Alakouluikäisten heikkojen lukijoiden lukutaidon, lukumotivaation ja lukemisen minäpystyvyyden tukeminen lukuteatterin keinoin

Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, kehittääkö kerran viikossa toteutettava lukuteatteri 3.–4.-luokkalaisten heikkojen lukijoiden lukutaitoa, lukumotivaatiota ja lukemisen minäpystyvyyttä verrattuna kontrolliryhmään. Lisäksi tutkittiin, onko lukuteatterin tavoitesuuntautuneisuudella ja lukumo...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Junikka, Mirka
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76179
_version_ 1826225708358172672
author Junikka, Mirka
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Junikka, Mirka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Junikka, Mirka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Junikka, Mirka
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, kehittääkö kerran viikossa toteutettava lukuteatteri 3.–4.-luokkalaisten heikkojen lukijoiden lukutaitoa, lukumotivaatiota ja lukemisen minäpystyvyyttä verrattuna kontrolliryhmään. Lisäksi tutkittiin, onko lukuteatterin tavoitesuuntautuneisuudella ja lukumotivaation lähtötasolla vaikutusta lukutaidon kehittymiseen. Tutkimus oli osa Niilo Mäki Instituutin ReadDrama-hanketta. Tutkimus toteutettiin interventioasetelmalla. Heikot lukijat jaettiin satunnaisesti kolmeen ryhmään: tavoite- ja harjoitemuotoiseen lukuteatteriryhmään ja kontrolliryhmään, joka sai koulun oman tuen lisäksi toistavan ääneen lukemisen harjoitteita. Kaikille ryhmille suoritettiin alku- ja loppumittaukset. Mittausten välillä lukuteatteriryhmille suoritettiin lukuteatteri-interventio. Aineistoa analysoitiin määrällisesti toistomittausten varianssianalyysilla ja korrelaatioiden tarkastelulla. Kaikki ryhmät kehittyivät intervention aikana lukusujuvuudessa, luetun ymmärtämisessä ja ilmaisevassa lukemisessa. Sisäinen lukumotivaatio laski kaikilla ryhmillä ja lukusujuvuuden minäpystyvyys kehittyi. Mitkään ryhmät eivät eronneet toisistaan kehityksen suhteen. Lukumotivaatiolla ja minäpystyvyydellä oli osittainen yhteys luetun ymmärtämisen ja ilmaisevan lukemisen kehitykseen lukuteatteriin osallistuneilla oppilailla. Lukuteatteri näyttäisi olevan yhtä tehokas keino lukutaidon kehittämiseen kuin koulun oma tuki. Tulos on linjassa aiempien lukuteatteritutkimusten kanssa, joissa interventiojakso on ollut lyhyt. Lukuteatteri saattaa olla muiden tukimuotojen ohella hyvä keino tukea lukutaitoa ja lisätä oppimiseen vaihtelua.
first_indexed 2021-06-03T20:01:53Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Aro, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Junikka, Mirka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-03T06:31:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-03T06:31:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76179", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 oli selvitt\u00e4\u00e4, kehitt\u00e4\u00e4k\u00f6 kerran viikossa toteutettava lukuteatteri 3.\u20134.-luokkalaisten heikkojen lukijoiden lukutaitoa, lukumotivaatiota ja lukemisen min\u00e4pystyvyytt\u00e4 verrattuna kontrolliryhm\u00e4\u00e4n. Lis\u00e4ksi tutkittiin, onko lukuteatterin tavoitesuuntautuneisuudella ja lukumotivaation l\u00e4ht\u00f6tasolla vaikutusta lukutaidon kehittymiseen. Tutkimus oli osa Niilo M\u00e4ki Instituutin ReadDrama-hanketta.\nTutkimus toteutettiin interventioasetelmalla. Heikot lukijat jaettiin satunnaisesti kolmeen ryhm\u00e4\u00e4n: tavoite- ja harjoitemuotoiseen lukuteatteriryhm\u00e4\u00e4n ja kontrolliryhm\u00e4\u00e4n, joka sai koulun oman tuen lis\u00e4ksi toistavan \u00e4\u00e4neen lukemisen harjoitteita. Kaikille ryhmille suoritettiin alku- ja loppumittaukset. Mittausten v\u00e4lill\u00e4 lukuteatteriryhmille suoritettiin lukuteatteri-interventio. Aineistoa analysoitiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisesti toistomittausten varianssianalyysilla ja korrelaatioiden tarkastelulla.\nKaikki ryhm\u00e4t kehittyiv\u00e4t intervention aikana lukusujuvuudessa, luetun ymm\u00e4rt\u00e4misess\u00e4 ja ilmaisevassa lukemisessa. Sis\u00e4inen lukumotivaatio laski kaikilla ryhmill\u00e4 ja lukusujuvuuden min\u00e4pystyvyys kehittyi. Mitk\u00e4\u00e4n ryhm\u00e4t eiv\u00e4t eronneet toisistaan kehityksen suhteen. Lukumotivaatiolla ja min\u00e4pystyvyydell\u00e4 oli osittainen yhteys luetun ymm\u00e4rt\u00e4misen ja ilmaisevan lukemisen kehitykseen lukuteatteriin osallistuneilla oppilailla.\nLukuteatteri n\u00e4ytt\u00e4isi olevan yht\u00e4 tehokas keino lukutaidon kehitt\u00e4miseen kuin koulun oma tuki. Tulos on linjassa aiempien lukuteatteritutkimusten kanssa, joissa interventiojakso on ollut lyhyt. Lukuteatteri saattaa olla muiden tukimuotojen ohella hyv\u00e4 keino tukea lukutaitoa ja lis\u00e4t\u00e4 oppimiseen vaihtelua.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-03T06:31:55Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-03T06:31:55Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "55", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukuteatteri", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "min\u00e4pystyvyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Alakouluik\u00e4isten heikkojen lukijoiden lukutaidon, lukumotivaation ja lukemisen min\u00e4pystyvyyden tukeminen lukuteatterin keinoin", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106033409", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luetun ymm\u00e4rt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "interventio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76179
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:52Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/78b91404-515e-4dfc-8618-a5926f9f565c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106033409.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Junikka, Mirka Alakouluikäisten heikkojen lukijoiden lukutaidon, lukumotivaation ja lukemisen minäpystyvyyden tukeminen lukuteatterin keinoin lukuteatteri minäpystyvyys Erityispedagogiikka Special Education 101 lukutaito lukeminen motivaatio luetun ymmärtäminen interventio alakoulu
title Alakouluikäisten heikkojen lukijoiden lukutaidon, lukumotivaation ja lukemisen minäpystyvyyden tukeminen lukuteatterin keinoin
title_full Alakouluikäisten heikkojen lukijoiden lukutaidon, lukumotivaation ja lukemisen minäpystyvyyden tukeminen lukuteatterin keinoin
title_fullStr Alakouluikäisten heikkojen lukijoiden lukutaidon, lukumotivaation ja lukemisen minäpystyvyyden tukeminen lukuteatterin keinoin Alakouluikäisten heikkojen lukijoiden lukutaidon, lukumotivaation ja lukemisen minäpystyvyyden tukeminen lukuteatterin keinoin
title_full_unstemmed Alakouluikäisten heikkojen lukijoiden lukutaidon, lukumotivaation ja lukemisen minäpystyvyyden tukeminen lukuteatterin keinoin Alakouluikäisten heikkojen lukijoiden lukutaidon, lukumotivaation ja lukemisen minäpystyvyyden tukeminen lukuteatterin keinoin
title_short Alakouluikäisten heikkojen lukijoiden lukutaidon, lukumotivaation ja lukemisen minäpystyvyyden tukeminen lukuteatterin keinoin
title_sort alakouluikäisten heikkojen lukijoiden lukutaidon lukumotivaation ja lukemisen minäpystyvyyden tukeminen lukuteatterin keinoin
title_txtP Alakouluikäisten heikkojen lukijoiden lukutaidon, lukumotivaation ja lukemisen minäpystyvyyden tukeminen lukuteatterin keinoin
topic lukuteatteri minäpystyvyys Erityispedagogiikka Special Education 101 lukutaito lukeminen motivaatio luetun ymmärtäminen interventio alakoulu
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education alakoulu interventio luetun ymmärtäminen lukeminen lukutaito lukuteatteri minäpystyvyys motivaatio
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76179 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106033409
work_keys_str_mv AT junikkamirka alakouluikäistenheikkojenlukijoidenlukutaidonlukumotivaationjalukemisenminäpystyvyy