Vaativan erityisen tuen oppilaiden toimijuuden tukeminen opetusteknologialla

Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa, millaisia teknologisia laitteita opetuk sen ja oppimisen apuna käytetään vaativan erityisen tuen kontekstissa. Lisäksi tutkimuksessa haluttiin selvittää, miten opetusteknologia tukee vaativan erityisen tuen oppilaiden toimijuutta sekä mitä vaativan erityisen...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Julin, Antti, Saatsi, Joose
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76145
_version_ 1826225706479124480
author Julin, Antti Saatsi, Joose
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Julin, Antti Saatsi, Joose Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Julin, Antti Saatsi, Joose Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Julin, Antti
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa, millaisia teknologisia laitteita opetuk sen ja oppimisen apuna käytetään vaativan erityisen tuen kontekstissa. Lisäksi tutkimuksessa haluttiin selvittää, miten opetusteknologia tukee vaativan erityisen tuen oppilaiden toimijuutta sekä mitä vaativan erityisen tuen opettajien tulee ottaa huomioon opetusteknologiaa käyttäessään, jotta sen käyttö luokassa on sujuvaa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto saatiin haastatteluista ja tutkijoiden aiemmin tekemästä verkkokyselystä. Tutkimukseen osallistujat olivat erityisopettajia (n=16) kahdesta vaativan erityisen tuen koulusta eri osista Suomea. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Tulosten mukaan opetusteknologian käyttö keskittyi kannettaviin tietoko neisiin, tabletteihin ja oppilaiden puhelimiin. Opetusteknologia tuki vaativan erityisen tuen oppilaiden toimijuutta mahdollistamalla opetuksen ja oppimisen, tukemalla oppilaiden itsenäistä toimintaa sekä lisäämällä ja harjoituttamalla oppilaiden vuorovaikutusta. Tutkimus osoitti myös, kuinka koulun teknologiset resurssit, opettajien laiteosaaminen, oppilaiden teknologiset taidot sekä yhteiset säännöt liittyvät opetusteknologian sujuvaan käyttöön. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että opetusteknologialla pystytään vahvistamaan myös erityisen tuen oppilaiden oppimista ja koulunkäyntiä. Opetusteknologian lisäarvo erityisopetukselle on, että teknologian avulla voidaan entistä paremmin tukea oppilaiden itsenäistä toimintaa ja vuorovaikutusta.
first_indexed 2021-06-02T20:02:16Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kautto-Knape, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Julin, Antti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Saatsi, Joose", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-06-02T07:37:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-06-02T07:37:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76145", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa, millaisia teknologisia laitteita opetuk sen ja oppimisen apuna k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n vaativan erityisen tuen kontekstissa. Lis\u00e4ksi\ntutkimuksessa haluttiin selvitt\u00e4\u00e4, miten opetusteknologia tukee vaativan erityisen tuen oppilaiden toimijuutta sek\u00e4 mit\u00e4 vaativan erityisen tuen opettajien tulee \nottaa huomioon opetusteknologiaa k\u00e4ytt\u00e4ess\u00e4\u00e4n, jotta sen k\u00e4ytt\u00f6 luokassa on sujuvaa.\nTutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto saatiin \nhaastatteluista ja tutkijoiden aiemmin tekem\u00e4st\u00e4 verkkokyselyst\u00e4. Tutkimukseen \nosallistujat olivat erityisopettajia (n=16) kahdesta vaativan erityisen tuen koulusta eri osista Suomea. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla.\nTulosten mukaan opetusteknologian k\u00e4ytt\u00f6 keskittyi kannettaviin tietoko neisiin, tabletteihin ja oppilaiden puhelimiin. Opetusteknologia tuki vaativan erityisen tuen oppilaiden toimijuutta mahdollistamalla opetuksen ja oppimisen, tukemalla oppilaiden itsen\u00e4ist\u00e4 toimintaa sek\u00e4 lis\u00e4\u00e4m\u00e4ll\u00e4 ja harjoituttamalla oppilaiden vuorovaikutusta. Tutkimus osoitti my\u00f6s, kuinka koulun teknologiset resurssit, opettajien laiteosaaminen, oppilaiden teknologiset taidot sek\u00e4 yhteiset \ns\u00e4\u00e4nn\u00f6t liittyv\u00e4t opetusteknologian sujuvaan k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n.\nTutkimuksen perusteella voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 opetusteknologialla pystyt\u00e4\u00e4n vahvistamaan my\u00f6s erityisen tuen oppilaiden oppimista ja koulunk\u00e4ynti\u00e4. \nOpetusteknologian lis\u00e4arvo erityisopetukselle on, ett\u00e4 teknologian avulla voidaan entist\u00e4 paremmin tukea oppilaiden itsen\u00e4ist\u00e4 toimintaa ja vuorovaikutusta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-06-02T07:37:18Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-06-02T07:37:18Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "100", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vaativa erityinen tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vaativan erityisen tuen oppilaiden toimijuuden tukeminen opetusteknologialla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202106023381", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisoppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusteknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76145
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:06Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ff6966ff-337f-4818-becc-ac305aff907c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202106023381.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Julin, Antti Saatsi, Joose Vaativan erityisen tuen oppilaiden toimijuuden tukeminen opetusteknologialla vaativa erityinen tuki Erityispedagogiikka Special Education 101 toimijuus erityisopetus erityisoppilaat opetusteknologia
title Vaativan erityisen tuen oppilaiden toimijuuden tukeminen opetusteknologialla
title_full Vaativan erityisen tuen oppilaiden toimijuuden tukeminen opetusteknologialla
title_fullStr Vaativan erityisen tuen oppilaiden toimijuuden tukeminen opetusteknologialla Vaativan erityisen tuen oppilaiden toimijuuden tukeminen opetusteknologialla
title_full_unstemmed Vaativan erityisen tuen oppilaiden toimijuuden tukeminen opetusteknologialla Vaativan erityisen tuen oppilaiden toimijuuden tukeminen opetusteknologialla
title_short Vaativan erityisen tuen oppilaiden toimijuuden tukeminen opetusteknologialla
title_sort vaativan erityisen tuen oppilaiden toimijuuden tukeminen opetusteknologialla
title_txtP Vaativan erityisen tuen oppilaiden toimijuuden tukeminen opetusteknologialla
topic vaativa erityinen tuki Erityispedagogiikka Special Education 101 toimijuus erityisopetus erityisoppilaat opetusteknologia
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education erityisopetus erityisoppilaat opetusteknologia toimijuus vaativa erityinen tuki
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76145 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106023381
work_keys_str_mv AT julinantti vaativanerityisentuenoppilaidentoimijuudentukeminenopetusteknologialla