Työkykyä ja hyvinvointia ammatillisesta koulutuksesta tapaustutkimus Oulun seudulta

Tämän tutkielman tarkoitus on selvittää, miten Oulun seudun ammattiopiston (OSAO) liikuntaa kokonaisuudessaan voisi kehittää. Miten liikunnanopettajat ja Liikkuva opiskelu –hankkeen työntekijät asian näkevät. Lisäksi tutkielman tarkoitus on pyrkiä ymmärtämään, miten nykyinen liikunta ammattiopistoss...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mätäsaho, Marjo
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76310
_version_ 1826225778974523392
author Mätäsaho, Marjo
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mätäsaho, Marjo Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mätäsaho, Marjo Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mätäsaho, Marjo
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoitus on selvittää, miten Oulun seudun ammattiopiston (OSAO) liikuntaa kokonaisuudessaan voisi kehittää. Miten liikunnanopettajat ja Liikkuva opiskelu –hankkeen työntekijät asian näkevät. Lisäksi tutkielman tarkoitus on pyrkiä ymmärtämään, miten nykyinen liikunta ammattiopistossa edistää tai ei edistä liikuntamotivaatiota ja työkykyä. Tutkimuksessani käytin lähdekirjallisuutta nuorten fyysisestä aktiivisuudesta, liikuntamotivaatiosta, työkyvystä sekä liikunnan merkityksestä työkykyyn. Keräsin tutkimukseni aineiston teemahaastatteluna toukokuussa 2020. Haastattelin neljää eri Oulun seudun ammattiopistossa työskentelevää liikunnanopettajaa ja kahta Liikkuva opiskelu -hankkeen työntekijää. Analysoin aineistoni laadullisen tutkimuksen menetelmien teemoittelun ja tyypittelyn avulla. Suurin haaste liikunnan kehittämisen kannalta ajatellen on liikunnan vähäinen määrä. Liikuntaa pitäisi ehdottomasti lisätä. Liikunnan vähäisyys on myös yhteydessä siihen, että elinikäistä liikuntamotivaatiota voi olla hankala luoda, ja samalla nuori ei ehdi sisäistää ajatusta työkyvyn ylläpidosta. Haastateltavat kokivat hyvänä asiana sen, että liikunta on yhä enemmän yhteydessä juuri siihen ammattiin, mihin nuori opiskelee. Haasteena ja kehittämisen kohteena pidettiin paitsi vähäistä liikunnan määrää myös epämääräisiä valtakunnallisia opintovaatimuksia, liikunnan yleisen arvostuksen puutetta ja opiskelijoiden liian heterogeenisia ryhmiä. Lähes kaikki haastateltavat toivat haastattelussa vahvasti esille sitä, että monipuolinen liikunta, erilaiset hankkeet ja työkykypassi ovat erittäin tärkeitä asioita ammatillisessa koulutuksessa ja niitä tulisi ehdottomasti kehittää entistä paremmiksi. The purpose of the thesis is to find out how the physical exercise of the Educational Consortium OSAO as a whole could be developed. How physical education teachers and employees of the Students on the Move project see it. In addition, the purpose of the thesis is to try to understand how current exercise in a vocational school promotes or does not promote exercise motivation and work ability. In my research, I used the literature on young people’s physical activity, exercise motivation, work ability and the importance of exercise for work ability. I collected my research material as a thematic interview in May 2020. I interviewed four different physical education teachers working at the Educational Consortium OSAO and two employees of the Students on the Move project. I analyzed my material using the thematic design of a qualitative research method. The biggest challenge for the development of physical activity is the small amount of physical activity. Amount of the physical activity in vocational school should be increased. Lack of exercise is also related to the fact that the motivation for lifelong exercise can be difficult to create and at the same time the young person does not have time to internalize the idea of maintaining work ability. It was a good thing for the interviewees that exercise is increasingly related to the profession in which the young person is studying. Not only the small amount of physical activity but also the vague national study requirements, the lack of general appreciation of physical activity and the too heterogenous groups of students were considered as a challenge and the object of development. Almost all interviewees strongly pointed out in the interview that diverse exercise, various projects and a work ability passport are very important issues in vocational school, and it should be developed even better.
first_indexed 2021-06-08T20:04:04Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rintala, Harri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4t\u00e4saho, Marjo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-08T07:54:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-08T07:54:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76310", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoitus on selvitt\u00e4\u00e4, miten Oulun seudun ammattiopiston (OSAO) liikuntaa kokonaisuudessaan voisi kehitt\u00e4\u00e4. Miten liikunnanopettajat ja Liikkuva opiskelu \u2013hankkeen ty\u00f6ntekij\u00e4t asian n\u00e4kev\u00e4t. Lis\u00e4ksi tutkielman tarkoitus on pyrki\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n, miten nykyinen liikunta ammattiopistossa edist\u00e4\u00e4 tai ei edist\u00e4 liikuntamotivaatiota ja ty\u00f6kyky\u00e4. Tutkimuksessani k\u00e4ytin l\u00e4hdekirjallisuutta nuorten fyysisest\u00e4 aktiivisuudesta, liikuntamotivaatiosta, ty\u00f6kyvyst\u00e4 sek\u00e4 liikunnan merkityksest\u00e4 ty\u00f6kykyyn.\nKer\u00e4sin tutkimukseni aineiston teemahaastatteluna toukokuussa 2020. Haastattelin nelj\u00e4\u00e4 eri Oulun seudun ammattiopistossa ty\u00f6skentelev\u00e4\u00e4 liikunnanopettajaa ja kahta Liikkuva opiskelu -hankkeen ty\u00f6ntekij\u00e4\u00e4. Analysoin aineistoni laadullisen tutkimuksen menetelmien teemoittelun ja tyypittelyn avulla. \nSuurin haaste liikunnan kehitt\u00e4misen kannalta ajatellen on liikunnan v\u00e4h\u00e4inen m\u00e4\u00e4r\u00e4. Liikuntaa pit\u00e4isi ehdottomasti lis\u00e4t\u00e4. Liikunnan v\u00e4h\u00e4isyys on my\u00f6s yhteydess\u00e4 siihen, ett\u00e4 elinik\u00e4ist\u00e4 liikuntamotivaatiota voi olla hankala luoda, ja samalla nuori ei ehdi sis\u00e4ist\u00e4\u00e4 ajatusta ty\u00f6kyvyn yll\u00e4pidosta. Haastateltavat kokivat hyv\u00e4n\u00e4 asiana sen, ett\u00e4 liikunta on yh\u00e4 enemm\u00e4n yhteydess\u00e4 juuri siihen ammattiin, mihin nuori opiskelee. Haasteena ja kehitt\u00e4misen kohteena pidettiin paitsi v\u00e4h\u00e4ist\u00e4 liikunnan m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 my\u00f6s ep\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4isi\u00e4 valtakunnallisia opintovaatimuksia, liikunnan yleisen arvostuksen puutetta ja opiskelijoiden liian heterogeenisia ryhmi\u00e4. L\u00e4hes kaikki haastateltavat toivat haastattelussa vahvasti esille sit\u00e4, ett\u00e4 monipuolinen liikunta, erilaiset hankkeet ja ty\u00f6kykypassi ovat eritt\u00e4in t\u00e4rkeit\u00e4 asioita ammatillisessa koulutuksessa ja niit\u00e4 tulisi ehdottomasti kehitt\u00e4\u00e4 entist\u00e4 paremmiksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of the thesis is to find out how the physical exercise of the Educational Consortium OSAO as a whole could be developed. How physical education teachers and employees of the Students on the Move project see it. In addition, the purpose of the thesis is to try to understand how current exercise in a vocational school promotes or does not promote exercise motivation and work ability. In my research, I used the literature on young people\u2019s physical activity, exercise motivation, work ability and the importance of exercise for work ability.\nI collected my research material as a thematic interview in May 2020. I interviewed four different physical education teachers working at the Educational Consortium OSAO and two employees of the Students on the Move project. I analyzed my material using the thematic design of a qualitative research method.\nThe biggest challenge for the development of physical activity is the small amount of physical activity. Amount of the physical activity in vocational school should be increased. Lack of exercise is also related to the fact that the motivation for lifelong exercise can be difficult to create and at the same time the young person does not have time to internalize the idea of maintaining work ability. It was a good thing for the interviewees that exercise is increasingly related to the profession in which the young person is studying. Not only the small amount of physical activity but also the vague national study requirements, the lack of general appreciation of physical activity and the too heterogenous groups of students were considered as a challenge and the object of development. Almost all interviewees strongly pointed out in the interview that diverse exercise, various projects and a work ability passport are very important issues in vocational school, and it should be developed even better.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-08T07:54:48Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-08T07:54:48Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "54", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikuntamotivaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ty\u00f6kyky\u00e4 ja hyvinvointia ammatillisesta koulutuksesta : tapaustutkimus Oulun seudulta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106083524", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6kyky", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen kunto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "terveysk\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76310
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:35Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4ff299f7-58e4-4196-aabb-ab388e2c539f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106083524.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mätäsaho, Marjo Työkykyä ja hyvinvointia ammatillisesta koulutuksesta : tapaustutkimus Oulun seudulta liikuntamotivaatio Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 ammatillinen koulutus liikunta työkyky fyysinen aktiivisuus nuoret motivaatio fyysinen kunto terveyskäyttäytyminen
title Työkykyä ja hyvinvointia ammatillisesta koulutuksesta : tapaustutkimus Oulun seudulta
title_full Työkykyä ja hyvinvointia ammatillisesta koulutuksesta : tapaustutkimus Oulun seudulta
title_fullStr Työkykyä ja hyvinvointia ammatillisesta koulutuksesta : tapaustutkimus Oulun seudulta Työkykyä ja hyvinvointia ammatillisesta koulutuksesta : tapaustutkimus Oulun seudulta
title_full_unstemmed Työkykyä ja hyvinvointia ammatillisesta koulutuksesta : tapaustutkimus Oulun seudulta Työkykyä ja hyvinvointia ammatillisesta koulutuksesta : tapaustutkimus Oulun seudulta
title_short Työkykyä ja hyvinvointia ammatillisesta koulutuksesta
title_sort työkykyä ja hyvinvointia ammatillisesta koulutuksesta tapaustutkimus oulun seudulta
title_sub tapaustutkimus Oulun seudulta
title_txtP Työkykyä ja hyvinvointia ammatillisesta koulutuksesta : tapaustutkimus Oulun seudulta
topic liikuntamotivaatio Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 ammatillinen koulutus liikunta työkyky fyysinen aktiivisuus nuoret motivaatio fyysinen kunto terveyskäyttäytyminen
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education ammatillinen koulutus fyysinen aktiivisuus fyysinen kunto liikunta liikuntamotivaatio motivaatio nuoret terveyskäyttäytyminen työkyky
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76310 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106083524
work_keys_str_mv AT mätäsahomarjo työkykyäjahyvinvointiaammatillisestakoulutuksestatapaustutkimusoulunseudulta