Tilintarkastus pk-yrityksen näkökulmasta

Tämän pro gradu -tutkielma selvittää, miten pk-yrityksen johto kokee tilintarkastuksen odotuskuilun ja mitkä tekijät muodostavat odotuskuilun. Tutkimuksessa selvitetään myös nykyisten tilintarkastusrajojen soveltuvuutta. Tutkielman teoriaosassa käydään läpi tilintarkastusta ja odotuskuilua käsittein...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Jääskeläinen, Ville
Muut tekijät: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76171
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän pro gradu -tutkielma selvittää, miten pk-yrityksen johto kokee tilintarkastuksen odotuskuilun ja mitkä tekijät muodostavat odotuskuilun. Tutkimuksessa selvitetään myös nykyisten tilintarkastusrajojen soveltuvuutta. Tutkielman teoriaosassa käydään läpi tilintarkastusta ja odotuskuilua käsitteinä, perehdytään aikaisempaan tutkimustietoon ja käydään läpi tilintarkastukseen liittyvää teoriaa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluita. Tutkimukseen haastateltiin neljää pk-yrityksen johdossa työskentelevää henkilöä, joilla on kokemusta osallistumisesta tilintarkastusprosessiin. Tutkimuksen analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimustulokset osoittavat, että tilintarkastuksen odotuskuilu on olemassa pk-yrityksien tilintarkastuksissa. Tutkimuksen mukaan odotuskuilu muodostuu tilintarkastusasiakkaiden kohtuuttomista odotuksista tilintarkastusta kohtaan. Brenda Porterin tilintarkastuksen odotuskuilumallin mukaan kyseessä on kohtuullisuuskuilu. Tilintarkastajalta odotetaan laajoja konsulttipalveluita ja samalla lakisääteisen tilintarkastuksen ylittävää tarkkuutta tilinpäätöstietojen oikeellisuudesta. Haastateltavien kanssa havaittiin myös suorituskuilua, jolloin tilintarkastaja ei ollut asiakkaan mielestä suorittanut tarkastusta riittävällä tasolla odotuksiin nähden. Kaksi neljästä haastateltavasta kannatti tilintarkastusrajojen muuttamista, molemmat halusivat korottaa tilintarkastusrajoja nykyisestä. Haastateltavat kokivat tärkeänä tilintarkastusproses-sin kehittämisen vastaamaan paremmin pk-yrityksien tarpeita.