Auffassungen von finnischen Jugendlichen über die Aussprache als Teil des Sprachlernens

Ääntämisen rooli kieltenopetuksessa on aika ajoin keskusteltu teema kieltenopettajien keskuudessa. Opiskelijalähtöisen opetuksen nimissä tämä tutkielma keskittyy opiskelijoiden näkökulman esille tuomiseen, erityisesti lukio-opiskelijoiden kokemuksiin ja toiveisiin saksan kielen ääntämisen opetuksen...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Metsäranta, Tessa
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:deu
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76306
_version_ 1826225737942695936
author Metsäranta, Tessa
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Metsäranta, Tessa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Metsäranta, Tessa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Metsäranta, Tessa
datasource_str_mv jyx
description Ääntämisen rooli kieltenopetuksessa on aika ajoin keskusteltu teema kieltenopettajien keskuudessa. Opiskelijalähtöisen opetuksen nimissä tämä tutkielma keskittyy opiskelijoiden näkökulman esille tuomiseen, erityisesti lukio-opiskelijoiden kokemuksiin ja toiveisiin saksan kielen ääntämisen opetuksen suhteen. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää opiskelijoiden käsityksiä hyvästä ääntämisestä, hyvän ääntämisen tarpeesta eri tilanteissa, ja ääntämisen roolista oppitunneilla, sekä verrata näitä lukion opetussuunnitelman perusteiden kieltenopetukselle asettamiin puitteisiin. Tutkimuksen materiaali kerättiin yksilöhaastatteluilla pieneltä testiryhmältä. Testiryhmään kuului viisi saksanopiskelijaa kolmesta eri lukiosta. Haastattelut litteroitiin ja vastaukset kategorisoitiin asiasisältöjen mukaan analyysia varten. Analyysi toteutettiin laadullisena sisällönanalyysina fakta-, ei diskurssipohjaisesti, ja se perustui toistuvien ilmiöiden sekä poikkeuksellisten ja odottamattomien huomioiden tarkasteluun haastateltavien vastauksissa. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opiskelijat arvostavat ääntämistä osana kielitaitoa, eivätkä toivo sen roolin opetuksessa ainakaan vähenevän. Tärkeimpiä ominaisuuksia ääntämisessä ovat ymmärretyksi tuleminen ja puheen sujuvuus. Hyvä ääntäminen on erityisen tärkeää virallisemmissa yhteyksissä, joissa puhuminen tapahtuu paineen alla. Lukion opetussuunnitelman perusteet tukevat opiskelijoiden toiveita jossain määrin, erityisesti eurooppalaiseen viitekehykseen perustuvat kielitaidon kehityksen tavoitteet tukevat opiskelijoiden omia ääntämistavoitteita. Opiskelijat toivovat muun muassa lisää ääntämisen ja suullisen kielitaidon arviointia, mitä voisi edesauttaa lisäämällä arviointiohjeita ja -vaatimuksia lukion opetussuunnitelman perusteisiin. Lukion kurssijärjestelmä ja sen aiheuttamat tauot aineen oppimisessa saattaa olla haittatekijä perusteelliselle ääntämisen oppimiselle. Myös tulevat ylioppilaskokeiden suulliset osiot vaativat osaltaan muutoksia kieltenopetukseen.
first_indexed 2024-09-11T08:49:37Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Fuchs, Bertold", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Linderoos, Petra", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Mets\u00e4ranta, Tessa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-08T07:43:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-08T07:43:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76306", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "\u00c4\u00e4nt\u00e4misen rooli kieltenopetuksessa on aika ajoin keskusteltu teema kieltenopettajien keskuudessa. Opiskelijal\u00e4ht\u00f6isen opetuksen nimiss\u00e4 t\u00e4m\u00e4 tutkielma keskittyy opiskelijoiden n\u00e4k\u00f6kulman esille tuomiseen, erityisesti lukio-opiskelijoiden kokemuksiin ja toiveisiin saksan kielen \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetuksen suhteen. Tutkimuksen tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4 opiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 hyv\u00e4st\u00e4 \u00e4\u00e4nt\u00e4misest\u00e4, hyv\u00e4n \u00e4\u00e4nt\u00e4misen tarpeesta eri tilanteissa, ja \u00e4\u00e4nt\u00e4misen roolista oppitunneilla, sek\u00e4 verrata n\u00e4it\u00e4 lukion opetussuunnitelman perusteiden kieltenopetukselle asettamiin puitteisiin.\nTutkimuksen materiaali ker\u00e4ttiin yksil\u00f6haastatteluilla pienelt\u00e4 testiryhm\u00e4lt\u00e4. Testiryhm\u00e4\u00e4n kuului viisi saksanopiskelijaa kolmesta eri lukiosta. Haastattelut litteroitiin ja vastaukset kategorisoitiin asiasis\u00e4lt\u00f6jen mukaan analyysia varten. Analyysi toteutettiin laadullisena sis\u00e4ll\u00f6nanalyysina fakta-, ei diskurssipohjaisesti, ja se perustui toistuvien ilmi\u00f6iden sek\u00e4 poikkeuksellisten ja odottamattomien huomioiden tarkasteluun haastateltavien vastauksissa.\nTutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 opiskelijat arvostavat \u00e4\u00e4nt\u00e4mist\u00e4 osana kielitaitoa, eiv\u00e4tk\u00e4 toivo sen roolin opetuksessa ainakaan v\u00e4henev\u00e4n. T\u00e4rkeimpi\u00e4 ominaisuuksia \u00e4\u00e4nt\u00e4misess\u00e4 ovat ymm\u00e4rretyksi tuleminen ja puheen sujuvuus. Hyv\u00e4 \u00e4\u00e4nt\u00e4minen on erityisen t\u00e4rke\u00e4\u00e4 virallisemmissa yhteyksiss\u00e4, joissa puhuminen tapahtuu paineen alla. Lukion opetussuunnitelman perusteet tukevat opiskelijoiden toiveita jossain m\u00e4\u00e4rin, erityisesti eurooppalaiseen viitekehykseen perustuvat kielitaidon kehityksen tavoitteet tukevat opiskelijoiden omia \u00e4\u00e4nt\u00e4mistavoitteita. Opiskelijat toivovat muun muassa lis\u00e4\u00e4 \u00e4\u00e4nt\u00e4misen ja suullisen kielitaidon arviointia, mit\u00e4 voisi edesauttaa lis\u00e4\u00e4m\u00e4ll\u00e4 arviointiohjeita ja -vaatimuksia lukion opetussuunnitelman perusteisiin. Lukion kurssij\u00e4rjestelm\u00e4 ja sen aiheuttamat tauot aineen oppimisessa saattaa olla haittatekij\u00e4 perusteelliselle \u00e4\u00e4nt\u00e4misen oppimiselle. My\u00f6s tulevat ylioppilaskokeiden suulliset osiot vaativat osaltaan muutoksia kieltenopetukseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-08T07:43:44Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-08T07:43:44Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "85", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "deu", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Aussprache", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "m\u00fcndliche Sprachkompetenz", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Aussprachelernen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Ausspracheunterricht", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "DaF", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lernerzentrierter Unterricht", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Rahmenlehrplan", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Auffassungen von finnischen Jugendlichen \u00fcber die Aussprache als Teil des Sprachlernens", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106083520", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Saksan kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "German Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "308", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "saksan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4\u00e4nt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suullinen kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76306
language deu
last_indexed 2025-02-18T10:56:19Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/08176afc-9bf4-4590-bfdc-c68390345c9b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106083520.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Metsäranta, Tessa Auffassungen von finnischen Jugendlichen über die Aussprache als Teil des Sprachlernens Aussprache mündliche Sprachkompetenz Aussprachelernen Ausspracheunterricht DaF lernerzentrierter Unterricht Rahmenlehrplan Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 lukio saksan kieli kieltenopetus ääntäminen suullinen kielitaito
title Auffassungen von finnischen Jugendlichen über die Aussprache als Teil des Sprachlernens
title_full Auffassungen von finnischen Jugendlichen über die Aussprache als Teil des Sprachlernens
title_fullStr Auffassungen von finnischen Jugendlichen über die Aussprache als Teil des Sprachlernens Auffassungen von finnischen Jugendlichen über die Aussprache als Teil des Sprachlernens
title_full_unstemmed Auffassungen von finnischen Jugendlichen über die Aussprache als Teil des Sprachlernens Auffassungen von finnischen Jugendlichen über die Aussprache als Teil des Sprachlernens
title_short Auffassungen von finnischen Jugendlichen über die Aussprache als Teil des Sprachlernens
title_sort auffassungen von finnischen jugendlichen über die aussprache als teil des sprachlernens
title_txtP Auffassungen von finnischen Jugendlichen über die Aussprache als Teil des Sprachlernens
topic Aussprache mündliche Sprachkompetenz Aussprachelernen Ausspracheunterricht DaF lernerzentrierter Unterricht Rahmenlehrplan Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 lukio saksan kieli kieltenopetus ääntäminen suullinen kielitaito
topic_facet 308 Aussprache Aussprachelernen Ausspracheunterricht DaF German Language and Culture Rahmenlehrplan Saksan kieli ja kulttuuri kieltenopetus lernerzentrierter Unterricht lukio mündliche Sprachkompetenz saksan kieli suullinen kielitaito ääntäminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76306 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106083520
work_keys_str_mv AT metsärantatessa auffassungenvonfinnischenjugendlichenuberdieaussprachealsteildessprachlernens