’’Sanotaan näin, että kevät oli niinku oppimista isolla oolla’’ Jyväskylän avoimen yliopiston työntekijöiden kokemuksia työssä oppimisesta etätyössä koronaviruspandemian aikana

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä työssä oppimisesta etätyössä. Tavoitteen saavuttamiseksi tutkimuksessa tarkasteltiin työssä oppimisen tapoja etätyössä sekä sitä, minkälaisia rajoittavia tai tukevia tekijöitä etätyö asettaa työssä oppimiselle. Tutkimusaihe on ajankohtainen maailm...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Halme, Ida
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76284
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä työssä oppimisesta etätyössä. Tavoitteen saavuttamiseksi tutkimuksessa tarkasteltiin työssä oppimisen tapoja etätyössä sekä sitä, minkälaisia rajoittavia tai tukevia tekijöitä etätyö asettaa työssä oppimiselle. Tutkimusaihe on ajankohtainen maailmalla vallitsevan koronaviruspandemian vuoksi, jonka myötä myös Suomessa on ollut voimassa laaja etätyösuositus keväästä 2020 lähtien. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui puolistrukturoitu teemahaastattelu. Aineisto kerättiin joulukuun 2020 aikana haastattelemalla kahdeksaa Jyväskylän avoimen yliopiston opetus-, tutkimus- ja muuhun henkilöstöön kuuluvaa työntekijää. Aineiston analysointiin käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tulosten mukaan etätyössä opitaan yhteisten keskustelujen, kysymisen, muiden seuraamisen ja opiskelijoilta oppimisen kautta, kuin myös itsenäisesti uuden työtehtävän ja ongelmanratkaisutilanteen sekä oman toiminnan tarkastelun kautta. Etätyössä oppimista koettiin tukevan autonomia, lisääntynyt yhteydenpito, koulutusten saatavuus ja työrauha, kun taas rajoittavan epävirallisen vuorovaikutuksen vähentyminen, hiljaisen tiedon jakamisen vaikeus, kysymisen kynnys, viestinnän ongelmat sekä työn kuormitus ja yksitoikkoisuus. Tulosten perusteella etätyön nähdään haastavan erityisesti vuorovaikutusta ja viestintää etätyössä. Tarve olisikin kehittää sellaisia käytänteitä, joilla kyetään parantamaan ja tehostamaan virtuaalista vuorovaikutusta organisaatioissa.