Sosioemotionaalisen kehityksen tuen tarpeille rakentuvat merkitykset varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen asiakirjoissa

Dokumentaation merkitys on viime vuosina korostunut varhaiskasvatuksessa. Kirjaamisen merkitykset ja sisällöt eivät kuitenkaan aina ole neutraaleja tai lapsen kannalta optimaalisia. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millä osa-alueilla sosioemotionaalisen kehityksen tuen tarpeet ilmenevät...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Arminen, Reeta
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76247
_version_ 1828193060506304512
author Arminen, Reeta
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Arminen, Reeta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Arminen, Reeta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Arminen, Reeta
datasource_str_mv jyx
description Dokumentaation merkitys on viime vuosina korostunut varhaiskasvatuksessa. Kirjaamisen merkitykset ja sisällöt eivät kuitenkaan aina ole neutraaleja tai lapsen kannalta optimaalisia. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millä osa-alueilla sosioemotionaalisen kehityksen tuen tarpeet ilmenevät, millaisia diskursseja näille tuen tarpeille rakentuu ja miten näitä merkityksenantoja rakennetaan kielellisin keinoin varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen asiakirjoissa ammattipositiosta käsin. Tutkimusaineisto koostui ammattilaisten laatimista, 21 lapsen pedagogisista asiakirjoista. Diskurssianalyysi toimi tutkielman analyyttisenä viitekehyksenä. Diskurssianalyysin lisäksi tutkielmassa hyödynnettiin sisällönanalyysin keinoja sekä lingvistisiä menetelmiä. Tulosten perusteella sosioemotionaalisen kehityksen tuen tarpeiden voitiin nähdä ilmenevän neljällä osa-alueella, jotka olivat tunteiden säätely ja ilmaisu, arjessa toimiminen, vertaissuhteet ja leikkitaidot sekä lapsen piirteet. Sosioemotionaalisen kehityksen tuen tarpeille rakentui kuusi diskurssia, joita olivat vallankäytön, kehittyvien taitojen, puuttuvien taitojen, tuen tarpeen, tilannesidonnaisuuden ja vaikeuksien diskurssi. Lapsi asemoitui sekä aktiiviseksi että passiiviseksi diskurssien sisällä saaden kapinoivan lapsen, kehityksen subjektin ja objektin, osaamattoman ja epäonnistuvan lapsen, avun tarvitsijan, tuen kohteen, olosuhteiden uhrin ja vaikeuksien kanssa kamppailevan lapsen position. Ammattilaisen rooli vaihteli puolestaan välttämättömästä olemattomaan. Tutkielman tarkoituksena on herätellä ammattilaisia huomioimaan ja pohtimaan kirjauksissa käytetyn kielen sisältämiä merkityksiä sekä vaikutuksia.
first_indexed 2021-06-04T20:00:36Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koivula, Merja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Arminen, Reeta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-04T11:32:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-04T11:32:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76247", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Dokumentaation merkitys on viime vuosina korostunut varhaiskasvatuksessa. Kirjaamisen merkitykset ja sis\u00e4ll\u00f6t eiv\u00e4t kuitenkaan aina ole neutraaleja tai lapsen kannalta optimaalisia. T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mill\u00e4 osa-alueilla sosioemotionaalisen kehityksen tuen tarpeet ilmenev\u00e4t, millaisia diskursseja n\u00e4ille tuen tarpeille rakentuu ja miten n\u00e4it\u00e4 merkityksenantoja rakennetaan kielellisin keinoin varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen asiakirjoissa ammattipositiosta k\u00e4sin.\nTutkimusaineisto koostui ammattilaisten laatimista, 21 lapsen pedagogisista asiakirjoista. Diskurssianalyysi toimi tutkielman analyyttisen\u00e4 viitekehyksen\u00e4. Diskurssianalyysin lis\u00e4ksi tutkielmassa hy\u00f6dynnettiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoja sek\u00e4 lingvistisi\u00e4 menetelmi\u00e4.\nTulosten perusteella sosioemotionaalisen kehityksen tuen tarpeiden voitiin n\u00e4hd\u00e4 ilmenev\u00e4n nelj\u00e4ll\u00e4 osa-alueella, jotka olivat tunteiden s\u00e4\u00e4tely ja ilmaisu, arjessa toimiminen, vertaissuhteet ja leikkitaidot sek\u00e4 lapsen piirteet. Sosioemotionaalisen kehityksen tuen tarpeille rakentui kuusi diskurssia, joita olivat vallank\u00e4yt\u00f6n, kehittyvien taitojen, puuttuvien taitojen, tuen tarpeen, tilannesidonnaisuuden ja vaikeuksien diskurssi. Lapsi asemoitui sek\u00e4 aktiiviseksi ett\u00e4 passiiviseksi diskurssien sis\u00e4ll\u00e4 saaden kapinoivan lapsen, kehityksen subjektin ja objektin, osaamattoman ja ep\u00e4onnistuvan lapsen, avun tarvitsijan, tuen kohteen, olosuhteiden uhrin ja vaikeuksien kanssa kamppailevan lapsen position. Ammattilaisen rooli vaihteli puolestaan v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00f6m\u00e4st\u00e4 olemattomaan. Tutkielman tarkoituksena on her\u00e4tell\u00e4 ammattilaisia huomioimaan ja pohtimaan kirjauksissa k\u00e4ytetyn kielen sis\u00e4lt\u00e4mi\u00e4 merkityksi\u00e4 sek\u00e4 vaikutuksia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2021-06-04T11:32:40Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-04T11:32:40Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "92", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosioemotionaalinen kehitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tuen tarve", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "dokumentaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "diskurssianalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiokonstruktivismi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sosioemotionaalisen kehityksen tuen tarpeille rakentuvat merkitykset varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen asiakirjoissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106043472", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosioemotionaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "dokumentointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76247
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:47Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1bf7e33e-bc71-44d1-bcf0-bc7f00ad3c56\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106043472.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Arminen, Reeta Sosioemotionaalisen kehityksen tuen tarpeille rakentuvat merkitykset varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen asiakirjoissa sosioemotionaalinen kehitys tuen tarve dokumentaatio diskurssianalyysi sosiokonstruktivismi Erityispedagogiikka Special Education 101 varhaiskasvatus sosioemotionaaliset taidot dokumentointi kirjaaminen sosiaalinen vuorovaikutus
title Sosioemotionaalisen kehityksen tuen tarpeille rakentuvat merkitykset varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen asiakirjoissa
title_full Sosioemotionaalisen kehityksen tuen tarpeille rakentuvat merkitykset varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen asiakirjoissa
title_fullStr Sosioemotionaalisen kehityksen tuen tarpeille rakentuvat merkitykset varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen asiakirjoissa Sosioemotionaalisen kehityksen tuen tarpeille rakentuvat merkitykset varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen asiakirjoissa
title_full_unstemmed Sosioemotionaalisen kehityksen tuen tarpeille rakentuvat merkitykset varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen asiakirjoissa Sosioemotionaalisen kehityksen tuen tarpeille rakentuvat merkitykset varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen asiakirjoissa
title_short Sosioemotionaalisen kehityksen tuen tarpeille rakentuvat merkitykset varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen asiakirjoissa
title_sort sosioemotionaalisen kehityksen tuen tarpeille rakentuvat merkitykset varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen asiakirjoissa
title_txtP Sosioemotionaalisen kehityksen tuen tarpeille rakentuvat merkitykset varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen asiakirjoissa
topic sosioemotionaalinen kehitys tuen tarve dokumentaatio diskurssianalyysi sosiokonstruktivismi Erityispedagogiikka Special Education 101 varhaiskasvatus sosioemotionaaliset taidot dokumentointi kirjaaminen sosiaalinen vuorovaikutus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education diskurssianalyysi dokumentaatio dokumentointi kirjaaminen sosiaalinen vuorovaikutus sosioemotionaalinen kehitys sosioemotionaaliset taidot sosiokonstruktivismi tuen tarve varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76247 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106043472
work_keys_str_mv AT arminenreeta sosioemotionaalisenkehityksentuentarpeillerakentuvatmerkityksetvarhaiskasvatuksenja