Kodin ja koulun välinen yhteistyö opettajan yhteistyökumppaneina oppilaan erillään asuvat vanhemmat

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia toimintastrategioita peruskoulun opettajilla on käytössään kodin ja koulun välisessä yhteistyössä, kun oppilaan vanhemmat asuvat erillään. Tutkimus tarkasteli myös sitä, millaisen kokeneisuuden myötä opettajan luomat käytänteet rakentuvat ja muotout...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Stolpe, Lotta-Maaria
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76307
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia toimintastrategioita peruskoulun opettajilla on käytössään kodin ja koulun välisessä yhteistyössä, kun oppilaan vanhemmat asuvat erillään. Tutkimus tarkasteli myös sitä, millaisen kokeneisuuden myötä opettajan luomat käytänteet rakentuvat ja muotoutuvat. Tutkimusaihe on yhteiskunnallisesti ajankohtainen ja merkittävä, sillä vaikka yhteistyö moninaisten perheiden kanssa on koulun arkipäivää, siihen liittyvää tutkimustietoa on yhä vähän. Tutkimuksen aineisto koostui 15:stä peruskoulun opettajien verkkokyselyvastauksesta sekä kahdesta asiantuntijavastaajien sähköpostihaastattelusta. Tutkimus toteutettiin monimenetelmäisenä tapaustutkimuksena, ja aineisto analysoitiin temaattisen analyysin keinoin laadullisia ja määrällisiä menetelmiä yhdistellen. Tutkimus osoitti, että peruskoulun opettajilla on käytössään laaja valikoima erilaisia toimintastrategioita toteuttaessaan kodin ja koulun välistä yhteistyötä oppilaan erillään asuvien vanhempien kanssa. Opettajat pyrkivät toimimaan ammatillisesti esimerkiksi säilyttämällä puolueettomuutensa ja oman roolinsa rajat, sekä rakentamaan luottamuksellisia ja toimivia yhteistyösuhteita oppilaan perheiden kanssa. Tuen tarjoaminen ja hakeminen on keskeinen osa keinovalikoimaa, ja arjen käytännöissä sähköisen viestinnän keskeisyys korostuu. Ammattiroolin ulkopuoliset kokemukset ja työkokemus syventävät opettajien tietämystä ilmiöstä ja laajentavat toimintastrategioiden kirjoa. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että opettajat kokevat tarvitsevansa tukea erityisesti silloin, kun oppilaan vanhempien keskinäinen yhteistyösuhde on haasteellinen, ja että opettajat kaipaisivat työnsä tueksi ohjeistuksia, tietoa ja toimivia käytäntöjä. Opettajat kokevat merkitykselliseksi sen, että molemmat vanhemmat ovat osallisina yhteistyössä, mutta rajalliset resurssit ohjaavat yhteistyön käytäntöjä ja arkipäivän ratkaisuja.