English language children’s literature in teaching an overview of the current situation in the Finnish elementary school’s English language classrooms.

Kirjallisuuden lukemisen katsotaan olevan hyödyllistä kielten oppimiselle ja yleisesti myös kehitykselle. Lukija-identiteettimme kerrotaan alkavan muodostuvan jo varhaislapsuudessa, ja näin ollen lukija-identiteetin muodostumisen tukeminen tulisi aloittaa mahdollisimman varhain. Kirjallisuuden hyödy...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hänninen, Maiju
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76203
_version_ 1828193205340864512
author Hänninen, Maiju
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hänninen, Maiju Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hänninen, Maiju Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hänninen, Maiju
datasource_str_mv jyx
description Kirjallisuuden lukemisen katsotaan olevan hyödyllistä kielten oppimiselle ja yleisesti myös kehitykselle. Lukija-identiteettimme kerrotaan alkavan muodostuvan jo varhaislapsuudessa, ja näin ollen lukija-identiteetin muodostumisen tukeminen tulisi aloittaa mahdollisimman varhain. Kirjallisuuden hyödyntämisen opetuksessa on kerrottu vaikuttavan muun muassa kognitiivisten ja emotionaalisten kykyjen kehitykseen, maailmankatsomuksen avartumiseen sekä toisen kielen eri osa-alueiden kehitykseen. Kirjallisuuden on kerrottu tarjoavan kielellisesti rikkaamman vaihtoehdon oppikirjoille, joihin suomalainen koulukulttuuri on jo pitkään pohjautunut. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että kirjallisuuden hyödyntäminen suomalaisissa kouluissa ovat vähäistä, mutta kattavaa aiempaa tutkimusta ei alakoulujen tilanteesta ole aiemmin tehty. Tämän vuoksi tutkielmani etsii vastausta siihen, kuinka paljon suomalaisten alakoulujen englannin kielen opettajat hyödyntävät englannin kielistä kirjallisuutta opetuksessaan. Tämän lisäksi tutkielmani haluaa paneutua hieman taustoihin, jotka voivat vaikuttaa kirjallisuuden hyödyntämisen määrään opetuksessa. Yksi hypoteeseista on, että opettajien omat lukutottumukset ja asenteet kirjallisuutta kohtaan vaikuttavat heidän hyödyntämisensä määräänsä. Tutkimuksen aineisto koostuu verkkokyselystä saaduista vastauksista. Kysely toteutettiin Google kyselyn avulla ja jaettiin Englannin opettajat- nimiseen Facebook ryhmään. Kysely sai vastauksia 25. Kysely tuotti sekä määrällistä ja laadullista aineistoa, joka analysoitiin manuaalisesti. Tutkimukseni tulokset vahvistivat aiempien tutkimuksien tuloksia siitä, että suomalaisten peruskoulujen opettajat eivät hyödynnä englannin kielistä kirjallisuutta opetuksessaan usein. Tutkimukseni selvittäessä hyödyntämiseen liittyviä tekijöitä selvisi, että opettajan asenteet kirjallisuutta kohtaan ja omat lukutottumukset eivät välttämättä ole yhteydessä kirjallisuuden hyödyntämisen määrään. Puolestaan se, kuinka tärkeänä kirjallisuuden hyödyntäminen alakoulutasolla nähdään, osoitti jonkin asteista yhteyttä hyödyntämisen määrään. Näiden lisäksi moni vastaajista ilmoitti ostavansa hyödyntämäänsä kirjallisuutta netistä tai kirjallisuuden saatavuusongelmista. Tutkimuksessa käytetty aineisto oli kuitenkin pieni, joten tulokset eivät ole yleistettävissä. Tutkimukseni tulokset antavat kuitenkin jonkinlaista kuvaa suomalaisten alakoulujen englannin kielen opettajien kirjallisuuden hyödyntämisestä ja saatujen tuloksien perusteella voitaisiinkin todeta, että kokoavaa materiaalipankkia opettamiseen sopivasta kirjallisuudesta kaivataan.
first_indexed 2021-06-04T20:00:36Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lepp\u00e4nen, Sirpa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "H\u00f6yl\u00e4, Helena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "H\u00e4nninen, Maiju", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-04T05:36:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-04T05:36:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76203", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kirjallisuuden lukemisen katsotaan olevan hy\u00f6dyllist\u00e4 kielten oppimiselle ja yleisesti my\u00f6s kehitykselle. Lukija-identiteettimme kerrotaan alkavan muodostuvan jo varhaislapsuudessa, ja n\u00e4in ollen lukija-identiteetin muodostumisen tukeminen tulisi aloittaa mahdollisimman varhain. Kirjallisuuden hy\u00f6dynt\u00e4misen opetuksessa on kerrottu vaikuttavan muun muassa kognitiivisten ja emotionaalisten kykyjen kehitykseen, maailmankatsomuksen avartumiseen sek\u00e4 toisen kielen eri osa-alueiden kehitykseen. Kirjallisuuden on kerrottu tarjoavan kielellisesti rikkaamman vaihtoehdon oppikirjoille, joihin suomalainen koulukulttuuri on jo pitk\u00e4\u00e4n pohjautunut. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, ett\u00e4 kirjallisuuden hy\u00f6dynt\u00e4minen suomalaisissa kouluissa ovat v\u00e4h\u00e4ist\u00e4, mutta kattavaa aiempaa tutkimusta ei alakoulujen tilanteesta ole aiemmin tehty. T\u00e4m\u00e4n vuoksi tutkielmani etsii vastausta siihen, kuinka paljon suomalaisten alakoulujen englannin kielen opettajat hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t englannin kielist\u00e4 kirjallisuutta opetuksessaan. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi tutkielmani haluaa paneutua hieman taustoihin, jotka voivat vaikuttaa kirjallisuuden hy\u00f6dynt\u00e4misen m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n opetuksessa. Yksi hypoteeseista on, ett\u00e4 opettajien omat lukutottumukset ja asenteet kirjallisuutta kohtaan vaikuttavat heid\u00e4n hy\u00f6dynt\u00e4misens\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4ns\u00e4. \nTutkimuksen aineisto koostuu verkkokyselyst\u00e4 saaduista vastauksista. Kysely toteutettiin Google kyselyn avulla ja jaettiin Englannin opettajat- nimiseen Facebook ryhm\u00e4\u00e4n. Kysely sai vastauksia 25. Kysely tuotti sek\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llist\u00e4 ja laadullista aineistoa, joka analysoitiin manuaalisesti. \nTutkimukseni tulokset vahvistivat aiempien tutkimuksien tuloksia siit\u00e4, ett\u00e4 suomalaisten peruskoulujen opettajat eiv\u00e4t hy\u00f6dynn\u00e4 englannin kielist\u00e4 kirjallisuutta opetuksessaan usein. Tutkimukseni selvitt\u00e4ess\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4miseen liittyvi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 selvisi, ett\u00e4 opettajan asenteet kirjallisuutta kohtaan ja omat lukutottumukset eiv\u00e4t v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 ole yhteydess\u00e4 kirjallisuuden hy\u00f6dynt\u00e4misen m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n. Puolestaan se, kuinka t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 kirjallisuuden hy\u00f6dynt\u00e4minen alakoulutasolla n\u00e4hd\u00e4\u00e4n, osoitti jonkin asteista yhteytt\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4misen m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n. N\u00e4iden lis\u00e4ksi moni vastaajista ilmoitti ostavansa hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4ns\u00e4 kirjallisuutta netist\u00e4 tai kirjallisuuden saatavuusongelmista. Tutkimuksessa k\u00e4ytetty aineisto oli kuitenkin pieni, joten tulokset eiv\u00e4t ole yleistett\u00e4viss\u00e4. Tutkimukseni tulokset antavat kuitenkin jonkinlaista kuvaa suomalaisten alakoulujen englannin kielen opettajien kirjallisuuden hy\u00f6dynt\u00e4misest\u00e4 ja saatujen tuloksien perusteella voitaisiinkin todeta, ett\u00e4 kokoavaa materiaalipankkia opettamiseen sopivasta kirjallisuudesta kaivataan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-04T05:36:30Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-04T05:36:30Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "29", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "English language children\u2019s literature in teaching : an overview of the current situation in the Finnish elementary school\u2019s English language classrooms.", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106043430", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lastenkirjallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englanninkielinen kirjallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teaching and instruction", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language teachers", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "children's literature", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language literature", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "reading", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76203
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:01:57Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8896c4bc-4ba3-43b8-976a-a86a9e1fea55\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106043430.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hänninen, Maiju English language children’s literature in teaching : an overview of the current situation in the Finnish elementary school’s English language classrooms. Englannin kieli English 301 englannin kieli opetus kieltenopettajat lastenkirjallisuus englanninkielinen kirjallisuus lukeminen English language teaching and instruction language teachers children's literature English language literature reading
title English language children’s literature in teaching : an overview of the current situation in the Finnish elementary school’s English language classrooms.
title_full English language children’s literature in teaching : an overview of the current situation in the Finnish elementary school’s English language classrooms.
title_fullStr English language children’s literature in teaching : an overview of the current situation in the Finnish elementary school’s English language classrooms. English language children’s literature in teaching : an overview of the current situation in the Finnish elementary school’s English language classrooms.
title_full_unstemmed English language children’s literature in teaching : an overview of the current situation in the Finnish elementary school’s English language classrooms. English language children’s literature in teaching : an overview of the current situation in the Finnish elementary school’s English language classrooms.
title_short English language children’s literature in teaching
title_sort english language children s literature in teaching an overview of the current situation in the finnish elementary school s english language classrooms
title_sub an overview of the current situation in the Finnish elementary school’s English language classrooms.
title_txtP English language children’s literature in teaching : an overview of the current situation in the Finnish elementary school’s English language classrooms.
topic Englannin kieli English 301 englannin kieli opetus kieltenopettajat lastenkirjallisuus englanninkielinen kirjallisuus lukeminen English language teaching and instruction language teachers children's literature English language literature reading
topic_facet 301 Englannin kieli English English language English language literature children's literature englannin kieli englanninkielinen kirjallisuus kieltenopettajat language teachers lastenkirjallisuus lukeminen opetus reading teaching and instruction
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76203 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106043430
work_keys_str_mv AT hänninenmaiju englishlanguagechildrensliteratureinteachinganoverviewofthecurrentsituationinthefi