, ett\u00e4 suomalaisissa lukioissa opiskelijan autonomia kasvaa ja h\u00e4n pystyy vaikuttamaan omien opintojensa kulkuun enemm\u00e4n. Ranskaa opiskellaan suomalaisissa lukioissa ainoastaan valinnaisaineena, joten lukiolaiset ovat itse voineet p\u00e4\u00e4tt\u00e4\u00e4 opintojen aloittamisesta tai keskeytt\u00e4misest\u00e4. \n\nTutkielma l\u00e4hestyy opiskelumotivaatiota Edward Decin ja Richard Ryanin (1985) itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misteorian sek\u00e4 siihen kuuluvien sis\u00e4isen ja ulkoisen motivaation k\u00e4sitteiden avulla. Teoria valittiin kahdesta syyst\u00e4: 1) oppilaiden itseohjautuvuus lis\u00e4\u00e4ntyy lukio-opintojen aikana, ja 2) koska ranskaa opiskellaan valinnaisaineena, lukiolaisten voidaan olettaa olevan p\u00e4\u00e4osin sis\u00e4isesti motivoituneita ranskan opintoja kohtaan. Aineiston analyysiss\u00e4 hy\u00f6dynnettiin sek\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llist\u00e4 ett\u00e4 laadullista analyysimenetelm\u00e4\u00e4 ja kyselytutkimuksessa saadut vastaukset jaoteltiin ryhmiin teoreettisen viitekehyksen sek\u00e4 vastauksissa esiintyneiden teemojen perusteella.\n\nOsallistujien vastausten perusteella, kriisitilanteessa toteutetulla et\u00e4opetuksella oli vaikutuksia kaikkien oppiaineiden opiskelumotivaatioon, mutta vaikutukset olivat huomattavampia pakollisia oppiaineita, kuin ranskan opintoja kohtaan. Vastausten perusteella et\u00e4opetuksesta johtuneet muutokset opiskelumotivaatiossa eiv\u00e4t v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 aina ole negatiivisia, motivaatiota heikent\u00e4vi\u00e4 muutoksia, mutta niit\u00e4 esiintyy huomattavasti positiivisia muutoksia enemm\u00e4n. Lis\u00e4ksi vastauksista k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 sis\u00e4iset syyt opiskelulle auttavat opiskelijoita yll\u00e4pit\u00e4m\u00e4\u00e4n motivaatiota tai est\u00e4m\u00e4\u00e4n sen murenemisen my\u00f6s opiskelijaa kuormittavissa tilanteissa. Vastaajien kuvauksista selvi\u00e4\u00e4, ett\u00e4 motivaatiossa tapahtuvien muutosten taustalla on erityisesti nelj\u00e4 tekij\u00e4\u00e4: 1) sosiaaliset kontaktit (tai niiden puute), 2) et\u00e4opetuksen j\u00e4rjest\u00e4minen, 3) opiskelijan sis\u00e4inen tahto oppia kielt\u00e4, sek\u00e4 4) opiskeluymp\u00e4rist\u00f6 (sek\u00e4 siit\u00e4 aiheutuvat mahdolliset h\u00e4iri\u00f6tekij\u00e4t). Edell\u00e4 mainitut tekij\u00e4t kuitenkin vaikuttavat yksil\u00f6iden motivaatioon eri tavalla, toisaalta vahvistaen, toisaalta heikent\u00e4en motivaatiota.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-08T09:55:49Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-08T09:55:49Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "59", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fra", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "th\u00e9orie de l\u2019autod\u00e9termination", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motivation intrins\u00e8que", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Les effets de la pand\u00e9mie de Covid-19 sur la motivation des lyc\u00e9ens finlandais apprenant le fran\u00e7ais", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106083551", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romaaninen filologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romance Philology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "307", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "COVID-19", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "et\u00e4opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelumotivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ranskan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
|