Yrityksen maine, yritysbrändi, kuluttajan brändiuskollisuus ja yrityksen yhteiskuntavastuu finanssialalla

Tänä päivänä finanssialan murros koettelee yrityksiä niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Kun toimialaa muokkaavat jatkuvasti useat tekijät, kuten digitalisaatio ja uudet kilpailijat alalla, on yrityksen syytä selvittää tarkemmin, mitä kuluttajat ajattelevat yrityksestä. Yritys, joka tuntee kuluttajans...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Narumo, Ronja
Other Authors: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76196
_version_ 1828193060452827136
author Narumo, Ronja
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Narumo, Ronja Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Narumo, Ronja Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Narumo, Ronja
datasource_str_mv jyx
description Tänä päivänä finanssialan murros koettelee yrityksiä niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Kun toimialaa muokkaavat jatkuvasti useat tekijät, kuten digitalisaatio ja uudet kilpailijat alalla, on yrityksen syytä selvittää tarkemmin, mitä kuluttajat ajattelevat yrityksestä. Yritys, joka tuntee kuluttajansa ja toimii heidän toiveidensa ja odotustensa mukaisesti, on paremmin mukana jatkuvasti muuttuvassa kilpailuasetelmassa. Aiemman tutkimuskirjallisuuden mukaan yrityksen maine, yritysbrändi ja yrityksen yhteiskuntavastuu nähdään tekijöinä, jotka muun muassa mahdollistavat yrityksen erottautumisen kilpailijoista. Kuluttajien brändiuskollisuus puolestaan luo muun muassa kuluttajille vastustuskykyä vaihtaa pidetystä brändistä toiseen. Tämän tutkimuksen tavoite on lisätä ymmärrystä näistä käsitteistä ja niiden välisistä suhteista finanssialalla Suomessa. Tutkimus esittää, miksi yrityksen maine, yritysbrändi, ja yrityksen yhteiskuntavastuu ovat erityistesti tänä päivänä merkittäviä tekijöitä yritykselle kuluttajan brändiuskollisuuden saavuttamiseksi. Tutkimuksen aineisto kerättiin Osuuspankkiin liittyvän kyselylomakkeen avulla, mikä analysoitiin PLS- ohjelmalla. Osuuspankin asiakkaiden vastauksia saatiin yhteensä 110. Tutkimuksessa esitetään, että yrityksen maine on positiivisesti yhteydessä yritysbrändiin ja kuluttajan brändiuskollisuuteen. Lisäksi esitetään, että yritysbrändi on positiivisesti yhteydessä kuluttajan brändiuskollisuuteen ja yrityksen yhteiskuntavastuu dimensioineen on positiivisesti yhteydessä yritysbrändin ja kuluttajan brändisukollisuuden väliseen suhteeseen. Tässä tutkimuksessa muut hypoteesit saivat tieteellistä tukea, lukuun ottamatta yrityksen yhteiskuntavastuun vaikutusta yritysbrändin ja kuluttajan brändiuskollisuuden väliseen suhteeseen. Yhteenvetona tästä tutkimuksesta voidaan todeta, että tutkimus esittelee kattavasti yrityksen maineen, yritysbrändin, kuluttajan brändiuskollisuuden ja yrityksen yhteiskuntavastuun käsitteet ja tuo lisää tietoa näiden käsitteiden välisistä suhteista Suomen finanssialan kontekstissa.
first_indexed 2021-06-03T20:01:53Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Munnukka, Juha", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Narumo, Ronja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-03T10:49:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-03T10:49:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76196", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4n\u00e4 p\u00e4iv\u00e4n\u00e4 finanssialan murros koettelee yrityksi\u00e4 niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Kun toimialaa muokkaavat jatkuvasti useat tekij\u00e4t, kuten digitalisaatio ja uudet kilpailijat alalla, on yrityksen syyt\u00e4 selvitt\u00e4\u00e4 tarkemmin, mit\u00e4 kuluttajat ajattelevat yrityksest\u00e4. Yritys, joka tuntee kuluttajansa ja toimii heid\u00e4n toiveidensa ja odotustensa mukaisesti, on paremmin mukana jatkuvasti muuttuvassa kilpailuasetelmassa.\nAiemman tutkimuskirjallisuuden mukaan yrityksen maine, yritysbr\u00e4ndi ja yrityksen yhteiskuntavastuu n\u00e4hd\u00e4\u00e4n tekij\u00f6in\u00e4, jotka muun muassa mahdollistavat yrityksen erottautumisen kilpailijoista. Kuluttajien br\u00e4ndiuskollisuus puolestaan luo muun muassa kuluttajille vastustuskyky\u00e4 vaihtaa pidetyst\u00e4 br\u00e4ndist\u00e4 toiseen. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoite on lis\u00e4t\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 n\u00e4ist\u00e4 k\u00e4sitteist\u00e4 ja niiden v\u00e4lisist\u00e4 suhteista finanssialalla Suomessa. Tutkimus esitt\u00e4\u00e4, miksi yrityksen maine, yritysbr\u00e4ndi, ja yrityksen yhteiskuntavastuu ovat erityistesti t\u00e4n\u00e4 p\u00e4iv\u00e4n\u00e4 merkitt\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 yritykselle kuluttajan br\u00e4ndiuskollisuuden saavuttamiseksi.\nTutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin Osuuspankkiin liittyv\u00e4n kyselylomakkeen avulla, mik\u00e4 analysoitiin PLS- ohjelmalla. Osuuspankin asiakkaiden vastauksia saatiin yhteens\u00e4 110. Tutkimuksessa esitet\u00e4\u00e4n, ett\u00e4 yrityksen maine on positiivisesti yhteydess\u00e4 yritysbr\u00e4ndiin ja kuluttajan br\u00e4ndiuskollisuuteen. Lis\u00e4ksi esitet\u00e4\u00e4n, ett\u00e4 yritysbr\u00e4ndi on positiivisesti yhteydess\u00e4 kuluttajan br\u00e4ndiuskollisuuteen ja yrityksen yhteiskuntavastuu dimensioineen on positiivisesti yhteydess\u00e4 yritysbr\u00e4ndin ja kuluttajan br\u00e4ndisukollisuuden v\u00e4liseen suhteeseen. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa muut hypoteesit saivat tieteellist\u00e4 tukea, lukuun ottamatta yrityksen yhteiskuntavastuun vaikutusta yritysbr\u00e4ndin ja kuluttajan br\u00e4ndiuskollisuuden v\u00e4liseen suhteeseen.\nYhteenvetona t\u00e4st\u00e4 tutkimuksesta voidaan todeta, ett\u00e4 tutkimus esittelee kattavasti yrityksen maineen, yritysbr\u00e4ndin, kuluttajan br\u00e4ndiuskollisuuden ja yrityksen yhteiskuntavastuun k\u00e4sitteet ja tuo lis\u00e4\u00e4 tietoa n\u00e4iden k\u00e4sitteiden v\u00e4lisist\u00e4 suhteista Suomen finanssialan kontekstissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-03T10:49:34Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-03T10:49:34Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "81", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yrityksen maine", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yritysbr\u00e4ndi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuluttajan br\u00e4ndiuskollisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Osuuspankki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yrityksen maine, yritysbr\u00e4ndi, kuluttajan br\u00e4ndiuskollisuus ja yrityksen yhteiskuntavastuu finanssialalla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106033423", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteiskuntavastuu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "rahoitusala", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4ndit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pankkiala", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76196
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:14Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/266fc211-02c6-4743-9174-6a424a97ce99\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106033423.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Narumo, Ronja Yrityksen maine, yritysbrändi, kuluttajan brändiuskollisuus ja yrityksen yhteiskuntavastuu finanssialalla yrityksen maine yritysbrändi kuluttajan brändiuskollisuus Osuuspankki Markkinointi Marketing 20423 yritykset yhteiskuntavastuu rahoitusala kuluttajat brändit pankkiala
title Yrityksen maine, yritysbrändi, kuluttajan brändiuskollisuus ja yrityksen yhteiskuntavastuu finanssialalla
title_full Yrityksen maine, yritysbrändi, kuluttajan brändiuskollisuus ja yrityksen yhteiskuntavastuu finanssialalla
title_fullStr Yrityksen maine, yritysbrändi, kuluttajan brändiuskollisuus ja yrityksen yhteiskuntavastuu finanssialalla Yrityksen maine, yritysbrändi, kuluttajan brändiuskollisuus ja yrityksen yhteiskuntavastuu finanssialalla
title_full_unstemmed Yrityksen maine, yritysbrändi, kuluttajan brändiuskollisuus ja yrityksen yhteiskuntavastuu finanssialalla Yrityksen maine, yritysbrändi, kuluttajan brändiuskollisuus ja yrityksen yhteiskuntavastuu finanssialalla
title_short Yrityksen maine, yritysbrändi, kuluttajan brändiuskollisuus ja yrityksen yhteiskuntavastuu finanssialalla
title_sort yrityksen maine yritysbrändi kuluttajan brändiuskollisuus ja yrityksen yhteiskuntavastuu finanssialalla
title_txtP Yrityksen maine, yritysbrändi, kuluttajan brändiuskollisuus ja yrityksen yhteiskuntavastuu finanssialalla
topic yrityksen maine yritysbrändi kuluttajan brändiuskollisuus Osuuspankki Markkinointi Marketing 20423 yritykset yhteiskuntavastuu rahoitusala kuluttajat brändit pankkiala
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi Osuuspankki brändit kuluttajan brändiuskollisuus kuluttajat pankkiala rahoitusala yhteiskuntavastuu yrityksen maine yritykset yritysbrändi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76196 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106033423
work_keys_str_mv AT narumoronja yrityksenmaineyritysbrändikuluttajanbrändiuskollisuusjayrityksenyhteiskuntavastuufin