Monikanavaisen asiakasviestinnän haasteet ja mahdollisuudet case Keski- Suomen opiskelija-asuntosäätiö sr

Nykypäivän sähköisten markkinointiviestintäkanavien moninaisuus voi luoda organisaatioille sekä mahdollisuuksia että haasteita. Asiakkaat kaipaavat laadukasta ja monipuolista sisältöä, mutta samalla vastaanotetun informaation määrä eri kanavissa hankaloittaa kiinnostuksen ylläpitämistä. Myös asiakka...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Salokorpi, Emma
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76207
Description
Summary:Nykypäivän sähköisten markkinointiviestintäkanavien moninaisuus voi luoda organisaatioille sekä mahdollisuuksia että haasteita. Asiakkaat kaipaavat laadukasta ja monipuolista sisältöä, mutta samalla vastaanotetun informaation määrä eri kanavissa hankaloittaa kiinnostuksen ylläpitämistä. Myös asiakkaiden kanssa luodut suhteet ja suhteiden ylläpitämisen tavat ovat muuttuneet ja monipuolistuneet digitaalisuuden ja uusien sähköisten kanavien myötä. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten opiskelija-asuntosäätiö voi toteuttaa asiakasviestintää monikanavaisesti, ja mitkä ovat monikanavaisen asiakasviestinnän haasteet ja mahdollisuudet. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, ja tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla neljää opiskelija-asuntosäätiön henkilökunnan jäsentä ja viittä sen asukasta. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että eri kanavia on mielekästä hyödyntää eri tarkoituksiin, mutta kanavien tulee olla keskenään integroituja. Opiskelija-asuntosäätiön asiakaskunta huomioon ottaen markkinointiviestinnässä ei voida tukeutua ainoastaan yhteen kanavaan. Viestinnässä ja sen sisällössä on tärkeää huomioida etenkin selkeys ja informatiivisuus.