"Se on semmoinen liima, joka meitä yhdistää siinä työssä" varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia pedagogisessa suhteessa ilmenevästä kiintymyksestä

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia varhaiskasvatuksen opettajilla on pedagogisessa suhteessa ilmenevästä kiintymyksestä. Vaikka kiintymystä on tutkittu paljon lapsen näkökulmasta, aikuisen kokema kiintymys lasta kohtaan on hyvin vähän tutkittu aihe. Tämän tutkimuksen t...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Sutinen, Minttu, Härmä, Essi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76168
_version_ 1828193205334573056
author Sutinen, Minttu Härmä, Essi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Sutinen, Minttu Härmä, Essi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Sutinen, Minttu Härmä, Essi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Sutinen, Minttu
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia varhaiskasvatuksen opettajilla on pedagogisessa suhteessa ilmenevästä kiintymyksestä. Vaikka kiintymystä on tutkittu paljon lapsen näkökulmasta, aikuisen kokema kiintymys lasta kohtaan on hyvin vähän tutkittu aihe. Tämän tutkimuksen tarkoitus on tuoda lisätietoa toistaiseksi vähän tutkitusta aiheesta ja olla herättelemässä keskustelua kiintymyksen tarpeellisuudesta ja merkityksestä varhaiskasvatuksen opettajan työssä.  Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla seitsemää varhaiskasvatuksen opettajaa. Analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.  Tulokset osoittavat, että kiintymyksen syntyyn vaikuttavia tekijöitä koetaan olevan lapsen piirteet, lapsen kasvussa tukeminen, yhdessä vietetty aika sekä vuorovaikutussuhteen laatu. Opettajat kuvaavat kiintymystä sen syntymisen kahtiajakoisuudella, vuorovaikutuksellisena kiintymyksenä sekä kiintymyksenä ammatillisuuden rajoissa. Kiintymyksen merkitystä kuvataan kolmen eri näkökulman kautta, joita ovat kiintymys työn merkityksellistäjänä, kiintymyksen merkitys lapsen kehitykselle sekä kiintymyksen välttämättömyys kasvatusalalla. Luopumisen kokemuksia puolestaan kuvataan ammatillisen otteen, tunteiden ilmenemisen ja käsittelemisen sekä opettaja-lapsisuhteen merkityksellisyyden kautta. Tämän tutkimuksen valossa kiintymys näyttäytyy merkityksellisenä varhaiskasvatuksen opettajan työssä ja sen koetaan vaikuttavan muun muassa työssä jaksamiseen ja oman työn arvostamiseen. Kiintymys nähtiin myös lapsen kannalta merkityksellisenä.
first_indexed 2021-06-03T20:01:53Z
format Kandityö
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lipponen, Sari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sutinen, Minttu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "H\u00e4rm\u00e4, Essi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-03T05:44:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-03T05:44:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76168", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia kokemuksia varhaiskasvatuksen opettajilla on pedagogisessa suhteessa ilmenev\u00e4st\u00e4 kiintymyksest\u00e4. Vaikka kiintymyst\u00e4 on tutkittu paljon lapsen n\u00e4k\u00f6kulmasta, aikuisen kokema kiintymys lasta kohtaan on hyvin v\u00e4h\u00e4n tutkittu aihe. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoitus on tuoda lis\u00e4tietoa toistaiseksi v\u00e4h\u00e4n tutkitusta aiheesta ja olla her\u00e4ttelem\u00e4ss\u00e4 keskustelua kiintymyksen tarpeellisuudesta ja merkityksest\u00e4 varhaiskasvatuksen opettajan ty\u00f6ss\u00e4.\u00a0\nTutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla seitsem\u00e4\u00e4 varhaiskasvatuksen opettajaa. Analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4.\u00a0\nTulokset osoittavat, ett\u00e4 kiintymyksen syntyyn vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4 koetaan olevan lapsen piirteet, lapsen kasvussa tukeminen, yhdess\u00e4 vietetty aika sek\u00e4 vuorovaikutussuhteen laatu. Opettajat kuvaavat kiintymyst\u00e4 sen syntymisen kahtiajakoisuudella, vuorovaikutuksellisena kiintymyksen\u00e4 sek\u00e4 kiintymyksen\u00e4 ammatillisuuden rajoissa. Kiintymyksen merkityst\u00e4 kuvataan kolmen eri n\u00e4k\u00f6kulman kautta, joita ovat kiintymys ty\u00f6n merkityksellist\u00e4j\u00e4n\u00e4, kiintymyksen merkitys lapsen kehitykselle sek\u00e4 kiintymyksen v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myys kasvatusalalla. Luopumisen kokemuksia puolestaan kuvataan ammatillisen otteen, tunteiden ilmenemisen ja k\u00e4sittelemisen sek\u00e4 opettaja-lapsisuhteen merkityksellisyyden kautta. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen valossa kiintymys n\u00e4ytt\u00e4ytyy merkityksellisen\u00e4 varhaiskasvatuksen opettajan ty\u00f6ss\u00e4 ja sen koetaan vaikuttavan muun muassa ty\u00f6ss\u00e4 jaksamiseen ja oman ty\u00f6n arvostamiseen. Kiintymys n\u00e4htiin my\u00f6s lapsen kannalta merkityksellisen\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-03T05:44:25Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-03T05:44:26Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "49", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pedagoginen suhde", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettaja-lapsisuhde", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Se on semmoinen liima, joka meit\u00e4 yhdist\u00e4\u00e4 siin\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4\" : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia pedagogisessa suhteessa ilmenev\u00e4st\u00e4 kiintymyksest\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106033398", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kiintymys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kiintymyssuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatuksen opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76168
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:11Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sutinen, Minttu Härmä, Essi "Se on semmoinen liima, joka meitä yhdistää siinä työssä" : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia pedagogisessa suhteessa ilmenevästä kiintymyksestä pedagoginen suhde opettaja-lapsisuhde Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 kiintymys varhaiskasvatus kiintymyssuhde varhaiskasvatuksen opettajat
title "Se on semmoinen liima, joka meitä yhdistää siinä työssä" : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia pedagogisessa suhteessa ilmenevästä kiintymyksestä
title_full "Se on semmoinen liima, joka meitä yhdistää siinä työssä" : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia pedagogisessa suhteessa ilmenevästä kiintymyksestä
title_fullStr "Se on semmoinen liima, joka meitä yhdistää siinä työssä" : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia pedagogisessa suhteessa ilmenevästä kiintymyksestä "Se on semmoinen liima, joka meitä yhdistää siinä työssä" : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia pedagogisessa suhteessa ilmenevästä kiintymyksestä
title_full_unstemmed "Se on semmoinen liima, joka meitä yhdistää siinä työssä" : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia pedagogisessa suhteessa ilmenevästä kiintymyksestä "Se on semmoinen liima, joka meitä yhdistää siinä työssä" : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia pedagogisessa suhteessa ilmenevästä kiintymyksestä
title_short "Se on semmoinen liima, joka meitä yhdistää siinä työssä"
title_sort se on semmoinen liima joka meitä yhdistää siinä työssä varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia pedagogisessa suhteessa ilmenevästä kiintymyksestä
title_sub varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia pedagogisessa suhteessa ilmenevästä kiintymyksestä
title_txtP "Se on semmoinen liima, joka meitä yhdistää siinä työssä" : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia pedagogisessa suhteessa ilmenevästä kiintymyksestä
topic pedagoginen suhde opettaja-lapsisuhde Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 kiintymys varhaiskasvatus kiintymyssuhde varhaiskasvatuksen opettajat
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus kiintymys kiintymyssuhde opettaja-lapsisuhde pedagoginen suhde varhaiskasvatuksen opettajat varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76168 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106033398
work_keys_str_mv AT sutinenminttu seonsemmoinenliimajokameitäyhdistääsiinätyössävarhaiskasvatuksenopettajienkokemuks