Vanhempien näkemyksiä tieto- ja viestintäteknologian käytöstä koulussa

Tieto– ja viestintäteknologiaa (TVT) hyödynnetään nykyaikana yhä useammin vapaa-ajalla, työelämässä ja koulussa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esiin suomalaisten vanhempien näkemyksiä koskien TVT:n lisääntynyttä käyttöä koulussa. Tavoitteena on selvittää millaisia myönteisiä ja kielteisiä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Seppä, Juha
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76230
_version_ 1828193060487430144
author Seppä, Juha
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Seppä, Juha Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Seppä, Juha Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Seppä, Juha
datasource_str_mv jyx
description Tieto– ja viestintäteknologiaa (TVT) hyödynnetään nykyaikana yhä useammin vapaa-ajalla, työelämässä ja koulussa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esiin suomalaisten vanhempien näkemyksiä koskien TVT:n lisääntynyttä käyttöä koulussa. Tavoitteena on selvittää millaisia myönteisiä ja kielteisiä asioita vanhemmat näkevät TVT:n käytössä koulussa. Tämän tutkimuksen aineistona käytettiin Suomen Vanhempainliiton ja Förbundet Hem och Skola i Finlandin yhteistyössä teettämään Vanhempien Barometri 2018 -kyselyä. Kysely sisälsi yhteensä 51 kysymystä, mutta tässä tutkimuksessa keskityttiin kysymykseen, jossa kysyttiin vanhempien näkemyksiä koulujen lisääntyneestä tieto- ja viestintäteknologian käytöstä. Aineisto koostui 5561 vastauksesta ja se analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin periaatteiden mukaisesti. Vanhemmista TVT:n käyttöä kouluissa piti hyvänä asiana 54 % ja huonona 23 %. Neutraaleja vastauksia oli 6 %. Vastauksista 17 % oli sellaisia, joissa TVT:n käytössä kouluissa koettiin olevan sekä hyviä että huonoja puolia. Suurin osa vanhemmista, joilla oli positiivinen näkemys TVT:stä, perusteli näkemystään sen kuulumisella nykyaikaan ja sen käytön olevan hyvä asia silloin, kun se on pedagogisesti perusteltua. Vanhemmissa aiheutti eniten huolta älypuhelimien käyttö muuhun kuin opiskelutarkoitukseen koulupäivän aikana, TVT:n käytöstä johtuva kirjoitustaidon heikkeneminen, TVT:n liika käyttäminen koulussa sekä TVT:n pitäminen itseisarvona.
first_indexed 2024-09-11T08:50:21Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vesisenaho, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "H\u00e4kkinen, P\u00e4ivi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sepp\u00e4, Juha", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-04T07:36:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-04T07:36:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76230", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tieto\u2013 ja viestint\u00e4teknologiaa (TVT) hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n nykyaikana yh\u00e4 useammin vapaa-ajalla, ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 ja koulussa. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esiin suomalaisten vanhempien n\u00e4kemyksi\u00e4 koskien TVT:n lis\u00e4\u00e4ntynytt\u00e4 k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 koulussa. Tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4 millaisia my\u00f6nteisi\u00e4 ja kielteisi\u00e4 asioita vanhemmat n\u00e4kev\u00e4t TVT:n k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 koulussa.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen aineistona k\u00e4ytettiin Suomen Vanhempainliiton ja F\u00f6rbundet Hem och Skola i Finlandin yhteisty\u00f6ss\u00e4 teett\u00e4m\u00e4\u00e4n Vanhempien Barometri 2018 -kysely\u00e4. Kysely sis\u00e4lsi yhteens\u00e4 51 kysymyst\u00e4, mutta t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa keskityttiin kysymykseen, jossa kysyttiin vanhempien n\u00e4kemyksi\u00e4 koulujen lis\u00e4\u00e4ntyneest\u00e4 tieto- ja viestint\u00e4teknologian k\u00e4yt\u00f6st\u00e4. Aineisto koostui 5561 vastauksesta ja se analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin periaatteiden mukaisesti.\nVanhemmista TVT:n k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 kouluissa piti hyv\u00e4n\u00e4 asiana 54 % ja huonona 23 %. Neutraaleja vastauksia oli 6 %. Vastauksista 17 % oli sellaisia, joissa TVT:n k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 kouluissa koettiin olevan sek\u00e4 hyvi\u00e4 ett\u00e4 huonoja puolia. Suurin osa vanhemmista, joilla oli positiivinen n\u00e4kemys TVT:st\u00e4, perusteli n\u00e4kemyst\u00e4\u00e4n sen kuulumisella nykyaikaan ja sen k\u00e4yt\u00f6n olevan hyv\u00e4 asia silloin, kun se on pedagogisesti perusteltua. Vanhemmissa aiheutti eniten huolta \u00e4lypuhelimien k\u00e4ytt\u00f6 muuhun kuin opiskelutarkoitukseen koulup\u00e4iv\u00e4n aikana, TVT:n k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 johtuva kirjoitustaidon heikkeneminen, TVT:n liika k\u00e4ytt\u00e4minen koulussa sek\u00e4 TVT:n pit\u00e4minen itseisarvona.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-04T07:36:25Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-04T07:36:25Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "41", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vanhempien n\u00e4kemyksi\u00e4 tieto- ja viestint\u00e4teknologian k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 koulussa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106043457", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mielipiteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tieto- ja viestint\u00e4tekniikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76230
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:05Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8e9fc258-502e-4a20-9b2b-e8ebad1a200b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106043457.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Seppä, Juha Vanhempien näkemyksiä tieto- ja viestintäteknologian käytöstä koulussa Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 mielipiteet peruskoulu tieto- ja viestintätekniikka vanhemmat
title Vanhempien näkemyksiä tieto- ja viestintäteknologian käytöstä koulussa
title_full Vanhempien näkemyksiä tieto- ja viestintäteknologian käytöstä koulussa
title_fullStr Vanhempien näkemyksiä tieto- ja viestintäteknologian käytöstä koulussa Vanhempien näkemyksiä tieto- ja viestintäteknologian käytöstä koulussa
title_full_unstemmed Vanhempien näkemyksiä tieto- ja viestintäteknologian käytöstä koulussa Vanhempien näkemyksiä tieto- ja viestintäteknologian käytöstä koulussa
title_short Vanhempien näkemyksiä tieto- ja viestintäteknologian käytöstä koulussa
title_sort vanhempien näkemyksiä tieto ja viestintäteknologian käytöstä koulussa
title_txtP Vanhempien näkemyksiä tieto- ja viestintäteknologian käytöstä koulussa
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 mielipiteet peruskoulu tieto- ja viestintätekniikka vanhemmat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education mielipiteet peruskoulu tieto- ja viestintätekniikka vanhemmat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76230 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106043457
work_keys_str_mv AT seppäjuha vanhempiennäkemyksiätietojaviestintäteknologiankäytöstäkoulussa