Arvon yhteisluonti asuntorakentamisen toimialalla tapaustutkimus

Monissa yrityksissä on tapahtunut selkeä muutos tuotantolähtöisestä toiminnasta asiakaslähtöiseen toimintatapaan, jossa asiakas ja asiakkaan tarpeet toimivat lähtökohtina. Tämä näkyy myös lukuisissa syntyneissä tutkimussuuntauksissa, jotka korostavat asiakkaan merkitystä liiketoiminnalle. Muuttunut...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Räsänen, Iida-Maria
Muut tekijät: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76250
_version_ 1828193060510498816
author Räsänen, Iida-Maria
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Räsänen, Iida-Maria Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Räsänen, Iida-Maria Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Räsänen, Iida-Maria
datasource_str_mv jyx
description Monissa yrityksissä on tapahtunut selkeä muutos tuotantolähtöisestä toiminnasta asiakaslähtöiseen toimintatapaan, jossa asiakas ja asiakkaan tarpeet toimivat lähtökohtina. Tämä näkyy myös lukuisissa syntyneissä tutkimussuuntauksissa, jotka korostavat asiakkaan merkitystä liiketoiminnalle. Muuttunut toimintaympäristö on lisäksi vaikuttanut arvon muodostumiseen ja asiakkaalla on tärkeä rooli arvon määrittämisessä sekä sen rakentumisessa. Tämä muutos on myös nähtävissä rakennusalalla, jossa asiakaslähtöiset palvelut muotoutuvat osaksi perinteisiä rakentamisen käytäntöjä ja asiakaskeskeisyyttä korostetaan. Rakennusalan yritykset eivät voi enää kilpailla ainoastaan teknisellä laadulla tai toiminnan kustannustehokkuudella. Kuitenkin monien rakennusalan yritysten uudistumiskyky on heikkoa ja monet toimintatavat ovat vakiintuneita, mikä vaikeuttaa tuotantolähtöisen yrityksen uudistumista asiakaslähtöiseksi palveluntarjoajaksi. Tämän tutkimuksen tavoitteena on luoda ymmärrystä arvon yhteisluonnista asuntorakentamisen yrityksessä asiakkaan näkökulmasta ja tutkia asiakkaan roolia arvon muodostumisessa. Tarkoituksena on ymmärtää syvällisesti, mistä tekijöistä ja miten arvon yhteisluominen rakentuu rakennushankkeen aikana. Lisäksi tavoitteena on tunnistaa palvelupolun kriittisimmät vaiheet arvon yhteisluonnin kannalta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jossa keskityttiin rakennusalalla toimivan yrityksen ja sen asiakkaiden väliseen arvon yhteisluontiin. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla kuudelta case-yrityksen asiakkaalta sekä yhdeltä yrityksen edustajalta, jotta saataisiin mahdollisimman kattava kuva rakennushankkeesta. Tutkimustuloksissa korostui ajantasaisen, vastavuoroisen ja ymmärrettävän vuorovaikutuksen merkitys arvon rakentumisessa. Vuorovaikutuksella on myös suora vaikutus asiakkaan ja yrityksen oppimiseen sekä luottamuksen rakentumiseen osapuolten välille. Tulosten perusteella rakennusalan yritykset voivat hyötyä investoinnista aineettomiin voimavaroihin toiminnan kehittämisessä. Erityisesti rakennushankkeen alkuvaihe, jolloin asiakas tulee mukaan hankkeeseen, mahdolliset ongelmatilanteet ja hankkeen valmistumisen jälkeinen aika ovat kriittisiä vaiheita arvon yhteisluomisen kannalta.
first_indexed 2024-09-11T08:52:40Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Munnukka, Juha", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "R\u00e4s\u00e4nen, Iida-Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-04T11:46:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-04T11:46:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76250", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Monissa yrityksiss\u00e4 on tapahtunut selke\u00e4 muutos tuotantol\u00e4ht\u00f6isest\u00e4 toiminnasta asiakasl\u00e4ht\u00f6iseen toimintatapaan, jossa asiakas ja asiakkaan tarpeet toimivat l\u00e4ht\u00f6kohtina. T\u00e4m\u00e4 n\u00e4kyy my\u00f6s lukuisissa syntyneiss\u00e4 tutkimussuuntauksissa, jotka korostavat asiakkaan merkityst\u00e4 liiketoiminnalle. Muuttunut toimintaymp\u00e4rist\u00f6 on lis\u00e4ksi vaikuttanut arvon muodostumiseen ja asiakkaalla on t\u00e4rke\u00e4 rooli arvon m\u00e4\u00e4ritt\u00e4misess\u00e4 sek\u00e4 sen rakentumisessa. T\u00e4m\u00e4 muutos on my\u00f6s n\u00e4ht\u00e4viss\u00e4 rakennusalalla, jossa asiakasl\u00e4ht\u00f6iset palvelut muotoutuvat osaksi perinteisi\u00e4 rakentamisen k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4 ja asiakaskeskeisyytt\u00e4 korostetaan. Rakennusalan yritykset eiv\u00e4t voi en\u00e4\u00e4 kilpailla ainoastaan teknisell\u00e4 laadulla tai toiminnan kustannustehokkuudella. Kuitenkin monien rakennusalan yritysten uudistumiskyky on heikkoa ja monet toimintatavat ovat vakiintuneita, mik\u00e4 vaikeuttaa tuotantol\u00e4ht\u00f6isen yrityksen uudistumista asiakasl\u00e4ht\u00f6iseksi palveluntarjoajaksi.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena on luoda ymm\u00e4rryst\u00e4 arvon yhteisluonnista asuntorakentamisen yrityksess\u00e4 asiakkaan n\u00e4k\u00f6kulmasta ja tutkia asiakkaan roolia arvon muodostumisessa. Tarkoituksena on ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 syv\u00e4llisesti, mist\u00e4 tekij\u00f6ist\u00e4 ja miten arvon yhteisluominen rakentuu rakennushankkeen aikana. Lis\u00e4ksi tavoitteena on tunnistaa palvelupolun kriittisimm\u00e4t vaiheet arvon yhteisluonnin kannalta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jossa keskityttiin rakennusalalla toimivan yrityksen ja sen asiakkaiden v\u00e4liseen arvon yhteisluontiin. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin teemahaastatteluiden avulla kuudelta case-yrityksen asiakkaalta sek\u00e4 yhdelt\u00e4 yrityksen edustajalta, jotta saataisiin mahdollisimman kattava kuva rakennushankkeesta.\n\nTutkimustuloksissa korostui ajantasaisen, vastavuoroisen ja ymm\u00e4rrett\u00e4v\u00e4n vuorovaikutuksen merkitys arvon rakentumisessa. Vuorovaikutuksella on my\u00f6s suora vaikutus asiakkaan ja yrityksen oppimiseen sek\u00e4 luottamuksen rakentumiseen osapuolten v\u00e4lille. Tulosten perusteella rakennusalan yritykset voivat hy\u00f6ty\u00e4 investoinnista aineettomiin voimavaroihin toiminnan kehitt\u00e4misess\u00e4. Erityisesti rakennushankkeen alkuvaihe, jolloin asiakas tulee mukaan hankkeeseen, mahdolliset ongelmatilanteet ja hankkeen valmistumisen j\u00e4lkeinen aika ovat kriittisi\u00e4 vaiheita arvon yhteisluomisen kannalta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-06-04T11:46:01Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-04T11:46:01Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "53", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "arvon yhteisluonti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "palvelul\u00e4ht\u00f6inen ajattelutapa", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Arvon yhteisluonti asuntorakentamisen toimialalla : tapaustutkimus", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106043475", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "business", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arvonluonti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakasl\u00e4ht\u00f6isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "rakennusala", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arvo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "rakennushankkeet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76250
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:31Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6f079234-8de5-435e-9416-233f4972e724\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106043475.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Räsänen, Iida-Maria Arvon yhteisluonti asuntorakentamisen toimialalla : tapaustutkimus arvon yhteisluonti palvelulähtöinen ajattelutapa Markkinointi Marketing 20423 arvonluonti asiakaslähtöisyys rakennusala arvo rakennushankkeet
title Arvon yhteisluonti asuntorakentamisen toimialalla : tapaustutkimus
title_full Arvon yhteisluonti asuntorakentamisen toimialalla : tapaustutkimus
title_fullStr Arvon yhteisluonti asuntorakentamisen toimialalla : tapaustutkimus Arvon yhteisluonti asuntorakentamisen toimialalla : tapaustutkimus
title_full_unstemmed Arvon yhteisluonti asuntorakentamisen toimialalla : tapaustutkimus Arvon yhteisluonti asuntorakentamisen toimialalla : tapaustutkimus
title_short Arvon yhteisluonti asuntorakentamisen toimialalla
title_sort arvon yhteisluonti asuntorakentamisen toimialalla tapaustutkimus
title_sub tapaustutkimus
title_txtP Arvon yhteisluonti asuntorakentamisen toimialalla : tapaustutkimus
topic arvon yhteisluonti palvelulähtöinen ajattelutapa Markkinointi Marketing 20423 arvonluonti asiakaslähtöisyys rakennusala arvo rakennushankkeet
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi arvo arvon yhteisluonti arvonluonti asiakaslähtöisyys palvelulähtöinen ajattelutapa rakennusala rakennushankkeet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76250 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106043475
work_keys_str_mv AT räsäneniidamaria arvonyhteisluontiasuntorakentamisentoimialallatapaustutkimus