”Aina ei jaksa teiniangstia” liikunnanopettajien yleisimmät pedagogiset haasteet ja niihin reagointi liikunnanopetuksessa.

Liikuntakulttuurin ja koko yhteiskunnan muutokset heijastuvat liikunnanopettajan työhön ja työnkuvaan. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, mitkä ovat yleisimmät pedagogiset haasteet, joita liikunnanopettajat kohtaavat opetustilanteissa ja millaisin keinoin liikunnanopettajat ovat onnistune...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Laakso, Anni
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76220
_version_ 1826225727641485312
author Laakso, Anni
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Laakso, Anni Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Laakso, Anni Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Laakso, Anni
datasource_str_mv jyx
description Liikuntakulttuurin ja koko yhteiskunnan muutokset heijastuvat liikunnanopettajan työhön ja työnkuvaan. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, mitkä ovat yleisimmät pedagogiset haasteet, joita liikunnanopettajat kohtaavat opetustilanteissa ja millaisin keinoin liikunnanopettajat ovat onnistuneet ratkaisemaan kyseiset ongelmat. Lähdin etsimään vastauksia näihin kysymyksiin laadullisin menetelmin. Keräsin aineiston sähköisellä kyselylomakkeella, johon vastasi yhteensä 11 liikunnanopettajaa (kuusi naista ja viisi miestä) eri puolilta Suomea. Analysoin aineistoni käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Liikunnanopettajien yleisimmiksi haasteiksi muodostui analyysin tuloksena 22 alaluokkaa, jotka yhdistin kolmeksi pääluokaksi: oppilaslähtöiset haasteet, opettajan työskentely ja rakenteelliset haasteet. Pääluokista yleisin oli rakenteelliset haasteet, joka mainittiin jokaisen opettajan vastauksissa. Toiseksi yleisintä olivat oppilaslähtöiset haasteet. Haasteet opettajan työskentelyssä olivat yleisimpiä naisilla kuin miehillä. Kaikista haasteista yleisimmiksi nousivat olosuhteiden muutokset, opetustilat, vammat, isot opetusryhmät sekä oppilaiden heikot liikkumistaidot, mitkä saivat mainintoja useimmilta opettajilta. Liikunnanopettajien keinot toimia näissä haastavissa opetustilanteissa muodostivat yhdeksän luokkaa, joita ovat ennakointi, eriyttäminen, positiivinen pedagogiikka, oppilaan tuntemus, kasvattaminen, hyväksyminen, yhteistyö, selkeys ja soveltaminen. Tulokset osiossa tarkastelen opettajien kokemia haasteita ja niiden ratkaisemiseksi käytettyjä toimintatapoja limittäin. Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että liikunnanopettajien kokemat yleisimmät haasteet kohdistuvat erityisesti eriyttämistä ja soveltamista vaativiin tekijöihin. Haasteet ovat pysyneet samansuuntaisina aiempiin tutkimuksiin nähden, mutta muuttavat hieman muotoaan ajan ja yhteiskunnan muuttuessa. Liikunnanopettajien käyttämät toimintatavat ovat hyvin linjassa opetussuunnitelman perusteiden kanssa. Tämä tutkielma tarjoaa arvokasta tietoa niin opettajaopiskelijoille kuin opettajille siitä, kuinka erilaiset haastavat tilanteet voidaan ratkaista. Lisäksi tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää niin täydennyskoulutuksen kuin liikunnanopettajakoulutuksen tarpeisiin.
first_indexed 2021-06-04T20:00:36Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kalaja, Teppo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Laakso, Anni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-04T07:12:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-04T07:12:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76220", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Liikuntakulttuurin ja koko yhteiskunnan muutokset heijastuvat liikunnanopettajan ty\u00f6h\u00f6n ja ty\u00f6nkuvaan. T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mitk\u00e4 ovat yleisimm\u00e4t pedagogiset haasteet, joita liikunnanopettajat kohtaavat opetustilanteissa ja millaisin keinoin liikunnanopettajat ovat onnistuneet ratkaisemaan kyseiset ongelmat. L\u00e4hdin etsim\u00e4\u00e4n vastauksia n\u00e4ihin kysymyksiin laadullisin menetelmin. Ker\u00e4sin aineiston s\u00e4hk\u00f6isell\u00e4 kyselylomakkeella, johon vastasi yhteens\u00e4 11 liikunnanopettajaa (kuusi naista ja viisi miest\u00e4) eri puolilta Suomea. Analysoin aineistoni k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4.\nLiikunnanopettajien yleisimmiksi haasteiksi muodostui analyysin tuloksena 22 alaluokkaa, jotka yhdistin kolmeksi p\u00e4\u00e4luokaksi: oppilasl\u00e4ht\u00f6iset haasteet, opettajan ty\u00f6skentely ja rakenteelliset haasteet. P\u00e4\u00e4luokista yleisin oli rakenteelliset haasteet, joka mainittiin jokaisen opettajan vastauksissa. Toiseksi yleisint\u00e4 olivat oppilasl\u00e4ht\u00f6iset haasteet. Haasteet opettajan ty\u00f6skentelyss\u00e4 olivat yleisimpi\u00e4 naisilla kuin miehill\u00e4. Kaikista haasteista yleisimmiksi nousivat olosuhteiden muutokset, opetustilat, vammat, isot opetusryhm\u00e4t sek\u00e4 oppilaiden heikot liikkumistaidot, mitk\u00e4 saivat mainintoja useimmilta opettajilta. Liikunnanopettajien keinot toimia n\u00e4iss\u00e4 haastavissa opetustilanteissa muodostivat yhdeks\u00e4n luokkaa, joita ovat ennakointi, eriytt\u00e4minen, positiivinen pedagogiikka, oppilaan tuntemus, kasvattaminen, hyv\u00e4ksyminen, yhteisty\u00f6, selkeys ja soveltaminen. Tulokset osiossa tarkastelen opettajien kokemia haasteita ja niiden ratkaisemiseksi k\u00e4ytettyj\u00e4 toimintatapoja limitt\u00e4in.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 liikunnanopettajien kokemat yleisimm\u00e4t haasteet kohdistuvat erityisesti eriytt\u00e4mist\u00e4 ja soveltamista vaativiin tekij\u00f6ihin. Haasteet ovat pysyneet samansuuntaisina aiempiin tutkimuksiin n\u00e4hden, mutta muuttavat hieman muotoaan ajan ja yhteiskunnan muuttuessa. Liikunnanopettajien k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4t toimintatavat ovat hyvin linjassa opetussuunnitelman perusteiden kanssa. T\u00e4m\u00e4 tutkielma tarjoaa arvokasta tietoa niin opettajaopiskelijoille kuin opettajille siit\u00e4, kuinka erilaiset haastavat tilanteet voidaan ratkaista. Lis\u00e4ksi t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 niin t\u00e4ydennyskoulutuksen kuin liikunnanopettajakoulutuksen tarpeisiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-04T07:12:17Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-04T07:12:17Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "68", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikuntapedagogiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunnanopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunnanopetuksen haasteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dAina ei jaksa teiniangstia\u201d : liikunnanopettajien yleisimm\u00e4t pedagogiset haasteet ja niihin reagointi liikunnanopetuksessa.", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106043447", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "haasteet (ongelmat)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunnanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76220
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:08Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/85fc8050-23e8-4c5f-a690-8cbd36aa5052\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106043447.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Laakso, Anni ”Aina ei jaksa teiniangstia” : liikunnanopettajien yleisimmät pedagogiset haasteet ja niihin reagointi liikunnanopetuksessa. liikuntapedagogiikka liikunnanopetus liikunnanopetuksen haasteet Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 koululiikunta haasteet (ongelmat) liikuntakasvatus liikunnanopettajat
title ”Aina ei jaksa teiniangstia” : liikunnanopettajien yleisimmät pedagogiset haasteet ja niihin reagointi liikunnanopetuksessa.
title_full ”Aina ei jaksa teiniangstia” : liikunnanopettajien yleisimmät pedagogiset haasteet ja niihin reagointi liikunnanopetuksessa.
title_fullStr ”Aina ei jaksa teiniangstia” : liikunnanopettajien yleisimmät pedagogiset haasteet ja niihin reagointi liikunnanopetuksessa. ”Aina ei jaksa teiniangstia” : liikunnanopettajien yleisimmät pedagogiset haasteet ja niihin reagointi liikunnanopetuksessa.
title_full_unstemmed ”Aina ei jaksa teiniangstia” : liikunnanopettajien yleisimmät pedagogiset haasteet ja niihin reagointi liikunnanopetuksessa. ”Aina ei jaksa teiniangstia” : liikunnanopettajien yleisimmät pedagogiset haasteet ja niihin reagointi liikunnanopetuksessa.
title_short ”Aina ei jaksa teiniangstia”
title_sort aina ei jaksa teiniangstia liikunnanopettajien yleisimmät pedagogiset haasteet ja niihin reagointi liikunnanopetuksessa
title_sub liikunnanopettajien yleisimmät pedagogiset haasteet ja niihin reagointi liikunnanopetuksessa.
title_txtP ”Aina ei jaksa teiniangstia” : liikunnanopettajien yleisimmät pedagogiset haasteet ja niihin reagointi liikunnanopetuksessa.
topic liikuntapedagogiikka liikunnanopetus liikunnanopetuksen haasteet Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 koululiikunta haasteet (ongelmat) liikuntakasvatus liikunnanopettajat
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education haasteet (ongelmat) koululiikunta liikunnanopettajat liikunnanopetuksen haasteet liikunnanopetus liikuntakasvatus liikuntapedagogiikka
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76220 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106043447
work_keys_str_mv AT laaksoanni ainaeijaksateiniangstialiikunnanopettajienyleisimmätpedagogisethaasteetjaniihinreagoi