’’Sanotaan näin, että kevät oli niinku oppimista isolla oolla’’ Jyväskylän avoimen yliopiston työntekijöiden kokemuksia työssä oppimisesta etätyössä koronaviruspandemian aikana

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä työssä oppimisesta etätyössä. Tavoitteen saavuttamiseksi tutkimuksessa tarkasteltiin työssä oppimisen tapoja etätyössä sekä sitä, minkälaisia rajoittavia tai tukevia tekijöitä etätyö asettaa työssä oppimiselle. Tutkimusaihe on ajankohtainen maailm...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Halme, Ida
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76284
_version_ 1826225712486416384
author Halme, Ida
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Halme, Ida Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Halme, Ida Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Halme, Ida
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä työssä oppimisesta etätyössä. Tavoitteen saavuttamiseksi tutkimuksessa tarkasteltiin työssä oppimisen tapoja etätyössä sekä sitä, minkälaisia rajoittavia tai tukevia tekijöitä etätyö asettaa työssä oppimiselle. Tutkimusaihe on ajankohtainen maailmalla vallitsevan koronaviruspandemian vuoksi, jonka myötä myös Suomessa on ollut voimassa laaja etätyösuositus keväästä 2020 lähtien. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui puolistrukturoitu teemahaastattelu. Aineisto kerättiin joulukuun 2020 aikana haastattelemalla kahdeksaa Jyväskylän avoimen yliopiston opetus-, tutkimus- ja muuhun henkilöstöön kuuluvaa työntekijää. Aineiston analysointiin käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tulosten mukaan etätyössä opitaan yhteisten keskustelujen, kysymisen, muiden seuraamisen ja opiskelijoilta oppimisen kautta, kuin myös itsenäisesti uuden työtehtävän ja ongelmanratkaisutilanteen sekä oman toiminnan tarkastelun kautta. Etätyössä oppimista koettiin tukevan autonomia, lisääntynyt yhteydenpito, koulutusten saatavuus ja työrauha, kun taas rajoittavan epävirallisen vuorovaikutuksen vähentyminen, hiljaisen tiedon jakamisen vaikeus, kysymisen kynnys, viestinnän ongelmat sekä työn kuormitus ja yksitoikkoisuus. Tulosten perusteella etätyön nähdään haastavan erityisesti vuorovaikutusta ja viestintää etätyössä. Tarve olisikin kehittää sellaisia käytänteitä, joilla kyetään parantamaan ja tehostamaan virtuaalista vuorovaikutusta organisaatioissa.
first_indexed 2024-09-11T08:51:40Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Collin, Kaija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Halme, Ida", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-07T06:47:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-07T06:47:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76284", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli lis\u00e4t\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 oppimisesta et\u00e4ty\u00f6ss\u00e4. Tavoitteen saavuttamiseksi tutkimuksessa tarkasteltiin ty\u00f6ss\u00e4 oppimisen \ntapoja et\u00e4ty\u00f6ss\u00e4 sek\u00e4 sit\u00e4, mink\u00e4laisia rajoittavia tai tukevia tekij\u00f6it\u00e4 et\u00e4ty\u00f6 asettaa ty\u00f6ss\u00e4 oppimiselle. Tutkimusaihe on ajankohtainen maailmalla vallitsevan \nkoronaviruspandemian vuoksi, jonka my\u00f6t\u00e4 my\u00f6s Suomessa on ollut voimassa \nlaaja et\u00e4ty\u00f6suositus kev\u00e4\u00e4st\u00e4 2020 l\u00e4htien. \n Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelm\u00e4ksi valikoitui puolistrukturoitu teemahaastattelu. Aineisto ker\u00e4ttiin joulukuun 2020 aikana haastattelemalla kahdeksaa Jyv\u00e4skyl\u00e4n avoimen yliopiston \nopetus-, tutkimus- ja muuhun henkil\u00f6st\u00f6\u00f6n kuuluvaa ty\u00f6ntekij\u00e4\u00e4. Aineiston analysointiin k\u00e4ytettiin aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. \n Tulosten mukaan et\u00e4ty\u00f6ss\u00e4 opitaan yhteisten keskustelujen, kysymisen, \nmuiden seuraamisen ja opiskelijoilta oppimisen kautta, kuin my\u00f6s itsen\u00e4isesti \nuuden ty\u00f6teht\u00e4v\u00e4n ja ongelmanratkaisutilanteen sek\u00e4 oman toiminnan tarkastelun kautta. Et\u00e4ty\u00f6ss\u00e4 oppimista koettiin tukevan autonomia, lis\u00e4\u00e4ntynyt yhteydenpito, koulutusten saatavuus ja ty\u00f6rauha, kun taas rajoittavan ep\u00e4virallisen \nvuorovaikutuksen v\u00e4hentyminen, hiljaisen tiedon jakamisen vaikeus, kysymisen \nkynnys, viestinn\u00e4n ongelmat sek\u00e4 ty\u00f6n kuormitus ja yksitoikkoisuus. \n Tulosten perusteella et\u00e4ty\u00f6n n\u00e4hd\u00e4\u00e4n haastavan erityisesti vuorovaikutusta \nja viestint\u00e4\u00e4 et\u00e4ty\u00f6ss\u00e4. Tarve olisikin kehitt\u00e4\u00e4 sellaisia k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4, joilla kyet\u00e4\u00e4n \nparantamaan ja tehostamaan virtuaalista vuorovaikutusta organisaatioissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-07T06:47:15Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-07T06:47:15Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "71", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiokulttuurinen l\u00e4hestymistapa", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u2019\u2019Sanotaan n\u00e4in, ett\u00e4 kev\u00e4t oli niinku oppimista isolla oolla\u2019\u2019 : Jyv\u00e4skyl\u00e4n avoimen yliopiston ty\u00f6ntekij\u00f6iden kokemuksia ty\u00f6ss\u00e4 oppimisesta et\u00e4ty\u00f6ss\u00e4 koronaviruspandemian aikana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106073500", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Aikuiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Adult Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen konstruktivismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "COVID-19", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "et\u00e4ty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6ss\u00e4oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76284
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:41Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4d2b3f3a-473d-4f5a-a2de-3b36ebf5c411\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106073500.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Halme, Ida ’’Sanotaan näin, että kevät oli niinku oppimista isolla oolla’’ : Jyväskylän avoimen yliopiston työntekijöiden kokemuksia työssä oppimisesta etätyössä koronaviruspandemian aikana sosiokulttuurinen lähestymistapa Aikuiskasvatus Adult Education 102 sosiaalinen konstruktivismi COVID-19 etätyö työssäoppiminen
title ’’Sanotaan näin, että kevät oli niinku oppimista isolla oolla’’ : Jyväskylän avoimen yliopiston työntekijöiden kokemuksia työssä oppimisesta etätyössä koronaviruspandemian aikana
title_full ’’Sanotaan näin, että kevät oli niinku oppimista isolla oolla’’ : Jyväskylän avoimen yliopiston työntekijöiden kokemuksia työssä oppimisesta etätyössä koronaviruspandemian aikana
title_fullStr ’’Sanotaan näin, että kevät oli niinku oppimista isolla oolla’’ : Jyväskylän avoimen yliopiston työntekijöiden kokemuksia työssä oppimisesta etätyössä koronaviruspandemian aikana ’’Sanotaan näin, että kevät oli niinku oppimista isolla oolla’’ : Jyväskylän avoimen yliopiston työntekijöiden kokemuksia työssä oppimisesta etätyössä koronaviruspandemian aikana
title_full_unstemmed ’’Sanotaan näin, että kevät oli niinku oppimista isolla oolla’’ : Jyväskylän avoimen yliopiston työntekijöiden kokemuksia työssä oppimisesta etätyössä koronaviruspandemian aikana ’’Sanotaan näin, että kevät oli niinku oppimista isolla oolla’’ : Jyväskylän avoimen yliopiston työntekijöiden kokemuksia työssä oppimisesta etätyössä koronaviruspandemian aikana
title_short ’’Sanotaan näin, että kevät oli niinku oppimista isolla oolla’’
title_sort sanotaan näin että kevät oli niinku oppimista isolla oolla jyväskylän avoimen yliopiston työntekijöiden kokemuksia työssä oppimisesta etätyössä koronaviruspandemian aikana
title_sub Jyväskylän avoimen yliopiston työntekijöiden kokemuksia työssä oppimisesta etätyössä koronaviruspandemian aikana
title_txtP ’’Sanotaan näin, että kevät oli niinku oppimista isolla oolla’’ : Jyväskylän avoimen yliopiston työntekijöiden kokemuksia työssä oppimisesta etätyössä koronaviruspandemian aikana
topic sosiokulttuurinen lähestymistapa Aikuiskasvatus Adult Education 102 sosiaalinen konstruktivismi COVID-19 etätyö työssäoppiminen
topic_facet 102 Adult Education Aikuiskasvatus COVID-19 etätyö sosiaalinen konstruktivismi sosiokulttuurinen lähestymistapa työssäoppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76284 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106073500
work_keys_str_mv AT halmeida sanotaannäinettäkevätoliniinkuoppimistaisollaoollajyväskylänavoimenyliopistontyöntekijö