Lähijohtajien ja alaisten kokemuksia palauteviestinnästä Admicom Finland Oy:ssä

Vahva palautekulttuuri on yksi organisaation merkittävä strateginen menestystekijä. Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan organisaation sisäistä palauteviestintää eli palautekulttuuria. Päätutkimustehtävänä oli kartoittaa millaisena lähijohtajat ja alaiset kokevat palauteviestinnän työyhteisös...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Aarnio, Helmi
Muut tekijät: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76282
_version_ 1826225719819108352
author Aarnio, Helmi
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Aarnio, Helmi Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Aarnio, Helmi Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Aarnio, Helmi
datasource_str_mv jyx
description Vahva palautekulttuuri on yksi organisaation merkittävä strateginen menestystekijä. Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan organisaation sisäistä palauteviestintää eli palautekulttuuria. Päätutkimustehtävänä oli kartoittaa millaisena lähijohtajat ja alaiset kokevat palauteviestinnän työyhteisössään. Tutkimuksen tavoitteena oli myös täydentää aiempaa tutkimuskirjallisuutta palauteviestinnästä suomalaisten nopeasti kasvavien keskisuurten organisaatioiden kontekstissa. Aihetta lähestyttiin selvittämällä sekä lähijohtajien että alaisten palautekäsityksiä, lähijohtaja-alaissuhteen vaikutusta palauteviestintään ja yleisiä kokemuksia palautetilanteista työyhteisössä. Tutkimus toteutettiin toimeksiantona Admicom Finland Oy:ssä laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineisto kerättiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla ja haastatteluihin valittiin yhteensä 12 organisaatiossa työskentelevää lähijohtajaa ja alaista. Haastatteluaineisto analysoitiin laadullista sisällönanalyysiä hyödyntäen. Vallitseva palautekulttuuri ja lähijohtajien rakentamat palauteilmapiirit koettiin pääosin toimiviksi. Palautteeseen suhtauduttiin myönteisesti ja sitä toivottiin enemmän päivittäisestä työskentelystä. Hyvät lähijohtaja-alaissuhteet helpottavat vastavuoroisen viestinnän toteutumista, joka edesauttaa palautetilanteiden syntymistä. Ylöspäin suuntautuva palauteviestintä näyttäytyy kuitenkin vähäisenä ja sitä esiintyy lähinnä muodollisten palautetilanteiden yhteydessä. Palautteen riittävyydessä havaittiin selvä jako organisatorisen aseman perusteella, joka todennäköisesti johtuu palautekäsitysten eroavaisuuksista. Alaiset tulkitsivat palautteeksi varsin epämuodollista viestintää omaksuessaan työympäristöstään enemmän palautesignaaleja. Lähijohtajat kokivat palauteviestinnän riittämättömäksi etenkin horisontaalisesti ja organisaation ylemmältä johtoportaalta. Organisaation palauteviestinnän haasteena näyttäytyykin organisaation nopea kasvu, itsenäinen työskentely ja tiedonpuute. Vahva palautekulttuuri perustuu organisaation jäsenten keskinäiseen luottamukseen ja symmetriseen viestintään, joka mahdollistaa toimivan tiedonkulun organisaatiossa.
first_indexed 2021-06-07T20:00:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Auvinen, Tommi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Aarnio, Helmi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-07T06:40:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-07T06:40:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76282", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Vahva palautekulttuuri on yksi organisaation merkitt\u00e4v\u00e4 strateginen menestystekij\u00e4. T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan organisaation sis\u00e4ist\u00e4 palauteviestint\u00e4\u00e4 eli palautekulttuuria. P\u00e4\u00e4tutkimusteht\u00e4v\u00e4n\u00e4 oli kartoittaa millaisena l\u00e4hijohtajat ja alaiset kokevat palauteviestinn\u00e4n ty\u00f6yhteis\u00f6ss\u00e4\u00e4n. Tutkimuksen tavoitteena oli my\u00f6s t\u00e4ydent\u00e4\u00e4 aiempaa tutkimuskirjallisuutta palauteviestinn\u00e4st\u00e4 suomalaisten nopeasti kasvavien keskisuurten organisaatioiden kontekstissa. \n\nAihetta l\u00e4hestyttiin selvitt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 sek\u00e4 l\u00e4hijohtajien ett\u00e4 alaisten palautek\u00e4sityksi\u00e4, l\u00e4hijohtaja-alaissuhteen vaikutusta palauteviestint\u00e4\u00e4n ja yleisi\u00e4 kokemuksia palautetilanteista ty\u00f6yhteis\u00f6ss\u00e4. Tutkimus toteutettiin toimeksiantona Admicom Finland Oy:ss\u00e4 laadullisella tutkimusmenetelm\u00e4ll\u00e4. Aineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla ja haastatteluihin valittiin yhteens\u00e4 12 organisaatiossa ty\u00f6skentelev\u00e4\u00e4 l\u00e4hijohtajaa ja alaista. Haastatteluaineisto analysoitiin laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en. \n\nVallitseva palautekulttuuri ja l\u00e4hijohtajien rakentamat palauteilmapiirit koettiin p\u00e4\u00e4osin toimiviksi. Palautteeseen suhtauduttiin my\u00f6nteisesti ja sit\u00e4 toivottiin enemm\u00e4n p\u00e4ivitt\u00e4isest\u00e4 ty\u00f6skentelyst\u00e4. Hyv\u00e4t l\u00e4hijohtaja-alaissuhteet helpottavat vastavuoroisen viestinn\u00e4n toteutumista, joka edesauttaa palautetilanteiden syntymist\u00e4. Yl\u00f6sp\u00e4in suuntautuva palauteviestint\u00e4 n\u00e4ytt\u00e4ytyy kuitenkin v\u00e4h\u00e4isen\u00e4 ja sit\u00e4 esiintyy l\u00e4hinn\u00e4 muodollisten palautetilanteiden yhteydess\u00e4. \n\nPalautteen riitt\u00e4vyydess\u00e4 havaittiin selv\u00e4 jako organisatorisen aseman perusteella, joka todenn\u00e4k\u00f6isesti johtuu palautek\u00e4sitysten eroavaisuuksista. Alaiset tulkitsivat palautteeksi varsin ep\u00e4muodollista viestint\u00e4\u00e4 omaksuessaan ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6st\u00e4\u00e4n enemm\u00e4n palautesignaaleja. L\u00e4hijohtajat kokivat palauteviestinn\u00e4n riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6m\u00e4ksi etenkin horisontaalisesti ja organisaation ylemm\u00e4lt\u00e4 johtoportaalta. Organisaation palauteviestinn\u00e4n haasteena n\u00e4ytt\u00e4ytyykin organisaation nopea kasvu, itsen\u00e4inen ty\u00f6skentely ja tiedonpuute. Vahva palautekulttuuri perustuu organisaation j\u00e4senten keskin\u00e4iseen luottamukseen ja symmetriseen viestint\u00e4\u00e4n, joka mahdollistaa toimivan tiedonkulun organisaatiossa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-07T06:40:40Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-07T06:40:40Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "81", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "organisaation sis\u00e4inen palauteviestint\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "palautekulttuuri", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "palauteviestint\u00e4 l\u00e4hijohtaja-alaissuhteissa", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "L\u00e4hijohtajien ja alaisten kokemuksia palauteviestinn\u00e4st\u00e4 Admicom Finland Oy:ss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106073498", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Johtaminen", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Management and Leadership", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "business", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20424", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "palaute", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6yhteis\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esimiehet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76282
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:45Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1c40bd76-90da-49a6-b334-9f11b165f724\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106073498.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Aarnio, Helmi Lähijohtajien ja alaisten kokemuksia palauteviestinnästä Admicom Finland Oy:ssä organisaation sisäinen palauteviestintä palautekulttuuri palauteviestintä lähijohtaja-alaissuhteissa Johtaminen Management and Leadership 20424 palaute työyhteisöt esimiehet
title Lähijohtajien ja alaisten kokemuksia palauteviestinnästä Admicom Finland Oy:ssä
title_full Lähijohtajien ja alaisten kokemuksia palauteviestinnästä Admicom Finland Oy:ssä
title_fullStr Lähijohtajien ja alaisten kokemuksia palauteviestinnästä Admicom Finland Oy:ssä Lähijohtajien ja alaisten kokemuksia palauteviestinnästä Admicom Finland Oy:ssä
title_full_unstemmed Lähijohtajien ja alaisten kokemuksia palauteviestinnästä Admicom Finland Oy:ssä Lähijohtajien ja alaisten kokemuksia palauteviestinnästä Admicom Finland Oy:ssä
title_short Lähijohtajien ja alaisten kokemuksia palauteviestinnästä Admicom Finland Oy:ssä
title_sort lähijohtajien ja alaisten kokemuksia palauteviestinnästä admicom finland oy ssä
title_txtP Lähijohtajien ja alaisten kokemuksia palauteviestinnästä Admicom Finland Oy:ssä
topic organisaation sisäinen palauteviestintä palautekulttuuri palauteviestintä lähijohtaja-alaissuhteissa Johtaminen Management and Leadership 20424 palaute työyhteisöt esimiehet
topic_facet 20424 Johtaminen Management and Leadership esimiehet organisaation sisäinen palauteviestintä palaute palautekulttuuri palauteviestintä lähijohtaja-alaissuhteissa työyhteisöt
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76282 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106073498
work_keys_str_mv AT aarniohelmi lähijohtajienjaalaistenkokemuksiapalauteviestinnästäadmicomfinlandoyssä