Konemuusikon informaali oppiminen musiikkiteknologia nuorten omaehtoisena harrastuksena

Tämän tutkielman tarkoitus oli selvittää, miten konemusiikkiharrastuksessa tarvittavia taitoja on opittu ja mitkä tekijät tukevat konemusiikkiharrastusta. Aihe on merkityksellinen, sillä teknologian kehitys on muuttanut monia harrastamisen tapoja ja muutos näyttäisi olevan luonteeltaan kiihtyvää. Tu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kallio, Tuomo
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76158
_version_ 1826225711476637697
author Kallio, Tuomo
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kallio, Tuomo Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kallio, Tuomo Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kallio, Tuomo
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoitus oli selvittää, miten konemusiikkiharrastuksessa tarvittavia taitoja on opittu ja mitkä tekijät tukevat konemusiikkiharrastusta. Aihe on merkityksellinen, sillä teknologian kehitys on muuttanut monia harrastamisen tapoja ja muutos näyttäisi olevan luonteeltaan kiihtyvää. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimi informaali oppiminen. Musiikkikasvatuksen parissa tehty tutkimus on keskittynyt tutkimaan formaalia oppimista. Informaalia harrastamista on tutkittu vähemmän. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastatteluiden sekä taustatietolomakkeen avulla ja se analysoitiin teemoittelemalla sekä sisällönanalyysin keinoin. Tutkimukseen valittiin harkinnanvaraisella otannalla kuusi 18–23-vuotiasta nuorta, joista viisi oli miehiä ja yksi nainen. Teemahaastattelun pääteemat johdettiin Greenin populaarimusiikin oppimisen viidestä pääominaisuudesta: musiikin valinta, soittotaidon opiskelu, oppimismuoto, oppimissisältö ja omaksuminen. Tutkimukseni osoitti harrastajien opetelleen musiikkia tiedostetun ja tiedostamattoman kuuntelun avulla. Kuulonvaraisen harjaantumisen lisäksi taitoja kartutettiin tekemällä oppimisen keinoin. Oppimistapoja, oppimissisältöjä sekä tavoitteita ohjasi voimakas omaehtoisuus. Enkulturaatio näyttäytyi yhteenkuuluvuudentarpeena jonkin populaarimusiikkikulttuurin alalajiin. Harrastamista tukevina tekijöinä nousi esiin perhetaustan keskeinen vaikutus harrastamisen aloittamisessa sekä toimivan musiikkisuhteen rakentumisessa. Vaikka musiikkia tehtiin pääosin itseohjautuvasti yksin, niin verkostot muihin harrastajiin edistivät harrastamista. Etenkin harrastuksen alkuvaiheeseen tutkittavat olisivat kaivanneet ohjattua sisältöä oppimisensa tueksi.
first_indexed 2024-09-11T08:52:01Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "H\u00e4m\u00e4l\u00e4inen, Raija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "L\u00e4ms\u00e4, Joni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kallio, Tuomo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-02T10:05:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-02T10:05:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76158", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4, miten konemusiikkiharrastuksessa tarvittavia taitoja on opittu ja mitk\u00e4 tekij\u00e4t tukevat konemusiikkiharrastusta. Aihe on merkityksellinen, sill\u00e4 teknologian kehitys on muuttanut monia harrastamisen tapoja ja muutos n\u00e4ytt\u00e4isi olevan luonteeltaan kiihtyv\u00e4\u00e4. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksen\u00e4 toimi informaali oppiminen. Musiikkikasvatuksen parissa tehty tutkimus on keskittynyt tutkimaan formaalia oppimista. Informaalia harrastamista on tutkittu v\u00e4hemm\u00e4n.\n\nTutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Aineisto ker\u00e4ttiin teemahaastatteluiden sek\u00e4 taustatietolomakkeen avulla ja se analysoitiin teemoittelemalla sek\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin. Tutkimukseen valittiin harkinnanvaraisella otannalla kuusi 18\u201323-vuotiasta nuorta, joista viisi oli miehi\u00e4 ja yksi nainen. Teemahaastattelun p\u00e4\u00e4teemat johdettiin Greenin populaarimusiikin oppimisen viidest\u00e4 p\u00e4\u00e4ominaisuudesta: musiikin valinta, soittotaidon opiskelu, oppimismuoto, oppimissis\u00e4lt\u00f6 ja omaksuminen.\n\nTutkimukseni osoitti harrastajien opetelleen musiikkia tiedostetun ja tiedostamattoman kuuntelun avulla. Kuulonvaraisen harjaantumisen lis\u00e4ksi taitoja kartutettiin tekem\u00e4ll\u00e4 oppimisen keinoin. Oppimistapoja, oppimissis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 sek\u00e4 tavoitteita ohjasi voimakas omaehtoisuus. Enkulturaatio n\u00e4ytt\u00e4ytyi yhteenkuuluvuudentarpeena jonkin populaarimusiikkikulttuurin alalajiin. Harrastamista tukevina tekij\u00f6in\u00e4 nousi esiin perhetaustan keskeinen vaikutus harrastamisen aloittamisessa sek\u00e4 toimivan musiikkisuhteen rakentumisessa. Vaikka musiikkia tehtiin p\u00e4\u00e4osin itseohjautuvasti yksin, niin verkostot muihin harrastajiin edistiv\u00e4t harrastamista. Etenkin harrastuksen alkuvaiheeseen tutkittavat olisivat kaivanneet ohjattua sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 oppimisensa tueksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-02T10:05:38Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-02T10:05:38Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "71", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "omaehtoinen harrastaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Konemuusikon informaali oppiminen : musiikkiteknologia nuorten omaehtoisena harrastuksena", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106023392", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kasvatustiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "elektroninen populaarimusiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "harrastukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "informaali oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "populaarimusiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkiteknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76158
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:44Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7c6e7ea4-39a9-473a-972c-08870af954a7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106023392.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kallio, Tuomo Konemuusikon informaali oppiminen : musiikkiteknologia nuorten omaehtoisena harrastuksena omaehtoinen harrastaminen Kasvatustiede Education 102 elektroninen populaarimusiikki harrastukset informaali oppiminen populaarimusiikki musiikkiteknologia
title Konemuusikon informaali oppiminen : musiikkiteknologia nuorten omaehtoisena harrastuksena
title_full Konemuusikon informaali oppiminen : musiikkiteknologia nuorten omaehtoisena harrastuksena
title_fullStr Konemuusikon informaali oppiminen : musiikkiteknologia nuorten omaehtoisena harrastuksena Konemuusikon informaali oppiminen : musiikkiteknologia nuorten omaehtoisena harrastuksena
title_full_unstemmed Konemuusikon informaali oppiminen : musiikkiteknologia nuorten omaehtoisena harrastuksena Konemuusikon informaali oppiminen : musiikkiteknologia nuorten omaehtoisena harrastuksena
title_short Konemuusikon informaali oppiminen
title_sort konemuusikon informaali oppiminen musiikkiteknologia nuorten omaehtoisena harrastuksena
title_sub musiikkiteknologia nuorten omaehtoisena harrastuksena
title_txtP Konemuusikon informaali oppiminen : musiikkiteknologia nuorten omaehtoisena harrastuksena
topic omaehtoinen harrastaminen Kasvatustiede Education 102 elektroninen populaarimusiikki harrastukset informaali oppiminen populaarimusiikki musiikkiteknologia
topic_facet 102 Education Kasvatustiede elektroninen populaarimusiikki harrastukset informaali oppiminen musiikkiteknologia omaehtoinen harrastaminen populaarimusiikki
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76158 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106023392
work_keys_str_mv AT kalliotuomo konemuusikoninformaalioppiminenmusiikkiteknologianuortenomaehtoisenaharrastuksena