The master's thesis process, its challenges, and how to overcome them an investigation of English Master's degree students' perceptions of their thesis process at the University of Jyväskylä

Maisterin tutkielma on yliopisto-opiskelijan tärkein opinnäyte, opintojen luonnollinen päätös, jossa esitellään opiskelijan hankkimia taitoja ja osaamista. Tässä tutkimuksessa käsitellään Jyväskylän Yliopiston Englannin kielen maisterintutkielman kirjoittajien mielipiteitä maisterintutkielmaproses...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mäki-Kuutti, Matias
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76125
Description
Summary:Maisterin tutkielma on yliopisto-opiskelijan tärkein opinnäyte, opintojen luonnollinen päätös, jossa esitellään opiskelijan hankkimia taitoja ja osaamista. Tässä tutkimuksessa käsitellään Jyväskylän Yliopiston Englannin kielen maisterintutkielman kirjoittajien mielipiteitä maisterintutkielmaprosessista. Tutkimukseen valittiin kymmenen haastateltavaa (viisi opiskelijaa ja viisi alumnia) 1,5h-2h kestäviin yksilöhaastatteluihin jotka nauhoitettiin ja litteroitiin, muodostaen 85-sivuisen aineiston, jotka teemoitettiin vastaus kerrallaan, erotellen vastauksista erilaisia aiheita ja näkemyksiä. Analyysissä ilmenee, mitkä asiat helpottavat graduprosessia, mitkä hankaloittavat sitä, sekä kuinka prosessia voisi kehittää. Tutkielmassa käsitellään neljää pääteemaa: kielitaito, tutkijan taidot, projektinhallinta, sekä tukimenetelmät. Tutkimuksesta käy ilmi, että opiskelijat eivät olleet tarpeeksi valmistautuneita maisterintutkielman kirjoittamiseen, ja heillä oli vaikeuksia selvitä suurimmasta osasta tutkielman eri vaiheita. Yliopiston tarjoama tuki sekä vertaisverkostojen merkitys korostui opiskelijan työskentelyssä niin tiedollisen, emotionaalisen kuin konkreettisenkin tuen tarpeen muodossa. Myös erilaisten toimintatapojen yksilöllisyys korostui maisterintutkielman teossa, ja tutkimuksessa löydettiin useita mahdollisia lähestymistapoja maisterin tutkielman hallintaan. Opintojen tulisi tarjota paremmat välineet maisterin tutkielman kirjoittamiseen, ja virallisen tuen tulisi pyrkiä selkeyttämään ohjeistusta sekä tarjoamaan enemmän konkreettisia työvälineitä opiskelijoille sekä gradun eri vaiheisiin että itse projektinhallintaan. Tutkimus sisältää runsaasti opiskelijoiden kokemuksia projektin eri vaiheista, joiden tarkoituksena on tarjota kattava läpileikkaus maisterintutkielmaan liittyvistä asioista. Erilaiset kehitysehdotukset ja vinkit tarjoavat muille opiskelijoille apua prosessista selviämiseen, sekä ohjaajille ideoita ohjauksen laadun kehittämiseen.