Opettajien kokemuksia oppilaiden tarkkaavuuden säätelystä avoimissa oppimisympäristöissä

Nykypäivänä valmistuu uusia avoimia oppimisympäristöjä, jotka haastavat oppilaita ja opettajia uuteen toimintakulttuuriin ja -tapoihin. Siitä mitä se aiheuttaa lapsille, joilla on tarkkaavuuden pulmaa, on vielä varsin vähän tutkimustietoa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopetta...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Luotola, Eija
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76235
_version_ 1826225706480173056
author Luotola, Eija
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Luotola, Eija Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Luotola, Eija Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Luotola, Eija
datasource_str_mv jyx
description Nykypäivänä valmistuu uusia avoimia oppimisympäristöjä, jotka haastavat oppilaita ja opettajia uuteen toimintakulttuuriin ja -tapoihin. Siitä mitä se aiheuttaa lapsille, joilla on tarkkaavuuden pulmaa, on vielä varsin vähän tutkimustietoa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien ja erityisopettajien kokemuksia oppilaiden tarkkaavuuden säätelystä avoimissa oppimisympäristöissä. Tarkemmin tutkimuksessa perehdyttiin toisaalta siihen, millaisena oppilaiden tarkkaavuuden säätely ilmenee avoimessa oppimisympäristössä ja toisaalta siihen, millaiset tekijät tukevat oppilaiden tarkkaavuuden säätelyä avoimessa oppimisympäristössä opettajien kokemusten mukaan. Tutkimuskohteina oli kaksi koulua, joissa molemmissa oli avoin, muunneltava oppimisympäristö. Tutkimukseen osallistui yhteensä kuusi alkuopetuksessa työskentelevää opettajaa. Tutkimus toteutettiin keskisuuressa kaupungissa. Tutkimus oli laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin haastattelemalla. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina teemahaastattelun muodossa. Aineiston analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tämän tutkimuksen perusteella opettajien kokemukset oppilaiden tarkkaavuuden, toiminnanohjauksen ja itsesäätelyn ilmenemisestä avoimessa oppimisympäristössä vaihtelivat sen mukaan, millaiseksi avoin oppimistila oli suunniteltu ja rakennettu. Tutkimuksen keskiöön nousivat opettajan pedagogiset taidot, suunnittelu ja oppimisympäristön muokkaaminen oppimiselle sopivaksi. Lisäksi oppilaiden tarkkaavuuden säätelyä opettajat tukivat vertaisryhmässä monipuolisesti ja yksilöllisesti struktuurin, samanaikaisopetuksen ja oppimisympäristön muunneltavuuden avulla.
first_indexed 2021-06-04T20:00:36Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sume, Helena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Luotola, Eija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-04T07:51:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-04T07:51:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76235", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Nykyp\u00e4iv\u00e4n\u00e4 valmistuu uusia avoimia oppimisymp\u00e4rist\u00f6j\u00e4, jotka haastavat oppilaita ja opettajia uuteen toimintakulttuuriin ja -tapoihin. Siit\u00e4 mit\u00e4 se aiheuttaa \nlapsille, joilla on tarkkaavuuden pulmaa, on viel\u00e4 varsin v\u00e4h\u00e4n tutkimustietoa. \nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 luokanopettajien ja erityisopettajien kokemuksia oppilaiden tarkkaavuuden s\u00e4\u00e4telyst\u00e4 avoimissa oppimisymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4. Tarkemmin tutkimuksessa perehdyttiin toisaalta siihen, millaisena oppilaiden tarkkaavuuden s\u00e4\u00e4tely ilmenee avoimessa oppimisymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 ja toisaalta siihen, millaiset tekij\u00e4t tukevat oppilaiden tarkkaavuuden s\u00e4\u00e4tely\u00e4 avoimessa oppimisymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 opettajien kokemusten mukaan. \nTutkimuskohteina oli kaksi koulua, joissa molemmissa oli avoin, muunneltava oppimisymp\u00e4rist\u00f6. Tutkimukseen osallistui yhteens\u00e4 kuusi alkuopetuksessa ty\u00f6skentelev\u00e4\u00e4 opettajaa. Tutkimus toteutettiin keskisuuressa kaupungissa. Tutkimus oli laadullinen tutkimus, jonka aineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla. Haastattelut toteutettiin yksil\u00f6haastatteluina teemahaastattelun muodossa. Aineiston analysoinnissa k\u00e4ytettiin aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. \nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen perusteella opettajien kokemukset oppilaiden tarkkaavuuden, toiminnanohjauksen ja itses\u00e4\u00e4telyn ilmenemisest\u00e4 avoimessa oppimisymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 vaihtelivat sen mukaan, millaiseksi avoin oppimistila oli suunniteltu ja rakennettu. Tutkimuksen keski\u00f6\u00f6n nousivat opettajan pedagogiset taidot, \nsuunnittelu ja oppimisymp\u00e4rist\u00f6n muokkaaminen oppimiselle sopivaksi. Lis\u00e4ksi \noppilaiden tarkkaavuuden s\u00e4\u00e4tely\u00e4 opettajat tukivat vertaisryhm\u00e4ss\u00e4 monipuolisesti ja yksil\u00f6llisesti struktuurin, samanaikaisopetuksen ja oppimisymp\u00e4rist\u00f6n \nmuunneltavuuden avulla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-04T07:51:21Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-04T07:51:21Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "92", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "avoin oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajien kokemuksia oppilaiden tarkkaavuuden s\u00e4\u00e4telyst\u00e4 avoimissa oppimisymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106043461", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "samanaikaisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ADHD", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tarkkaavaisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76235
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:51Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3117e32d-13f3-48af-9882-c8fb755d6f20\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106043461.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Luotola, Eija Opettajien kokemuksia oppilaiden tarkkaavuuden säätelystä avoimissa oppimisympäristöissä avoin oppimisympäristö Erityispedagogiikka Special Education 101 samanaikaisopetus alkuopetus ADHD oppimisympäristö tarkkaavaisuus erityisopettajat erityisopetus luokanopettajat
title Opettajien kokemuksia oppilaiden tarkkaavuuden säätelystä avoimissa oppimisympäristöissä
title_full Opettajien kokemuksia oppilaiden tarkkaavuuden säätelystä avoimissa oppimisympäristöissä
title_fullStr Opettajien kokemuksia oppilaiden tarkkaavuuden säätelystä avoimissa oppimisympäristöissä Opettajien kokemuksia oppilaiden tarkkaavuuden säätelystä avoimissa oppimisympäristöissä
title_full_unstemmed Opettajien kokemuksia oppilaiden tarkkaavuuden säätelystä avoimissa oppimisympäristöissä Opettajien kokemuksia oppilaiden tarkkaavuuden säätelystä avoimissa oppimisympäristöissä
title_short Opettajien kokemuksia oppilaiden tarkkaavuuden säätelystä avoimissa oppimisympäristöissä
title_sort opettajien kokemuksia oppilaiden tarkkaavuuden säätelystä avoimissa oppimisympäristöissä
title_txtP Opettajien kokemuksia oppilaiden tarkkaavuuden säätelystä avoimissa oppimisympäristöissä
topic avoin oppimisympäristö Erityispedagogiikka Special Education 101 samanaikaisopetus alkuopetus ADHD oppimisympäristö tarkkaavaisuus erityisopettajat erityisopetus luokanopettajat
topic_facet 101 ADHD Erityispedagogiikka Special Education alkuopetus avoin oppimisympäristö erityisopettajat erityisopetus luokanopettajat oppimisympäristö samanaikaisopetus tarkkaavaisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76235 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106043461
work_keys_str_mv AT luotolaeija opettajienkokemuksiaoppilaidentarkkaavuudensäätelystäavoimissaoppimisympäristöissä