Autismiopetuksessa hyödynnettävät teknologiat

Autismikirjon häiriöllä tarkoitetaan neurologisen kehityksen häiriötä, joka vaikuttaa autismikirjon henkilön kommunikaatioon, vuorovaikutukseen ja käyttäytymiseen. Näiden haasteiden lisäksi autismikirjon henkilöillä esiintyy aistipoikkeavuuksia. Tämän pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena on kartoitt...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pekkanen, Paula
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76231
_version_ 1828193060488478720
author Pekkanen, Paula
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pekkanen, Paula Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pekkanen, Paula Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pekkanen, Paula
datasource_str_mv jyx
description Autismikirjon häiriöllä tarkoitetaan neurologisen kehityksen häiriötä, joka vaikuttaa autismikirjon henkilön kommunikaatioon, vuorovaikutukseen ja käyttäytymiseen. Näiden haasteiden lisäksi autismikirjon henkilöillä esiintyy aistipoikkeavuuksia. Tämän pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa millaisia teknologioita suomalaisessa autismiopetuksessa hyödynnetään suhteessa autismikirjon oppilailla ilmeneviin haasteisiin ja opetettaviin kouluaineisiin. Lisäksi autismiopetuksen kuntouttavan luonteen vuoksi tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia teknologioita autismiopetuksessa hyödynnettiin arjessa tarvittavien taitojen harjoittelemiseen. Tutkimuksessa kartoitettiin myös opettajien ko- kemuksia teknologioiden käytöstä opetuksessa sekä sitä millaisia teknologioita he kaipaisivat opetuksen tueksi. Tutkimus jakautuu kahteen osaan, kirjallisuuskatsaukseen ja empiiriseen osioon. Kirjallisuuskatsaus toimi teoreettisena viitekehyksenä tutkielman empiiriselle osiolle ja empiirisen osion aineistonkeruumenetelmänä toimineiden puolistrukturoitujen teemahaastattelujen kysymysten muodostamisen pohjana. Teemahaastatteluja tehtiin seitsemän kappaletta. Haastatellut henkilöt olivat autismiopetuksessa työskenteleviä opettajia. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin. Haastattelujen avulla kartoitettiin millaisia teknologioita autismiopetuksessa hyödynnettiin ja tulokset koottiin taulukkoihin. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että teknologioita hyödynnettiin kaikkiin autismikirjon haasteisiin liittyen monipuolisesti ja eniten teknologioita käytettiin epätyypillisen kommunikaation haasteissa, stereotypioihin liittyvien aistikuorman purkamisissa sekä rentoutumisessa ja kouluaineiden opetuksessa. Autism spectrum disorder (ASD) is a neurological condition that has an impact on person’s interaction, communication and behavior. In addition to these challenges, individuals with autism spectrum disorder can also experience sensory abnormalities. The purpose of this master's thesis is to map technologies utilized in Finnish autism education in relation to the challenges of the autism spectrum students and the school subjects taught. In addition, due to the rehabilitative nature of Finnish autism education, it was also studied what kind of technologies were used in autism education to practice the skills needed in everyday life. This study also surveyed teachers' experiences in the use of technologies in education, as well as what kinds of technologies teachers would like to have to support their teaching. The research is divided into two parts, the literature review and the empirical part. The literature review served as a theoretical frame for the empirical part of the study and as a basis for forming the questions of the semi-structured thematic interviews that served as the data collection method of the empirical part. Seven thematic interviews were conducted. The interviewees were teachers working in autism education. The material was analyzed by content analysis methods. The interviews were used to map the technologies used in autism education the results were also summarized into tables. The results of the study showed that technologies were utilized for all the challenges of the autism spectrum and played a major role in the challenges of atypical communication, relieving sensory load associated with stereotypical behavior, and relaxation, and in teaching related to academic subjects.
first_indexed 2021-06-04T20:00:36Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Clements, Kati", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pekkanen, Paula", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-04T07:42:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-04T07:42:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76231", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Autismikirjon h\u00e4iri\u00f6ll\u00e4 tarkoitetaan neurologisen kehityksen h\u00e4iri\u00f6t\u00e4, joka vaikuttaa autismikirjon henkil\u00f6n kommunikaatioon, vuorovaikutukseen ja k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen. N\u00e4iden haasteiden lis\u00e4ksi autismikirjon henkil\u00f6ill\u00e4 esiintyy aistipoikkeavuuksia. T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa millaisia teknologioita suomalaisessa autismiopetuksessa hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n suhteessa autismikirjon oppilailla ilmeneviin haasteisiin ja opetettaviin kouluaineisiin. Lis\u00e4ksi autismiopetuksen kuntouttavan luonteen vuoksi tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 millaisia teknologioita autismiopetuksessa hy\u00f6dynnettiin arjessa tarvittavien taitojen harjoittelemiseen. Tutkimuksessa kartoitettiin my\u00f6s opettajien ko- kemuksia teknologioiden k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 opetuksessa sek\u00e4 sit\u00e4 millaisia teknologioita he kaipaisivat opetuksen tueksi. Tutkimus jakautuu kahteen osaan, kirjallisuuskatsaukseen ja empiiriseen osioon. Kirjallisuuskatsaus toimi teoreettisena viitekehyksen\u00e4 tutkielman empiiriselle osiolle ja empiirisen osion aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 toimineiden puolistrukturoitujen teemahaastattelujen kysymysten muodostamisen pohjana. Teemahaastatteluja tehtiin seitsem\u00e4n kappaletta. Haastatellut henkil\u00f6t olivat autismiopetuksessa ty\u00f6skentelevi\u00e4 opettajia. Aineisto analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin menetelmin. Haastattelujen avulla kartoitettiin millaisia teknologioita autismiopetuksessa hy\u00f6dynnettiin ja tulokset koottiin taulukkoihin. Tutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 teknologioita hy\u00f6dynnettiin kaikkiin autismikirjon haasteisiin liittyen monipuolisesti ja eniten teknologioita k\u00e4ytettiin ep\u00e4tyypillisen kommunikaation haasteissa, stereotypioihin liittyvien aistikuorman purkamisissa sek\u00e4 rentoutumisessa ja kouluaineiden opetuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Autism spectrum disorder (ASD) is a neurological condition that has an impact on person\u2019s interaction, communication and behavior. In addition to these challenges, individuals with autism spectrum disorder can also experience sensory abnormalities. The purpose of this master's thesis is to map technologies utilized in Finnish autism education in relation to the challenges of the autism spectrum students and the school subjects taught. In addition, due to the rehabilitative nature of Finnish autism education, it was also studied what kind of technologies were used in autism education to practice the skills needed in everyday life. This study also surveyed teachers' experiences in the use of technologies in education, as well as what kinds of technologies teachers would like to have to support their teaching. The research is divided into two parts, the literature review and the empirical part. The literature review served as a theoretical frame for the empirical part of the study and as a basis for forming the questions of the semi-structured thematic interviews that served as the data collection method of the empirical part. Seven thematic interviews were conducted. The interviewees were teachers working in autism education. The material was analyzed by content analysis methods. The interviews were used to map the technologies used in autism education the results were also summarized into tables. The results of the study showed that technologies were utilized for all the challenges of the autism spectrum and played a major role in the challenges of atypical communication, relieving sensory load associated with stereotypical behavior, and relaxation, and in teaching related to academic subjects.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-04T07:42:09Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-04T07:42:09Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "77", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "autismiopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Autismiopetuksessa hy\u00f6dynnett\u00e4v\u00e4t teknologiat", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106043458", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusteknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "autismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "autismikirjon h\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76231
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:31Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e3e1184d-6338-4425-8f2f-64ce63e584ab\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106043458.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pekkanen, Paula Autismiopetuksessa hyödynnettävät teknologiat autismiopetus Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 opetusteknologia autismi autismikirjon häiriöt erityisopetus teknologia
title Autismiopetuksessa hyödynnettävät teknologiat
title_full Autismiopetuksessa hyödynnettävät teknologiat
title_fullStr Autismiopetuksessa hyödynnettävät teknologiat Autismiopetuksessa hyödynnettävät teknologiat
title_full_unstemmed Autismiopetuksessa hyödynnettävät teknologiat Autismiopetuksessa hyödynnettävät teknologiat
title_short Autismiopetuksessa hyödynnettävät teknologiat
title_sort autismiopetuksessa hyödynnettävät teknologiat
title_txtP Autismiopetuksessa hyödynnettävät teknologiat
topic autismiopetus Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 opetusteknologia autismi autismikirjon häiriöt erityisopetus teknologia
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede autismi autismikirjon häiriöt autismiopetus erityisopetus opetusteknologia teknologia
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76231 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106043458
work_keys_str_mv AT pekkanenpaula autismiopetuksessahyödynnettävätteknologiat