Билингв умнее монолингва? Анализ литературы о воздействиях двуязычия

Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan kaksikielisyyden vaikutuksia sekä olemassa olevia tutkimuksia kaksikielisyydestä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten kaksikielisyys vaikuttaa lapsen kognitiiviseen ja sosiaaliseen kehitykseen, miten kieliä omaksutaan sekä mitä ongelmia kak...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vainio, Laimi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:rus
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76222
_version_ 1826225809761763328
author Vainio, Laimi
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Vainio, Laimi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Vainio, Laimi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Vainio, Laimi
datasource_str_mv jyx
description Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan kaksikielisyyden vaikutuksia sekä olemassa olevia tutkimuksia kaksikielisyydestä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten kaksikielisyys vaikuttaa lapsen kognitiiviseen ja sosiaaliseen kehitykseen, miten kieliä omaksutaan sekä mitä ongelmia kaksikielisyyden tutkimukseen liittyy. Tutkimuksessa käytettävät aineistot ovat aikaisempia tutkimuksia ja tieteellisiä julkaisuja lasten kaksikielisyydestä. Tutkimuksessa tarkastellaan perusteellisemmin kahden tutkijan - Sirje Hassisen ja Ekaterina Protasovan – töitä. Aineistojen analyysi osoittaa, että kognitiiviset erot yksi- ja kaksikielisten lasten välillä ovat hyvin pieniä ja piileviä. Kaksikielisten lasten vahvuutena pidetään usein valikoivaa tarkkaavaisuutta sekä kielitietoisuutta. Lähtökohtaisesti jokainen terve lapsi pystyy omaksumaan oman ympäristönsä kielet ja omaksuminen tapahtuukin sosiaalisessa vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Esimerkiksi koodinvaihto kuuluu kaksikielisen lapsen normaaliin kehitykseen. Haastattelututkimuksesta, jota tässä tutkielmassa tarkastellaan, käy ilmi, että kaksikieliset kokevat toisen kielen sanastossaan olevan puutteita ja koodinvaihtoa esiintyy vielä aikuisiälläkin. Aineistot myös osoittavat, että kaksikielisyyden tutkiminen on hankalaa tutkimusryhmien erilaisuuden takia, sillä on vaikeaa löytää vertailukelpoisia ryhmiä. Vaikka tutkittavien ikä, sukupuoli ja koulutus eivät poikkeaisi toisistaan, moni muu seikka voi saada ryhmät vertailukelvottomiksi. Haasteita voi myös syntyä, kun sellaista kaksikielistä lasta, jolla on vajavaiset taidot toisessa kielessä, verrataan yksikieliseen lapseen. Tällöin lapsen kaksikielisyydellä voi olla hyvin pieni vaikutus hänen kehitykseensä. Tutkimuksissa voi ilmetä ongelmia myös objektiivisuuden kanssa, sillä tutkittavat ovat usein tutkijoiden lapsia, jolloin vanhempi voi pitää joitakin asioita itsestäänselvyyksinä, eikä siten raportoi niitä lukijoille.
first_indexed 2021-06-04T20:00:36Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Zvereva, Vera", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vainio, Laimi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-04T07:16:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-04T07:16:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76222", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 kandidaatintutkielmassa tarkastellaan kaksikielisyyden vaikutuksia sek\u00e4 olemassa olevia tutkimuksia kaksikielisyydest\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, miten kaksikielisyys vaikuttaa lapsen kognitiiviseen ja sosiaaliseen kehitykseen, miten kieli\u00e4 omaksutaan sek\u00e4 mit\u00e4 ongelmia kaksikielisyyden tutkimukseen liittyy. \nTutkimuksessa k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4t aineistot ovat aikaisempia tutkimuksia ja tieteellisi\u00e4 julkaisuja lasten kaksikielisyydest\u00e4. Tutkimuksessa tarkastellaan perusteellisemmin kahden tutkijan - Sirje Hassisen ja Ekaterina Protasovan \u2013 t\u00f6it\u00e4.\nAineistojen analyysi osoittaa, ett\u00e4 kognitiiviset erot yksi- ja kaksikielisten lasten v\u00e4lill\u00e4 ovat hyvin pieni\u00e4 ja piilevi\u00e4. Kaksikielisten lasten vahvuutena pidet\u00e4\u00e4n usein valikoivaa tarkkaavaisuutta sek\u00e4 kielitietoisuutta. L\u00e4ht\u00f6kohtaisesti jokainen terve lapsi pystyy omaksumaan oman ymp\u00e4rist\u00f6ns\u00e4 kielet ja omaksuminen tapahtuukin sosiaalisessa vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Esimerkiksi koodinvaihto kuuluu kaksikielisen lapsen normaaliin kehitykseen. Haastattelututkimuksesta, jota t\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkastellaan, k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 kaksikieliset kokevat toisen kielen sanastossaan olevan puutteita ja koodinvaihtoa esiintyy viel\u00e4 aikuisi\u00e4ll\u00e4kin.\nAineistot my\u00f6s osoittavat, ett\u00e4 kaksikielisyyden tutkiminen on hankalaa tutkimusryhmien erilaisuuden takia, sill\u00e4 on vaikeaa l\u00f6yt\u00e4\u00e4 vertailukelpoisia ryhmi\u00e4. Vaikka tutkittavien ik\u00e4, sukupuoli ja koulutus eiv\u00e4t poikkeaisi toisistaan, moni muu seikka voi saada ryhm\u00e4t vertailukelvottomiksi. Haasteita voi my\u00f6s synty\u00e4, kun sellaista kaksikielist\u00e4 lasta, jolla on vajavaiset taidot toisessa kieless\u00e4, verrataan yksikieliseen lapseen. T\u00e4ll\u00f6in lapsen kaksikielisyydell\u00e4 voi olla hyvin pieni vaikutus h\u00e4nen kehitykseens\u00e4. Tutkimuksissa voi ilmet\u00e4 ongelmia my\u00f6s objektiivisuuden kanssa, sill\u00e4 tutkittavat ovat usein tutkijoiden lapsia, jolloin vanhempi voi pit\u00e4\u00e4 joitakin asioita itsest\u00e4\u00e4nselvyyksin\u00e4, eik\u00e4 siten raportoi niit\u00e4 lukijoille.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-04T07:16:32Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-04T07:16:32Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "22", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "rus", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u0411\u0438\u043b\u0438\u043d\u0433\u0432 \u0443\u043c\u043d\u0435\u0435 \u043c\u043e\u043d\u043e\u043b\u0438\u043d\u0433\u0432\u0430? : \u0410\u043d\u0430\u043b\u0438\u0437 \u043b\u0438\u0442\u0435\u0440\u0430\u0442\u0443\u0440\u044b \u043e \u0432\u043e\u0437\u0434\u0435\u0439\u0441\u0442\u0432\u0438\u044f\u0445 \u0434\u0432\u0443\u044f\u0437\u044b\u0447\u0438\u044f", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106043449", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ven\u00e4j\u00e4n kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Russian Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "312", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen omaksuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kognitiivinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kaksikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76222
language rus
last_indexed 2025-02-18T10:55:46Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6df06096-2c59-487f-9173-dcdce131770d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106043449.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vainio, Laimi Билингв умнее монолингва? : Анализ литературы о воздействиях двуязычия Venäjän kieli ja kulttuuri Russian Language and Culture 312 kielen omaksuminen kognitiivinen kehitys sosiaalinen kehitys kaksikielisyys
title Билингв умнее монолингва? : Анализ литературы о воздействиях двуязычия
title_full Билингв умнее монолингва? : Анализ литературы о воздействиях двуязычия
title_fullStr Билингв умнее монолингва? : Анализ литературы о воздействиях двуязычия Билингв умнее монолингва? : Анализ литературы о воздействиях двуязычия
title_full_unstemmed Билингв умнее монолингва? : Анализ литературы о воздействиях двуязычия Билингв умнее монолингва? : Анализ литературы о воздействиях двуязычия
title_short Билингв умнее монолингва?
title_sort билингв умнее монолингва анализ литературы о воздействиях двуязычия
title_sub Анализ литературы о воздействиях двуязычия
title_txtP Билингв умнее монолингва? : Анализ литературы о воздействиях двуязычия
topic Venäjän kieli ja kulttuuri Russian Language and Culture 312 kielen omaksuminen kognitiivinen kehitys sosiaalinen kehitys kaksikielisyys
topic_facet 312 Russian Language and Culture Venäjän kieli ja kulttuuri kaksikielisyys kielen omaksuminen kognitiivinen kehitys sosiaalinen kehitys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76222 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106043449
work_keys_str_mv AT vainiolaimi bilingvumneemonolingvaanalizliteraturyovozdejstviâhdvuâzyčiâ