An analysis of commercial video game Animal Crossing: New Horizons' potential as a platform for learning English as a foreign language (EFL) in an extramural context

Videopeleistä on muodostunut monelle mieluisa tapa viettää vapaa-aikaa ja niiden mahdollista hyötyä kielenoppimisen perspektiivistä on tutkittu laajalti sekä kielenopetuskontekstissa että informaalisti. Tutkimukseni pyrkii lisäämään tietoa erilaisten pelien ja niiden genrejen mahdollisuuksista kiele...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Parkatti, Panu
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76274
_version_ 1826225818608599040
author Parkatti, Panu
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Parkatti, Panu Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Parkatti, Panu Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Parkatti, Panu
datasource_str_mv jyx
description Videopeleistä on muodostunut monelle mieluisa tapa viettää vapaa-aikaa ja niiden mahdollista hyötyä kielenoppimisen perspektiivistä on tutkittu laajalti sekä kielenopetuskontekstissa että informaalisti. Tutkimukseni pyrkii lisäämään tietoa erilaisten pelien ja niiden genrejen mahdollisuuksista kielenoppimisen lähteenä muodollisen opetuksen ulkopuolella. Vaikka videopeleistä kielenoppimisen välineinä on tehty tutkimuksia, yksittäisten pelien tarjonta ei välttämättä anna realistista kokonaiskuvaa tietyn genren peleistä. Tämän takia tämä tutkimus koettaa laajentaa tietämystä siitä, millaisia kielenoppimisen alustoja erilaiset simulaatiogenren pelit voivat olla. Tavoitteena onkin selvittää, sisältääkö Animal Crossing: New Horizons -videopeli ominaisuuksia, jotka saattaisivat luoda kielenoppimiselle toimivan alustan. Tutkimus lähestyy pelin pelaamisen pohjalta muodostettujen henkilökohtaisten muistiinpanojeni ja pelistä ottamieni kuvankaappauksien muodostamaa datakokonaisuutta analysoimalla pelialustaa affordance-käsitteen (kielenoppimisen affordanssi tai mahdollisuus) ja kielitaitojen eri osa-alueiden kautta. Aineiston analyysi on laadullista ja se etenee kirjallisuudesta sovelletun analyysiproseduurin askeleita mukaillen sen sisältämiin kysymyksiin. Analyysiprosessi keskittyy pelin mekaniikkojen, narratiivien, tavoitteiden, sääntöjen, sekä pelissä kohdattavan kielen tarkastelemiseen ja pelin yleiseen arviointiin. Tutkimuksen yksi päähuomio oli, että tarkasteltu peli voi tarjota monipuolisia mahdollisuuksia kielenoppimiselle. Pelin keskeiset mekaniikat, kuten oikean ajan mukana kulkeva kello ja mahdollisuus moninpeliin internetyhteyden välityksellä avaavat mahdollisuuksia pitkäaikaiseen pelikokemukseen kohdekielellä. Pelikokemuksessa esiin nousevia teemoja, jotka saattavat tukea kielenoppimista ovat kustomointi, persoonalliset kokemukset sekä pelin asettamat pitkäaikaiset ja lyhyet tavoitteet, jotka motivoivat pelaajaa. Myös interaktiivisuus pelin hahmojen kanssa sekä narratiivien ja teemojen luoma konteksti saattaa mahdollistaa kielenoppimista pelin kautta. Tutkimuksen toinen keskeinen tulos oli, että kielitaidon osa-alueista erityisesti lukeminen ja sanasto ovat pelin tarjoamia kielenoppimisen mahdollisuuksia, sillä yksinpeli ei sisällä puhumista tai kuuntelemista. Tutkimuksen keskeiset johtopäätökset ovatkin, että Animal Crossing: New Horizons voi parhaimmillaan tarjota englantia vieraana kielenä oppiville toimivan alustan kielenoppimiselle vapaa-ajalla sen sisältämien affordanssien ja kielen osa-alueiden myötä.
first_indexed 2021-06-07T20:00:32Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lepp\u00e4nen, Sirpa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "H\u00f6yl\u00e4, Helena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Parkatti, Panu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-07T06:09:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-07T06:09:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76274", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Videopeleist\u00e4 on muodostunut monelle mieluisa tapa viett\u00e4\u00e4 vapaa-aikaa ja niiden mahdollista hy\u00f6ty\u00e4 kielenoppimisen perspektiivist\u00e4 on tutkittu laajalti sek\u00e4 kielenopetuskontekstissa ett\u00e4 informaalisti. Tutkimukseni pyrkii lis\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4n tietoa erilaisten pelien ja niiden genrejen mahdollisuuksista kielenoppimisen l\u00e4hteen\u00e4 muodollisen opetuksen ulkopuolella. Vaikka videopeleist\u00e4 kielenoppimisen v\u00e4linein\u00e4 on tehty tutkimuksia, yksitt\u00e4isten pelien tarjonta ei v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 anna realistista kokonaiskuvaa tietyn genren peleist\u00e4. T\u00e4m\u00e4n takia t\u00e4m\u00e4 tutkimus koettaa laajentaa tiet\u00e4myst\u00e4 siit\u00e4, millaisia kielenoppimisen alustoja erilaiset simulaatiogenren pelit voivat olla. Tavoitteena onkin selvitt\u00e4\u00e4, sis\u00e4lt\u00e4\u00e4k\u00f6 Animal Crossing: New Horizons -videopeli ominaisuuksia, jotka saattaisivat luoda kielenoppimiselle toimivan alustan.\n\nTutkimus l\u00e4hestyy pelin pelaamisen pohjalta muodostettujen henkil\u00f6kohtaisten muistiinpanojeni ja pelist\u00e4 ottamieni kuvankaappauksien muodostamaa datakokonaisuutta analysoimalla pelialustaa affordance-k\u00e4sitteen (kielenoppimisen affordanssi tai mahdollisuus) ja kielitaitojen eri osa-alueiden kautta. Aineiston analyysi on laadullista ja se etenee kirjallisuudesta sovelletun analyysiproseduurin askeleita mukaillen sen sis\u00e4lt\u00e4miin kysymyksiin. Analyysiprosessi keskittyy pelin mekaniikkojen, narratiivien, tavoitteiden, s\u00e4\u00e4nt\u00f6jen, sek\u00e4 peliss\u00e4 kohdattavan kielen tarkastelemiseen ja pelin yleiseen arviointiin.\n\nTutkimuksen yksi p\u00e4\u00e4huomio oli, ett\u00e4 tarkasteltu peli voi tarjota monipuolisia mahdollisuuksia kielenoppimiselle. Pelin keskeiset mekaniikat, kuten oikean ajan mukana kulkeva kello ja mahdollisuus moninpeliin internetyhteyden v\u00e4lityksell\u00e4 avaavat mahdollisuuksia pitk\u00e4aikaiseen pelikokemukseen kohdekielell\u00e4. Pelikokemuksessa esiin nousevia teemoja, jotka saattavat tukea kielenoppimista ovat kustomointi, persoonalliset kokemukset sek\u00e4 pelin asettamat pitk\u00e4aikaiset ja lyhyet tavoitteet, jotka motivoivat pelaajaa. My\u00f6s interaktiivisuus pelin hahmojen kanssa sek\u00e4 narratiivien ja teemojen luoma konteksti saattaa mahdollistaa kielenoppimista pelin kautta. Tutkimuksen toinen keskeinen tulos oli, ett\u00e4 kielitaidon osa-alueista erityisesti lukeminen ja sanasto ovat pelin tarjoamia kielenoppimisen mahdollisuuksia, sill\u00e4 yksinpeli ei sis\u00e4ll\u00e4 puhumista tai kuuntelemista. Tutkimuksen keskeiset johtop\u00e4\u00e4t\u00f6kset ovatkin, ett\u00e4 Animal Crossing: New Horizons voi parhaimmillaan tarjota englantia vieraana kielen\u00e4 oppiville toimivan alustan kielenoppimiselle vapaa-ajalla sen sis\u00e4lt\u00e4mien affordanssien ja kielen osa-alueiden my\u00f6t\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-07T06:09:47Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-07T06:09:47Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "36", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "extramural", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "simulation", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "An analysis of commercial video game Animal Crossing: New Horizons' potential as a platform for learning English as a foreign language (EFL) in an extramural context", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106073491", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "informaali oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "videopelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieli ja kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "simulaatiopelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaaliset pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "informal learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "video games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "languages", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "simulation games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digital games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76274
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:25Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d843030a-a670-497e-abe9-cb987dbf9fd7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106073491.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Parkatti, Panu An analysis of commercial video game Animal Crossing: New Horizons' potential as a platform for learning English as a foreign language (EFL) in an extramural context extramural EFL simulation Englannin kieli English 301 informaali oppiminen videopelit englannin kieli oppiminen pelit kieli ja kielet kielen oppiminen simulaatiopelit digitaaliset pelit informal learning video games English language learning games languages language learning simulation games digital games
title An analysis of commercial video game Animal Crossing: New Horizons' potential as a platform for learning English as a foreign language (EFL) in an extramural context
title_full An analysis of commercial video game Animal Crossing: New Horizons' potential as a platform for learning English as a foreign language (EFL) in an extramural context
title_fullStr An analysis of commercial video game Animal Crossing: New Horizons' potential as a platform for learning English as a foreign language (EFL) in an extramural context An analysis of commercial video game Animal Crossing: New Horizons' potential as a platform for learning English as a foreign language (EFL) in an extramural context
title_full_unstemmed An analysis of commercial video game Animal Crossing: New Horizons' potential as a platform for learning English as a foreign language (EFL) in an extramural context An analysis of commercial video game Animal Crossing: New Horizons' potential as a platform for learning English as a foreign language (EFL) in an extramural context
title_short An analysis of commercial video game Animal Crossing: New Horizons' potential as a platform for learning English as a foreign language (EFL) in an extramural context
title_sort analysis of commercial video game animal crossing new horizons potential as a platform for learning english as a foreign language efl in an extramural context
title_txtP An analysis of commercial video game Animal Crossing: New Horizons' potential as a platform for learning English as a foreign language (EFL) in an extramural context
topic extramural EFL simulation Englannin kieli English 301 informaali oppiminen videopelit englannin kieli oppiminen pelit kieli ja kielet kielen oppiminen simulaatiopelit digitaaliset pelit informal learning video games English language learning games languages language learning simulation games digital games
topic_facet 301 EFL Englannin kieli English English language digitaaliset pelit digital games englannin kieli extramural games informaali oppiminen informal learning kielen oppiminen kieli ja kielet language learning languages learning oppiminen pelit simulaatiopelit simulation simulation games video games videopelit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76274 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106073491
work_keys_str_mv AT parkattipanu analysisofcommercialvideogameanimalcrossingnewhorizonspotentialasaplatformforlearni AT parkattipanu ananalysisofcommercialvideogameanimalcrossingnewhorizonspotentialasaplatformforlear