The use of video in contact and distance foreign language teaching teachers’ perspectives

Teknologia kehittyy yhä nykypäivänäkin erittäin nopeasti, ja teknologian saatavuus ja käytettävyys paranee myös kouluympäristössä niin opetuksen kuin omaehtoisen oppimisenkin kannalta. Tämän vuoksi videoiden käytölle opetuksessa on yhä useampia erilaisia vaihtoehtoja. Tämän tutkimuksen tavoitteena o...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Parkatti, Nooa
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76273
_version_ 1826225817545342976
author Parkatti, Nooa
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Parkatti, Nooa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Parkatti, Nooa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Parkatti, Nooa
datasource_str_mv jyx
description Teknologia kehittyy yhä nykypäivänäkin erittäin nopeasti, ja teknologian saatavuus ja käytettävyys paranee myös kouluympäristössä niin opetuksen kuin omaehtoisen oppimisenkin kannalta. Tämän vuoksi videoiden käytölle opetuksessa on yhä useampia erilaisia vaihtoehtoja. Tämän tutkimuksen tavoitteena on saada tietoa siitä millä tavoin opettajat näkevät erilaisten videoresurssien ja käyttötapojen hyödyntämisen opetuksessaan ja mitä mieltä he ovat niiden mahdollisuuksista. Tässä tutkimuksessa käsitellään sekä videoiden käyttöä yleisesti normaaleissa opetusolosuhteissa että tällä hetkellä ajankohtaisen etäopetuksen näkökulmasta. Tutkimus keskittyy erityisesti vieraiden kielten opetukseen. Videoita voidaan hyödyntää opetuksessa sekä valmiin videomateriaalin että itse tehtyjen videomateriaalien muodossa (Bull & Bell 2010, O’Donoghue 2014). Tämän tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla kolmea vieraiden kielten opettajaa Keski-Suomen alueelta. Haastattelu valittiin aineistonkeruumetodiksi sen vuoksi, että tavoitteena oli saada tietoa henkilökohtaisista subjektiivisista kokemuksista ja preferensseistä, mihin haastattelumetodi sopii hyvin (Roberts 2020: 3187). Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin, koska sitä hyödyntäen oli mahdollista saada aineistosta eroteltua tutkimuskysymysten kannalta relevantein data (Schreier 2012). Tutkimuksen tuloksista saatiin selville, että opettajat olivat yleisesti tietoisia erilaisten resurssien, kuten itsetehtyjen videoiden ja erilaisten valmiiden videoiden olemassaolosta. Kaikkein yleisimpiä resursseja lukuun ottamatta opettajien ensisijaisesti suosituimmat videoresurssit vaihtelivat jonkin verran. Opettajat olivat myös käyttäneet pitkälti hyvin samankaltaisia videoresursseja ja videopohjaisia tehtäviä niin etäopetuksessaan kuin lähiopetuksessaankin. Opettajien erityisen potentiaalisina näkemät käyttötavat vaihtelivat kuitenkin opetustavan ja -tilanteen mukaan. Opettajilta saatiin tutkimukseen myös tietoa heidän kohtaamistaan videoiden käytön ongelmista ja hankaluuksista. Näiden tulosten perusteella voidaan päätellä esimerkiksi samankaltaisten videoresurssien, käyttöperiaatteiden ja potentiaalien olevan mahdollisesti yhtä toimivia sekä etä- että lähiopetuksessa, vaikkakin nämä tulokset eivät pienen otoskoon vuoksi ole yleistettävissä.
first_indexed 2021-06-07T20:00:32Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Iikkanen, P\u00e4ivi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Parkatti, Nooa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-07T06:06:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-07T06:06:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76273", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Teknologia kehittyy yh\u00e4 nykyp\u00e4iv\u00e4n\u00e4kin eritt\u00e4in nopeasti, ja teknologian saatavuus ja k\u00e4ytett\u00e4vyys paranee my\u00f6s kouluymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 niin opetuksen kuin omaehtoisen oppimisenkin kannalta. T\u00e4m\u00e4n vuoksi videoiden k\u00e4yt\u00f6lle opetuksessa on yh\u00e4 useampia erilaisia vaihtoehtoja. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena on saada tietoa siit\u00e4 mill\u00e4 tavoin opettajat n\u00e4kev\u00e4t erilaisten videoresurssien ja k\u00e4ytt\u00f6tapojen hy\u00f6dynt\u00e4misen opetuksessaan ja mit\u00e4 mielt\u00e4 he ovat niiden mahdollisuuksista. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n sek\u00e4 videoiden k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 yleisesti normaaleissa opetusolosuhteissa ett\u00e4 t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 ajankohtaisen et\u00e4opetuksen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimus keskittyy erityisesti vieraiden kielten opetukseen. Videoita voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 opetuksessa sek\u00e4 valmiin videomateriaalin ett\u00e4 itse tehtyjen videomateriaalien muodossa (Bull & Bell 2010, O\u2019Donoghue 2014).\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla kolmea vieraiden kielten opettajaa Keski-Suomen alueelta. Haastattelu valittiin aineistonkeruumetodiksi sen vuoksi, ett\u00e4 tavoitteena oli saada tietoa henkil\u00f6kohtaisista subjektiivisista kokemuksista ja preferensseist\u00e4, mihin haastattelumetodi sopii hyvin (Roberts 2020: 3187). Aineisto analysoitiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin, koska sit\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en oli mahdollista saada aineistosta eroteltua tutkimuskysymysten kannalta relevantein data (Schreier 2012). Tutkimuksen tuloksista saatiin selville, ett\u00e4 opettajat olivat yleisesti tietoisia erilaisten resurssien, kuten itsetehtyjen videoiden ja erilaisten valmiiden videoiden olemassaolosta. Kaikkein yleisimpi\u00e4 resursseja lukuun ottamatta opettajien ensisijaisesti suosituimmat videoresurssit vaihtelivat jonkin verran. Opettajat olivat my\u00f6s k\u00e4ytt\u00e4neet pitk\u00e4lti hyvin samankaltaisia videoresursseja ja videopohjaisia teht\u00e4vi\u00e4 niin et\u00e4opetuksessaan kuin l\u00e4hiopetuksessaankin. Opettajien erityisen potentiaalisina n\u00e4kem\u00e4t k\u00e4ytt\u00f6tavat vaihtelivat kuitenkin opetustavan ja -tilanteen mukaan. Opettajilta saatiin tutkimukseen my\u00f6s tietoa heid\u00e4n kohtaamistaan videoiden k\u00e4yt\u00f6n ongelmista ja hankaluuksista. N\u00e4iden tulosten perusteella voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4 esimerkiksi samankaltaisten videoresurssien, k\u00e4ytt\u00f6periaatteiden ja potentiaalien olevan mahdollisesti yht\u00e4 toimivia sek\u00e4 et\u00e4- ett\u00e4 l\u00e4hiopetuksessa, vaikkakin n\u00e4m\u00e4 tulokset eiv\u00e4t pienen otoskoon vuoksi ole yleistett\u00e4viss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-07T06:06:08Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-07T06:06:08Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "27", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "foreign language teaching and learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "video in teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teaching practices", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "preferred practices", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teaching potential", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "The use of video in contact and distance foreign language teaching : teachers\u2019 perspectives", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106073490", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "video", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "et\u00e4opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieli ja kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielenk\u00e4ytt\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language teaching", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teaching and instruction", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language teachers", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "video", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "distance teaching", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "languages", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "use of language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76273
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:40Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c1f34d8e-fcbf-4bc3-b3d1-32fd15ad37d3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106073490.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Parkatti, Nooa The use of video in contact and distance foreign language teaching : teachers’ perspectives foreign language teaching and learning video in teaching teaching practices preferred practices teaching potential Englannin kieli English 301 kieltenopetus opetus englannin kieli kieltenopettajat video etäopetus kieli ja kielet kielenkäyttö language teaching teaching and instruction English language language teachers distance teaching languages use of language
title The use of video in contact and distance foreign language teaching : teachers’ perspectives
title_full The use of video in contact and distance foreign language teaching : teachers’ perspectives
title_fullStr The use of video in contact and distance foreign language teaching : teachers’ perspectives The use of video in contact and distance foreign language teaching : teachers’ perspectives
title_full_unstemmed The use of video in contact and distance foreign language teaching : teachers’ perspectives The use of video in contact and distance foreign language teaching : teachers’ perspectives
title_short The use of video in contact and distance foreign language teaching
title_sort use of video in contact and distance foreign language teaching teachers perspectives
title_sub teachers’ perspectives
title_txtP The use of video in contact and distance foreign language teaching : teachers’ perspectives
topic foreign language teaching and learning video in teaching teaching practices preferred practices teaching potential Englannin kieli English 301 kieltenopetus opetus englannin kieli kieltenopettajat video etäopetus kieli ja kielet kielenkäyttö language teaching teaching and instruction English language language teachers distance teaching languages use of language
topic_facet 301 Englannin kieli English English language distance teaching englannin kieli etäopetus foreign language teaching and learning kielenkäyttö kieli ja kielet kieltenopettajat kieltenopetus language teachers language teaching languages opetus preferred practices teaching and instruction teaching potential teaching practices use of language video video in teaching
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76273 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106073490
work_keys_str_mv AT parkattinooa theuseofvideoincontactanddistanceforeignlanguageteachingteachersperspectives AT parkattinooa useofvideoincontactanddistanceforeignlanguageteachingteachersperspectives