Summary: | Maisterin tutkielma on yliopisto-opiskelijan tärkein opinnäyte, opintojen luonnollinen päätös, jossa
esitellään opiskelijan hankkimia taitoja ja osaamista. Tässä tutkimuksessa käsitellään Jyväskylän
Yliopiston Englannin kielen maisterintutkielman kirjoittajien mielipiteitä
maisterintutkielmaprosessista. Tutkimukseen valittiin kymmenen haastateltavaa (viisi opiskelijaa ja
viisi alumnia) 1,5h-2h kestäviin yksilöhaastatteluihin jotka nauhoitettiin ja litteroitiin, muodostaen
85-sivuisen aineiston, jotka teemoitettiin vastaus kerrallaan, erotellen vastauksista erilaisia aiheita ja
näkemyksiä. Analyysissä ilmenee, mitkä asiat helpottavat graduprosessia, mitkä hankaloittavat sitä,
sekä kuinka prosessia voisi kehittää. Tutkielmassa käsitellään neljää pääteemaa: kielitaito, tutkijan
taidot, projektinhallinta, sekä tukimenetelmät.
Tutkimuksesta käy ilmi, että opiskelijat eivät olleet tarpeeksi valmistautuneita maisterintutkielman
kirjoittamiseen, ja heillä oli vaikeuksia selvitä suurimmasta osasta tutkielman eri vaiheita. Yliopiston
tarjoama tuki sekä vertaisverkostojen merkitys korostui opiskelijan työskentelyssä niin tiedollisen,
emotionaalisen kuin konkreettisenkin tuen tarpeen muodossa. Myös erilaisten toimintatapojen
yksilöllisyys korostui maisterintutkielman teossa, ja tutkimuksessa löydettiin useita mahdollisia
lähestymistapoja maisterin tutkielman hallintaan. Opintojen tulisi tarjota paremmat välineet
maisterin tutkielman kirjoittamiseen, ja virallisen tuen tulisi pyrkiä selkeyttämään ohjeistusta sekä
tarjoamaan enemmän konkreettisia työvälineitä opiskelijoille sekä gradun eri vaiheisiin että itse
projektinhallintaan.
Tutkimus sisältää runsaasti opiskelijoiden kokemuksia projektin eri vaiheista, joiden tarkoituksena
on tarjota kattava läpileikkaus maisterintutkielmaan liittyvistä asioista. Erilaiset kehitysehdotukset ja
vinkit tarjoavat muille opiskelijoille apua prosessista selviämiseen, sekä ohjaajille ideoita ohjauksen
laadun kehittämiseen.
|