Kotipesä - varhaiskasvatuksen joustava pedagoginen toimintaympäristö

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mikä on kotipesä varhaiskasvatuksessa. Kysymystä tarkasteltiin kahden alakysymyksen kautta, joiden avulla haettiin vastausta siihen millaisia pedagogisia mahdollisuuksia kotipesä-ajatteluun perustuva varhaiskasvatus tarjoaa. Toiseksi selvitettiin sitä kuinka f...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lilleberg, Iida
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76193
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mikä on kotipesä varhaiskasvatuksessa. Kysymystä tarkasteltiin kahden alakysymyksen kautta, joiden avulla haettiin vastausta siihen millaisia pedagogisia mahdollisuuksia kotipesä-ajatteluun perustuva varhaiskasvatus tarjoaa. Toiseksi selvitettiin sitä kuinka fyysinen varhaiskasvatusympäristö, sisältäen tilat ja materiaaliresurssit, tukee pedagogiikan toteuttamista kotipesässä. Kotipesät edustavat varhaiskasvatuksessa uusia joustavia toimintaympäristöjä, joita on varsinkin uusissa päiväkotirakennuksissa. Tutkimukseen osallistujat olivat kotipesissä työskenteleviä varhaiskasvatuksen opettajia. Tutkimusaihetta lähestyttiin tutkimukseen osallistujien käsitysten ja kokemusten kautta. Tutkimus toteutettiin laadullisena teemakyselynä, jossa vastauksia kerättiin avoimilla kysymyksillä kirjoitelmien ja sähköisen kyselylomakkeen avulla. Tutkimusaineisto analysoitiin kolmella tavalla laadullisella sisällönanalyysilla osittain teoriaohjaavasti. Tutkimuksen tulokset osoittivat kotipesällä olevan kaksi merkitystasoa: tilallinen taso (yhden ison tilan tai usean pienen tilan) sekä suppea ja laaja ryhmämuoto. Suppealla kotipesällä viitataan käsitteen ymmärtämiseen yhtä pienryhmää ja sen käytössä olevaa tilaa kuvaavana. Laajempi kotipesä puolestaan kattaa yhden lapsiryhmän ja sillä käytössä olevat tilat. Kaikilla tasoilla kotipesien toimintaan liittyvät tilat, pienryhmät sekä aikataulut. Kotipesissä tila ja ryhmämuoto muodostavat kokonaisuuden, jonka puitteissa toteutuvat erilaiset pedagogisen toiminnan toteuttamisen toimintamallit.