Mobiilisovelluksen koettu arvo vähittäiskaupassa

Viimeisten vuosikymmenten aikana kaupankäynti on muuttunut digitalisaation myötä. Digitalisaatio on tuonut markkinoille paljon mahdollisuuksia ja uusia konsepteja kehittää yrityksen myyntiä ja markkinointia. Nykyaikana vähittäiskauppojen mobiilisovellukset ovat nousseet merkittävään asemaan yhdeksi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Teittinen, Johannes
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76241
Description
Summary:Viimeisten vuosikymmenten aikana kaupankäynti on muuttunut digitalisaation myötä. Digitalisaatio on tuonut markkinoille paljon mahdollisuuksia ja uusia konsepteja kehittää yrityksen myyntiä ja markkinointia. Nykyaikana vähittäiskauppojen mobiilisovellukset ovat nousseet merkittävään asemaan yhdeksi rajapinnaksi. Tutkimuksen tavoitteena on pyrkiä antamaan vastauksia siihen, mitkä tekijät vaikuttavat asiakkaan kokemaan arvoon mobiilisovelluksessa, ja mitkä tekijät vaikuttavat mobiilisovelluksen etukuponkien lunastusaikomukseen. Tutkittavana mobiilisovellukseen käytettiin S-mobiilia ja lunastusaikomusta käsiteltiin ostoaikomuksen teoreettisen viitekehyksen kautta. Tutkimuksen aineisto (N = 185) kerättiin verkkokyselyllä. Aineistoon hyväksyttiin ne vastaukset, jonka perusteella henkilö oli käyttänyt S-mobiilia vähintään pari kertaa vuodessa. Kuukausittaisia käyttäjiä oli 31,9 %, vastaajista 33,0 % käytti S-mobiilia viikoittain ja 25,4 % vielä useammin. Tutkimuksen tulosten perusteella vain koetulla arvolla oli merkittävä vaikutus aikomukseen lunastaa etukuponkeja S-mobiilisovelluksesta. Palvelun laadulla nähtiin olevan merkittävä vaikutus koettuun arvoon sekä asiakastyytyväisyyteen. Myös koetulla arvolla oli merkittävä vaikutus asiakastyytyväisyyteen. Kyseisiä yhteyksiä pohtiessa voitiin tehdä johtopäätös, että asiakkaiden lunastusaikomuksiin vaikuttivat kaikista voimakkaimmin utilitaristiset arvon piirteet, joissa asiakkaat kokivat saavansa käytännön hyötyjä sovelluksen käytöstä. Utilitaristisia arvon piirteitä käsiteltiin kyselylomakkeessa nopeuden, tehokkuuden ja helppouden näkökulmasta.