Kodin ja koulun välinen yhteistyö opettajan yhteistyökumppaneina oppilaan erillään asuvat vanhemmat

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia toimintastrategioita peruskoulun opettajilla on käytössään kodin ja koulun välisessä yhteistyössä, kun oppilaan vanhemmat asuvat erillään. Tutkimus tarkasteli myös sitä, millaisen kokeneisuuden myötä opettajan luomat käytänteet rakentuvat ja muotout...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Stolpe, Lotta-Maaria
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76307
_version_ 1826225730431746048
author Stolpe, Lotta-Maaria
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Stolpe, Lotta-Maaria Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Stolpe, Lotta-Maaria Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Stolpe, Lotta-Maaria
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia toimintastrategioita peruskoulun opettajilla on käytössään kodin ja koulun välisessä yhteistyössä, kun oppilaan vanhemmat asuvat erillään. Tutkimus tarkasteli myös sitä, millaisen kokeneisuuden myötä opettajan luomat käytänteet rakentuvat ja muotoutuvat. Tutkimusaihe on yhteiskunnallisesti ajankohtainen ja merkittävä, sillä vaikka yhteistyö moninaisten perheiden kanssa on koulun arkipäivää, siihen liittyvää tutkimustietoa on yhä vähän. Tutkimuksen aineisto koostui 15:stä peruskoulun opettajien verkkokyselyvastauksesta sekä kahdesta asiantuntijavastaajien sähköpostihaastattelusta. Tutkimus toteutettiin monimenetelmäisenä tapaustutkimuksena, ja aineisto analysoitiin temaattisen analyysin keinoin laadullisia ja määrällisiä menetelmiä yhdistellen. Tutkimus osoitti, että peruskoulun opettajilla on käytössään laaja valikoima erilaisia toimintastrategioita toteuttaessaan kodin ja koulun välistä yhteistyötä oppilaan erillään asuvien vanhempien kanssa. Opettajat pyrkivät toimimaan ammatillisesti esimerkiksi säilyttämällä puolueettomuutensa ja oman roolinsa rajat, sekä rakentamaan luottamuksellisia ja toimivia yhteistyösuhteita oppilaan perheiden kanssa. Tuen tarjoaminen ja hakeminen on keskeinen osa keinovalikoimaa, ja arjen käytännöissä sähköisen viestinnän keskeisyys korostuu. Ammattiroolin ulkopuoliset kokemukset ja työkokemus syventävät opettajien tietämystä ilmiöstä ja laajentavat toimintastrategioiden kirjoa. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että opettajat kokevat tarvitsevansa tukea erityisesti silloin, kun oppilaan vanhempien keskinäinen yhteistyösuhde on haasteellinen, ja että opettajat kaipaisivat työnsä tueksi ohjeistuksia, tietoa ja toimivia käytäntöjä. Opettajat kokevat merkitykselliseksi sen, että molemmat vanhemmat ovat osallisina yhteistyössä, mutta rajalliset resurssit ohjaavat yhteistyön käytäntöjä ja arkipäivän ratkaisuja.
first_indexed 2021-06-08T20:04:04Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "R\u00f6nk\u00e4, Anna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Stolpe, Lotta-Maaria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-08T07:46:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-08T07:46:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76307", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia toimintastrategioita peruskoulun opettajilla on k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4\u00e4n kodin ja koulun v\u00e4lisess\u00e4 yhteisty\u00f6ss\u00e4, kun oppilaan vanhemmat asuvat erill\u00e4\u00e4n. Tutkimus tarkasteli my\u00f6s sit\u00e4, millaisen kokeneisuuden my\u00f6t\u00e4 opettajan luomat k\u00e4yt\u00e4nteet rakentuvat ja muotoutuvat. Tutkimusaihe on yhteiskunnallisesti ajankohtainen ja merkitt\u00e4v\u00e4, sill\u00e4 vaikka yhteisty\u00f6 moninaisten perheiden kanssa on koulun arkip\u00e4iv\u00e4\u00e4, siihen liittyv\u00e4\u00e4 tutkimustietoa on yh\u00e4 v\u00e4h\u00e4n.\n\nTutkimuksen aineisto koostui 15:st\u00e4 peruskoulun opettajien verkkokyselyvastauksesta sek\u00e4 kahdesta asiantuntijavastaajien s\u00e4hk\u00f6postihaastattelusta. Tutkimus toteutettiin monimenetelm\u00e4isen\u00e4 tapaustutkimuksena, ja aineisto analysoitiin temaattisen analyysin keinoin laadullisia ja m\u00e4\u00e4r\u00e4llisi\u00e4 menetelmi\u00e4 yhdistellen.\n\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 peruskoulun opettajilla on k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4\u00e4n laaja valikoima erilaisia toimintastrategioita toteuttaessaan kodin ja koulun v\u00e4list\u00e4 yhteisty\u00f6t\u00e4 oppilaan erill\u00e4\u00e4n asuvien vanhempien kanssa. Opettajat pyrkiv\u00e4t toimimaan ammatillisesti esimerkiksi s\u00e4ilytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 puolueettomuutensa ja oman roolinsa rajat, sek\u00e4 rakentamaan luottamuksellisia ja toimivia yhteisty\u00f6suhteita oppilaan perheiden kanssa. Tuen tarjoaminen ja hakeminen on keskeinen osa keinovalikoimaa, ja arjen k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6iss\u00e4 s\u00e4hk\u00f6isen viestinn\u00e4n keskeisyys korostuu. Ammattiroolin ulkopuoliset kokemukset ja ty\u00f6kokemus syvent\u00e4v\u00e4t opettajien tiet\u00e4myst\u00e4 ilmi\u00f6st\u00e4 ja laajentavat toimintastrategioiden kirjoa.\n\nTutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 opettajat kokevat tarvitsevansa tukea erityisesti silloin, kun oppilaan vanhempien keskin\u00e4inen yhteisty\u00f6suhde on haasteellinen, ja ett\u00e4 opettajat kaipaisivat ty\u00f6ns\u00e4 tueksi ohjeistuksia, tietoa ja toimivia k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4. Opettajat kokevat merkitykselliseksi sen, ett\u00e4 molemmat vanhemmat ovat osallisina yhteisty\u00f6ss\u00e4, mutta rajalliset resurssit ohjaavat yhteisty\u00f6n k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4 ja arkip\u00e4iv\u00e4n ratkaisuja.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-08T07:46:21Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-08T07:46:22Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "283", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajan toimintastrategiat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "erill\u00e4\u00e4n asuvat vanhemmat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "huoltajuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "et\u00e4vanhemmat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kodin ja koulun v\u00e4linen yhteisty\u00f6 : opettajan yhteisty\u00f6kumppaneina oppilaan erill\u00e4\u00e4n asuvat vanhemmat", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106083521", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kodin ja koulun yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteishuolto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "eronneet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "huoltajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76307
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:46Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/28649825-e7eb-49f6-a22d-661faab1cdb3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106083521.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Stolpe, Lotta-Maaria Kodin ja koulun välinen yhteistyö : opettajan yhteistyökumppaneina oppilaan erillään asuvat vanhemmat opettajan toimintastrategiat erillään asuvat vanhemmat huoltajuus etävanhemmat Erityispedagogiikka Special Education 101 kodin ja koulun yhteistyö koti yhteistyö koulut vanhemmat opettajat yhteishuolto eronneet huoltajat
title Kodin ja koulun välinen yhteistyö : opettajan yhteistyökumppaneina oppilaan erillään asuvat vanhemmat
title_full Kodin ja koulun välinen yhteistyö : opettajan yhteistyökumppaneina oppilaan erillään asuvat vanhemmat
title_fullStr Kodin ja koulun välinen yhteistyö : opettajan yhteistyökumppaneina oppilaan erillään asuvat vanhemmat Kodin ja koulun välinen yhteistyö : opettajan yhteistyökumppaneina oppilaan erillään asuvat vanhemmat
title_full_unstemmed Kodin ja koulun välinen yhteistyö : opettajan yhteistyökumppaneina oppilaan erillään asuvat vanhemmat Kodin ja koulun välinen yhteistyö : opettajan yhteistyökumppaneina oppilaan erillään asuvat vanhemmat
title_short Kodin ja koulun välinen yhteistyö
title_sort kodin ja koulun välinen yhteistyö opettajan yhteistyökumppaneina oppilaan erillään asuvat vanhemmat
title_sub opettajan yhteistyökumppaneina oppilaan erillään asuvat vanhemmat
title_txtP Kodin ja koulun välinen yhteistyö : opettajan yhteistyökumppaneina oppilaan erillään asuvat vanhemmat
topic opettajan toimintastrategiat erillään asuvat vanhemmat huoltajuus etävanhemmat Erityispedagogiikka Special Education 101 kodin ja koulun yhteistyö koti yhteistyö koulut vanhemmat opettajat yhteishuolto eronneet huoltajat
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education erillään asuvat vanhemmat eronneet etävanhemmat huoltajat huoltajuus kodin ja koulun yhteistyö koti koulut opettajan toimintastrategiat opettajat vanhemmat yhteishuolto yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76307 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106083521
work_keys_str_mv AT stolpelottamaaria kodinjakoulunvälinenyhteistyöopettajanyhteistyökumppaneinaoppilaanerilläänasuv