Lapsen varhaiskasvatussuunnitelman merkitys pedagogiselle toiminnalle alle kolmevuotiaiden ryhmissä

Tutkielma selvitti lapsen varhaiskasvatussuunnitelman merkitystä päiväkodissa alle kolmevuotiaiden ryhmissä pedagogisessa suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Toiseksi tutkielma selvitti pedagogisen dokumentoinnin yhteyttä lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaan. Tutkielma oli laadullinen ja...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pesonen, Anu
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76305
Description
Summary:Tutkielma selvitti lapsen varhaiskasvatussuunnitelman merkitystä päiväkodissa alle kolmevuotiaiden ryhmissä pedagogisessa suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Toiseksi tutkielma selvitti pedagogisen dokumentoinnin yhteyttä lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaan. Tutkielma oli laadullinen ja aineisto kerättiin teemahaastattelemalla varhaiskasvatuksen henkilöstöä.Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tulosten mukaan alle kolmevuotiaiden ryhmissä lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaa päivitettäessä siihen kirjattiin havainnot lapsen kehityksestä, oppimisesta ja tuen tarpeista. Haastateltavien vastaukset painottivat lapsilähtöisyyttä ja osallisuutta dokumentoinnin ja pedagogisen toiminnan lähtökohtina. Alle kolmevuotiaiden ryhmissä lapsen varhaiskasvatussuunnitelma huomioitiin sekä pedagogisessa suunnittelussa että toteutuksessa. Henkilöstön ammatillisen osaamisen merkitys oli keskeistä lapsen varhaiskasvatussuunnitelman mukaisen toiminnan toteuttamisessa. Huomionarvoista on, ettei lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaa haastateltavien mukaan huomioitu pedagogisen toiminnan arvioinnissa. Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma ei myöskään osoittautunut haastateltavien kerronnassa kovin arkisena työvälineenä alle kolmevuotiaiden ryhmissä.