Kouluakäymättömyyden syyt ja tukimuodot erityisopettajien kuvaamina

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää yläkoulun erityisopettajien näkemyksiä kouluakäymättömyyden syistä sekä siitä, minkälaisin keinoin kouluakäymättömiä oppilaita on tuettu. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella. Aineisto koostui Monni Online -hankkeen yhteyd...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mäntylä, Minttu
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76252
_version_ 1828193060515741696
author Mäntylä, Minttu
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mäntylä, Minttu Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mäntylä, Minttu Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mäntylä, Minttu
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää yläkoulun erityisopettajien näkemyksiä kouluakäymättömyyden syistä sekä siitä, minkälaisin keinoin kouluakäymättömiä oppilaita on tuettu. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella. Aineisto koostui Monni Online -hankkeen yhteydessä kerätystä haastatteluaineistosta, joka analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä. Tutkimuksen tulokset osoittivat kouluakäymättömyyden olevan laaja ilmiö syineen ja tukimuotoineen. Erityisopettajien mukaan taustalla on ollut usein oppilaaseen itseensä liittyviä sisäisiä syitä, kuten psyykkistä tai fyysistä oireilua, motivaation ja sitoutumisen pulmia, elämänhallintaan liittyviä haasteita, oppimisvaikeuksia sekä päihteiden käyttöä. Erityisopettajat kuvailivat myös joitakin oppilaan ulkoisia syitä kouluakäymättömyydelle, jotka koskivat kotiin ja kouluun liittyviä tekijöitä. Tutkimuksen mukaan kouluakäymättömille tarjotut tukimuodot ovat vaihdelleet oppilaan tilanteen, koulun sekä paikkakunnan mukaan. Koulutoimen tukimuodoista opettajat mainitsivat oppilashuollon tarjoaman tuen, opetuksen järjestämisen lähikoulun ulkopuolella, joustavien oppimisympäristöjen ja ryhmien hyödyntämisen koulussa, joustavan perusopetuksen sekä muita yksittäisiä tukikeinoja. Tutkimuksen mukaan kouluakäymättömät oppilaat ovat usein saaneet tukea myös nuorisotoimelta sekä sosiaali- ja terveyshuollon palveluilta.
first_indexed 2021-06-04T20:00:36Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Leskinen, Markku", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4ntyl\u00e4, Minttu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-04T11:55:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-04T11:55:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76252", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ta\u0308ma\u0308n tutkimuksen tavoitteena oli selvitta\u0308a\u0308 yla\u0308koulun erityisopettajien na\u0308kemyksia\u0308 kouluaka\u0308yma\u0308tto\u0308myyden syista\u0308 seka\u0308 siita\u0308, minka\u0308laisin keinoin kouluaka\u0308yma\u0308tto\u0308mia\u0308 oppilaita on tuettu. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella. Aineisto koostui Monni Online -hankkeen yhteydessa\u0308 kera\u0308tysta\u0308 haastatteluaineistosta, joka analysoitiin sisa\u0308llo\u0308nanalyysimenetelma\u0308lla\u0308.\n\nTutkimuksen tulokset osoittivat kouluaka\u0308yma\u0308tto\u0308myyden olevan laaja ilmio\u0308 syineen ja tukimuotoineen. Erityisopettajien mukaan taustalla on ollut usein oppilaaseen itseensa\u0308 liittyvia\u0308 sisa\u0308isia\u0308 syita\u0308, kuten psyykkista\u0308 tai fyysista\u0308 oireilua, motivaation ja sitoutumisen pulmia, ela\u0308ma\u0308nhallintaan liittyvia\u0308 haasteita, oppimisvaikeuksia seka\u0308 pa\u0308ihteiden ka\u0308ytto\u0308a\u0308. Erityisopettajat kuvailivat myo\u0308s joitakin oppilaan ulkoisia syita\u0308 kouluaka\u0308yma\u0308tto\u0308myydelle, jotka koskivat kotiin ja kouluun liittyvia\u0308 tekijo\u0308ita\u0308.\n\nTutkimuksen mukaan kouluaka\u0308yma\u0308tto\u0308mille tarjotut tukimuodot ovat vaihdelleet oppilaan tilanteen, koulun seka\u0308 paikkakunnan mukaan. Koulutoimen tukimuodoista opettajat mainitsivat oppilashuollon tarjoaman tuen, opetuksen ja\u0308rjesta\u0308misen la\u0308hikoulun ulkopuolella, joustavien oppimisympa\u0308risto\u0308jen ja ryhmien hyo\u0308dynta\u0308misen koulussa, joustavan perusopetuksen seka\u0308 muita yksitta\u0308isia\u0308 tukikeinoja. Tutkimuksen mukaan kouluaka\u0308yma\u0308tto\u0308ma\u0308t oppilaat ovat usein saaneet tukea myo\u0308s nuorisotoimelta seka\u0308 sosiaali- ja terveyshuollon palveluilta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-06-04T11:55:51Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-04T11:55:51Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "59", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluak\u00e4ym\u00e4tt\u00f6myys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kouluaka\u0308yma\u0308tto\u0308myyden syyt ja tukimuodot erityisopettajien kuvaamina", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106043477", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukimuodot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76252
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:39Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mäntylä, Minttu Kouluakäymättömyyden syyt ja tukimuodot erityisopettajien kuvaamina kouluakäymättömyys Erityispedagogiikka Special Education 101 erityisopettajat tukimuodot oppilaat
title Kouluakäymättömyyden syyt ja tukimuodot erityisopettajien kuvaamina
title_full Kouluakäymättömyyden syyt ja tukimuodot erityisopettajien kuvaamina
title_fullStr Kouluakäymättömyyden syyt ja tukimuodot erityisopettajien kuvaamina Kouluakäymättömyyden syyt ja tukimuodot erityisopettajien kuvaamina
title_full_unstemmed Kouluakäymättömyyden syyt ja tukimuodot erityisopettajien kuvaamina Kouluakäymättömyyden syyt ja tukimuodot erityisopettajien kuvaamina
title_short Kouluakäymättömyyden syyt ja tukimuodot erityisopettajien kuvaamina
title_sort kouluaka yma tto myyden syyt ja tukimuodot erityisopettajien kuvaamina
title_txtP Kouluakäymättömyyden syyt ja tukimuodot erityisopettajien kuvaamina
topic kouluakäymättömyys Erityispedagogiikka Special Education 101 erityisopettajat tukimuodot oppilaat
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education erityisopettajat kouluakäymättömyys oppilaat tukimuodot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76252 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106043477
work_keys_str_mv AT mäntyläminttu kouluakaymattomyydensyytjatukimuodoterityisopettajienkuvaamina AT mäntyläminttu kouluakäymättömyydensyytjatukimuodoterityisopettajienkuvaamina