Oppimisanalytiikan tutkimus korkeakouluissa systemaattinen kartoitus

Oppimisanalytiikka on ollut monissa maissa tutkimuksen kohteena jo useita vuosia. Suomessakin aihe on ajankohtainen sekä korkeakouluissa että muilla koulutusasteilla. Aiemmissa tutkimuksissa on huomattu tarve suunnata tutkimusta hallinnollisesta tai datalähtöisestä tutkimuksesta kohti oppimisen näkö...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Katto, Leena
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76336
_version_ 1828193061202558976
author Katto, Leena
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Katto, Leena Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Katto, Leena Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Katto, Leena
datasource_str_mv jyx
description Oppimisanalytiikka on ollut monissa maissa tutkimuksen kohteena jo useita vuosia. Suomessakin aihe on ajankohtainen sekä korkeakouluissa että muilla koulutusasteilla. Aiemmissa tutkimuksissa on huomattu tarve suunnata tutkimusta hallinnollisesta tai datalähtöisestä tutkimuksesta kohti oppimisen näkökulmaa. APOA-hankkeessa tähän tähdätään pilotoimalla ja tutkimalla kymmeniä opintojaksoja kymmenessä suomalaisessa ammattikorkeakoulussa. Hankkeessa on huomattu aiempien kansainvälisten tutkimusten tapaan tarve yhdistää pedagogista suunnittelua ja oppimisanalytiikkaa, jotta analytiikasta saataisiin täysi hyöty oppimisen tukemiseen. Tämän tutkimuksen aihe nousi tarpeesta selvittää tulevan oppimisanalytiikan tutkimuksen avuksi, kuinka paljon oppimisanalytiikkaa ja pedagogista suunnittelua on tutkittu vuosina 2016–2020 korkeakouluissa kansainvälisesti ja kotimaassa. Lisäksi oltiin kiinnostuneita siitä, mitä ovat aiempien tutkimusten sidosryhmät. Aineisto kerättiin ja analysoitiin käyttämällä systemaattisen kirjallisuuskartoituksen tutkimusmenetelmää, joka pohjautuu systemaattisen kirjallisuuskatsauksen protokollaan. Oppimisanalytiikkaa tarkasteltiin kansainvälisen määrittelyn ja APOA-hankkeessa tehtyjen havaintojen perusteella. Sen käyttöönottoa tukemaan esiteltiin DELICATE-viitekehys. Pedagogista suunnittelua tarkasteltiin Salmonin viisiportaisen mallin ja Carpe Diem -menetelmän sekä Ruhalahden DDD-mallin kautta. Tutkimuksen kirjallisuushauissa löydettiin aluksi 909 artikkelia, joista rajausten jälkeen 40 otettiin valintakriteerein perustellusti tarkempaan tarkasteluun. Näistä useimmat oli julkaistu vuonna 2018, mutta muuten julkaisut jakautuivat melko tasaisesti vuosittain aikavälille 2016–2020. Vuoden 2020 osalta tarkastelujakso päättyy huhtikuun puoliväliin. Kirjallisuuslistaa tarkastellessa selvisi, että oppimisanalytiikan ja pedagogisen suunnittelun yhteistutkimuksessa sidosryhmät painottuvat opiskelijoihin ja opettajiin. Tutkimusaiheiden ja -tulosten tarkastelussa nousi esille pedagogisen suunnittelun ja oppimisanalytiikan yhdistämisen välttämättömyys. Tutkija esittää, että teoriaosuudessa esiteltyjen pedagogisten mallien ja suunnittelumenetelmien yhdistäminen oppimisanalytiikan käyttöönottoon olisi hyvä tapa toteuttaa käyttöönotto pedagogisesti mielekkäällä tavalla. Jatkossa olisi mielenkiintoista suunnata tutkimusta oppimisanalytiikan huomioivien pedagogisten suunnittelumallien luomiseen. Learning analytics has been the subject of research in many countries for several years. This is a current topic also in Finnish higher education (HE) as well as in other levels of education. Previous research has noted the need to refocus research from administrative or data-based research to the perspective of learning. The APOA project aims to do this by piloting and researching dozens of study courses at ten Finnish universities of applied sciences. The project has identified, as in previous international studies, the need to combine learning design and learning analytics to make full use of analytics to support learning. The topic of this study arose from the need to find out how much learning analytics and learning design has been studied in 2016–2020 in HE internationally and domestically to facilitate future research on learning analytics. In addition, there was an interest in find-ing out what the stakeholders of previous studies are. The material was collected and analyzed using a systematic literature mapping research method based on the systematic literature review protocol. The learning analytics were examined based on the international definition and the findings of the APOA project. To support implementation of learning analytics, the DELICATE framework was introduced. The pedagogical design was examined using Salmon's five-step model and the Carpe Diem method, as well as Ruhalahti’s DDD model. The initial literature search provided 909 articles, 40 of which were taken into a closer scrutiny according to the the selection criteria. Most of these had been published in 2018, but otherwise the publications were fairly evenly distributed annually over the period 2016–2020. In 2020, the review period ends in mid-April. Examining the bibliography, it became clear that in the joint study of learning analytics and pedagogical planning, stakeholders consist of students and teachers. The examination of research topics and results highlighted the need to combine learning design and learning analytics. The researcher suggests that combining the pedagogical models and design methods presented in the theoretical part with the implementation of learning analytics would be a good way to carry out implementation in a pedagogically meaningful way. In the future, it would be interesting to focus research on the creation of pedagogical design models that take into account learning analytics.
first_indexed 2021-06-08T20:04:04Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "K\u00e4rkk\u00e4inen, Tommi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Heilala, Ville", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Katto, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-08T09:53:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-08T09:53:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76336", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Oppimisanalytiikka on ollut monissa maissa tutkimuksen kohteena jo useita vuosia. Suomessakin aihe on ajankohtainen sek\u00e4 korkeakouluissa ett\u00e4 muilla koulutusasteilla. Aiemmissa tutkimuksissa on huomattu tarve suunnata tutkimusta hallinnollisesta tai datal\u00e4ht\u00f6isest\u00e4 tutkimuksesta kohti oppimisen n\u00e4k\u00f6kulmaa. APOA-hankkeessa t\u00e4h\u00e4n t\u00e4hd\u00e4t\u00e4\u00e4n pilotoimalla ja tutkimalla kymmeni\u00e4 opintojaksoja kymmeness\u00e4 suomalaisessa ammattikorkeakoulussa. Hankkeessa on huomattu aiempien kansainv\u00e4listen tutkimusten tapaan tarve yhdist\u00e4\u00e4 pedagogista suunnittelua ja oppimisanalytiikkaa, jotta analytiikasta saataisiin t\u00e4ysi hy\u00f6ty oppimisen tukemiseen. \n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen aihe nousi tarpeesta selvitt\u00e4\u00e4 tulevan oppimisanalytiikan tutkimuksen avuksi, kuinka paljon oppimisanalytiikkaa ja pedagogista suunnittelua on tutkittu vuosina 2016\u20132020 korkeakouluissa kansainv\u00e4lisesti ja kotimaassa. Lis\u00e4ksi oltiin kiinnostuneita siit\u00e4, mit\u00e4 ovat aiempien tutkimusten sidosryhm\u00e4t. Aineisto ker\u00e4ttiin ja analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 systemaattisen kirjallisuuskartoituksen tutkimusmenetelm\u00e4\u00e4, joka pohjautuu systemaattisen kirjallisuuskatsauksen protokollaan. \n\nOppimisanalytiikkaa tarkasteltiin kansainv\u00e4lisen m\u00e4\u00e4rittelyn ja APOA-hankkeessa tehtyjen havaintojen perusteella. Sen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoa tukemaan esiteltiin DELICATE-viitekehys. Pedagogista suunnittelua tarkasteltiin Salmonin viisiportaisen mallin ja Carpe Diem -menetelm\u00e4n sek\u00e4 Ruhalahden DDD-mallin kautta. \n\nTutkimuksen kirjallisuushauissa l\u00f6ydettiin aluksi 909 artikkelia, joista rajausten j\u00e4lkeen 40 otettiin valintakriteerein perustellusti tarkempaan tarkasteluun. N\u00e4ist\u00e4 useimmat oli julkaistu vuonna 2018, mutta muuten julkaisut jakautuivat melko tasaisesti vuosittain aikav\u00e4lille 2016\u20132020. Vuoden 2020 osalta tarkastelujakso p\u00e4\u00e4ttyy huhtikuun puoliv\u00e4liin. \n\nKirjallisuuslistaa tarkastellessa selvisi, ett\u00e4 oppimisanalytiikan ja pedagogisen suunnittelun yhteistutkimuksessa sidosryhm\u00e4t painottuvat opiskelijoihin ja opettajiin. Tutkimusaiheiden ja -tulosten tarkastelussa nousi esille pedagogisen suunnittelun ja oppimisanalytiikan yhdist\u00e4misen v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myys. Tutkija esitt\u00e4\u00e4, ett\u00e4 teoriaosuudessa esiteltyjen pedagogisten mallien ja suunnittelumenetelmien yhdist\u00e4minen oppimisanalytiikan k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoon olisi hyv\u00e4 tapa toteuttaa k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notto pedagogisesti mielekk\u00e4\u00e4ll\u00e4 tavalla. Jatkossa olisi mielenkiintoista suunnata tutkimusta oppimisanalytiikan huomioivien pedagogisten suunnittelumallien luomiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Learning analytics has been the subject of research in many countries for several years. This is a current topic also in Finnish higher education (HE) as well as in other levels of education. Previous research has noted the need to refocus research from administrative or data-based research to the perspective of learning. The APOA project aims to do this by piloting and researching dozens of study courses at ten Finnish universities of applied sciences. The project has identified, as in previous international studies, the need to combine learning design and learning analytics to make full use of analytics to support learning.\n\nThe topic of this study arose from the need to find out how much learning analytics and learning design has been studied in 2016\u20132020 in HE internationally and domestically to facilitate future research on learning analytics. In addition, there was an interest in find-ing out what the stakeholders of previous studies are. The material was collected and analyzed using a systematic literature mapping research method based on the systematic literature review protocol.\n\nThe learning analytics were examined based on the international definition and the findings of the APOA project. To support implementation of learning analytics, the DELICATE framework was introduced. The pedagogical design was examined using Salmon's five-step model and the Carpe Diem method, as well as Ruhalahti\u2019s DDD model.\n\nThe initial literature search provided 909 articles, 40 of which were taken into a closer scrutiny according to the the selection criteria. Most of these had been published in 2018, but otherwise the publications were fairly evenly distributed annually over the period 2016\u20132020. In 2020, the review period ends in mid-April.\n\nExamining the bibliography, it became clear that in the joint study of learning analytics and pedagogical planning, stakeholders consist of students and teachers. The examination of research topics and results highlighted the need to combine learning design and learning analytics. The researcher suggests that combining the pedagogical models and design methods presented in the theoretical part with the implementation of learning analytics would be a good way to carry out implementation in a pedagogically meaningful way. In the future, it would be interesting to focus research on the creation of pedagogical design models that take into account learning analytics.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-08T09:53:24Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-08T09:53:24Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "72", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisanalytiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimismuotoilu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppimisanalytiikan tutkimus korkeakouluissa : systemaattinen kartoitus", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106083550", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietotekniikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Mathematical Information Technology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "602", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "systemaattiset kirjallisuuskatsaukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yliopistot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammattikorkeakoulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagoginen suunnittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "online learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "polytechnics (institutions of higher education)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76336
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:46Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3aa75f47-14ad-42b9-8332-06c0c3d78e68\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106083550.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Katto, Leena Oppimisanalytiikan tutkimus korkeakouluissa : systemaattinen kartoitus oppimisanalytiikka oppimismuotoilu Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 systemaattiset kirjallisuuskatsaukset yliopistot ammattikorkeakoulut pedagoginen suunnittelu learning online learning polytechnics (institutions of higher education)
title Oppimisanalytiikan tutkimus korkeakouluissa : systemaattinen kartoitus
title_full Oppimisanalytiikan tutkimus korkeakouluissa : systemaattinen kartoitus
title_fullStr Oppimisanalytiikan tutkimus korkeakouluissa : systemaattinen kartoitus Oppimisanalytiikan tutkimus korkeakouluissa : systemaattinen kartoitus
title_full_unstemmed Oppimisanalytiikan tutkimus korkeakouluissa : systemaattinen kartoitus Oppimisanalytiikan tutkimus korkeakouluissa : systemaattinen kartoitus
title_short Oppimisanalytiikan tutkimus korkeakouluissa
title_sort oppimisanalytiikan tutkimus korkeakouluissa systemaattinen kartoitus
title_sub systemaattinen kartoitus
title_txtP Oppimisanalytiikan tutkimus korkeakouluissa : systemaattinen kartoitus
topic oppimisanalytiikka oppimismuotoilu Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 systemaattiset kirjallisuuskatsaukset yliopistot ammattikorkeakoulut pedagoginen suunnittelu learning online learning polytechnics (institutions of higher education)
topic_facet 602 Mathematical Information Technology Tietotekniikka ammattikorkeakoulut learning online learning oppimisanalytiikka oppimismuotoilu pedagoginen suunnittelu polytechnics (institutions of higher education) systemaattiset kirjallisuuskatsaukset yliopistot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76336 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106083550
work_keys_str_mv AT kattoleena oppimisanalytiikantutkimuskorkeakouluissasystemaattinenkartoitus