Yhteenveto: | Tieto– ja viestintäteknologiaa (TVT) hyödynnetään nykyaikana yhä useammin vapaa-ajalla, työelämässä ja koulussa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esiin suomalaisten vanhempien näkemyksiä koskien TVT:n lisääntynyttä käyttöä koulussa. Tavoitteena on selvittää millaisia myönteisiä ja kielteisiä asioita vanhemmat näkevät TVT:n käytössä koulussa.
Tämän tutkimuksen aineistona käytettiin Suomen Vanhempainliiton ja Förbundet Hem och Skola i Finlandin yhteistyössä teettämään Vanhempien Barometri 2018 -kyselyä. Kysely sisälsi yhteensä 51 kysymystä, mutta tässä tutkimuksessa keskityttiin kysymykseen, jossa kysyttiin vanhempien näkemyksiä koulujen lisääntyneestä tieto- ja viestintäteknologian käytöstä. Aineisto koostui 5561 vastauksesta ja se analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin periaatteiden mukaisesti.
Vanhemmista TVT:n käyttöä kouluissa piti hyvänä asiana 54 % ja huonona 23 %. Neutraaleja vastauksia oli 6 %. Vastauksista 17 % oli sellaisia, joissa TVT:n käytössä kouluissa koettiin olevan sekä hyviä että huonoja puolia. Suurin osa vanhemmista, joilla oli positiivinen näkemys TVT:stä, perusteli näkemystään sen kuulumisella nykyaikaan ja sen käytön olevan hyvä asia silloin, kun se on pedagogisesti perusteltua. Vanhemmissa aiheutti eniten huolta älypuhelimien käyttö muuhun kuin opiskelutarkoitukseen koulupäivän aikana, TVT:n käytöstä johtuva kirjoitustaidon heikkeneminen, TVT:n liika käyttäminen koulussa sekä TVT:n pitäminen itseisarvona.
|