IT-asiantuntijoiden roolit ITIL-viitekehyksen mukaisessa palveluiden ja prosessien parantamisessa

IT-palveluita tulee jatkuvasti pystyä parantamaan, jotta ne vastaavat alati muuttuvia sisäisiä ja globaaleja liiketoimintavaatimuksia. Jatkuva parantaminen kuuluu osaksi suurinta osaa IT-palvelunhallinnan viitekehyksistä, ja usein se toimii niissä omana osa-alueena tai prosessina. IT-palvelunhallint...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ahonen, Ilari
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76115
_version_ 1828193060397252608
author Ahonen, Ilari
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ahonen, Ilari Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ahonen, Ilari Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ahonen, Ilari
datasource_str_mv jyx
description IT-palveluita tulee jatkuvasti pystyä parantamaan, jotta ne vastaavat alati muuttuvia sisäisiä ja globaaleja liiketoimintavaatimuksia. Jatkuva parantaminen kuuluu osaksi suurinta osaa IT-palvelunhallinnan viitekehyksistä, ja usein se toimii niissä omana osa-alueena tai prosessina. IT-palvelunhallintaan käytetään yleisimmin ITIL-viitekehystä; joko yksinään tai toisen viitekehyksen rinnalla. Vaikka teknologia onkin korvannut osan ihmisten tekemistä työtehtävistä, on henkilöstö silti IT-organisaatioiden tärkein yksittäinen voimavara. Asiantuntijoilla nähdään usein iso rooli toimintamallien kehityksessä. Tämän laadullisen tapaustutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten asiantuntijuus määritellään IT-organisaatiossa. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös IT-asiantuntijoiden erilaisia rooleja liittyen jatkuvaan palvelun parantamiseen. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla IT-palvelupisteillä ja BI-ratkaisujen parissa työskenteleviä IT-asiantuntijoita. Tulosten analysoinnin pohjalta todettiin asiantuntijuuden olevan aina työtehtävä- ja työympäristökohtaista, joten yksiselitteistä määritelmää ei pystytty antamaan. Työtehtävien ja työympäristön lisäksi IT-asiantuntijan ainutlaatuisen asiantuntijuuden muodostaa henkilön osaaminen, järjestelmäymmärrys, kokonaisuuksien hahmottaminen sekä kyky omaksua nopeasti uutta tietoa. Tutkimuksessa löydettiin kuusi erilaista IT-asiantuntijan roolia liittyen jatkuvaan palvelun parantamiseen: palveluiden ja prosessien käyttöönottaja, palveluiden ja prosessien kehittäjä, tekninen erikoisosaaja, liiketoiminnallinen osaaja, vuorovaikutusosaaja sekä osaamisen kehittäjä. Tärkeimpiä rooleja olivat tekninen osaaja, liiketoiminnallinen osaaja sekä vuorovaikutusosaaja. Kohdeorganisaatiolla ei ollut käytössä erillistä jatkuvaan palvelun parantamiseen tarkoitettua toimintamallia tai työkalua. Tulosten perusteella voidaan todeta, että IT-asiantuntijoilla oli kokonaisvaltaisesti merkittävä rooli jatkuvassa palvelun parantamisessa.
first_indexed 2021-06-01T20:04:16Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Marttiin, Pentti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ahonen, Ilari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-05-31T17:58:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-05-31T17:58:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76115", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "IT-palveluita tulee jatkuvasti pysty\u00e4 parantamaan, jotta ne vastaavat alati muuttuvia sis\u00e4isi\u00e4 ja globaaleja liiketoimintavaatimuksia. Jatkuva parantaminen kuuluu osaksi suurinta osaa IT-palvelunhallinnan viitekehyksist\u00e4, ja usein se toimii niiss\u00e4 omana osa-alueena tai prosessina. IT-palvelunhallintaan k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n yleisimmin ITIL-viitekehyst\u00e4; joko yksin\u00e4\u00e4n tai toisen viitekehyksen rinnalla. Vaikka teknologia onkin korvannut osan ihmisten tekemist\u00e4 ty\u00f6teht\u00e4vist\u00e4, on henkil\u00f6st\u00f6 silti IT-organisaatioiden t\u00e4rkein yksitt\u00e4inen voimavara. Asiantuntijoilla n\u00e4hd\u00e4\u00e4n usein iso rooli toimintamallien kehityksess\u00e4.\nT\u00e4m\u00e4n laadullisen tapaustutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten asiantuntijuus m\u00e4\u00e4ritell\u00e4\u00e4n IT-organisaatiossa. Tutkimuksessa tarkasteltiin my\u00f6s IT-asiantuntijoiden erilaisia rooleja liittyen jatkuvaan palvelun parantamiseen. \nTutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla IT-palvelupisteill\u00e4 ja BI-ratkaisujen parissa ty\u00f6skentelevi\u00e4 IT-asiantuntijoita. Tulosten analysoinnin pohjalta todettiin asiantuntijuuden olevan aina ty\u00f6teht\u00e4v\u00e4- ja ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6kohtaista, joten yksiselitteist\u00e4 m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4\u00e4 ei pystytty antamaan. Ty\u00f6teht\u00e4vien ja ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6n lis\u00e4ksi IT-asiantuntijan ainutlaatuisen asiantuntijuuden muodostaa henkil\u00f6n osaaminen, j\u00e4rjestelm\u00e4ymm\u00e4rrys, kokonaisuuksien hahmottaminen sek\u00e4 kyky omaksua nopeasti uutta tietoa. \nTutkimuksessa l\u00f6ydettiin kuusi erilaista IT-asiantuntijan roolia liittyen jatkuvaan palvelun parantamiseen: palveluiden ja prosessien k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottaja, palveluiden ja prosessien kehitt\u00e4j\u00e4, tekninen erikoisosaaja, liiketoiminnallinen osaaja, vuorovaikutusosaaja sek\u00e4 osaamisen kehitt\u00e4j\u00e4. T\u00e4rkeimpi\u00e4 rooleja olivat tekninen osaaja, liiketoiminnallinen osaaja sek\u00e4 vuorovaikutusosaaja. Kohdeorganisaatiolla ei ollut k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 erillist\u00e4 jatkuvaan palvelun parantamiseen tarkoitettua toimintamallia tai ty\u00f6kalua. Tulosten perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 IT-asiantuntijoilla oli kokonaisvaltaisesti merkitt\u00e4v\u00e4 rooli jatkuvassa palvelun parantamisessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-05-31T17:58:38Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-05-31T17:58:38Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "68", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "IT-asiantuntijuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "IT-organisaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "IT-palvelunhallinta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ITIL", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "jatkuva palvelun parantaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "IT-asiantuntijoiden roolit ITIL-viitekehyksen mukaisessa palveluiden ja prosessien parantamisessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202105313357", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiantuntijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76115
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:02Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/725885b3-ead3-435a-ba97-be4045d9a1ba\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202105313357.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ahonen, Ilari IT-asiantuntijoiden roolit ITIL-viitekehyksen mukaisessa palveluiden ja prosessien parantamisessa IT-asiantuntijuus IT-organisaatio IT-palvelunhallinta ITIL jatkuva palvelun parantaminen Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 asiantuntijuus
title IT-asiantuntijoiden roolit ITIL-viitekehyksen mukaisessa palveluiden ja prosessien parantamisessa
title_full IT-asiantuntijoiden roolit ITIL-viitekehyksen mukaisessa palveluiden ja prosessien parantamisessa
title_fullStr IT-asiantuntijoiden roolit ITIL-viitekehyksen mukaisessa palveluiden ja prosessien parantamisessa IT-asiantuntijoiden roolit ITIL-viitekehyksen mukaisessa palveluiden ja prosessien parantamisessa
title_full_unstemmed IT-asiantuntijoiden roolit ITIL-viitekehyksen mukaisessa palveluiden ja prosessien parantamisessa IT-asiantuntijoiden roolit ITIL-viitekehyksen mukaisessa palveluiden ja prosessien parantamisessa
title_short IT-asiantuntijoiden roolit ITIL-viitekehyksen mukaisessa palveluiden ja prosessien parantamisessa
title_sort it asiantuntijoiden roolit itil viitekehyksen mukaisessa palveluiden ja prosessien parantamisessa
title_txtP IT-asiantuntijoiden roolit ITIL-viitekehyksen mukaisessa palveluiden ja prosessien parantamisessa
topic IT-asiantuntijuus IT-organisaatio IT-palvelunhallinta ITIL jatkuva palvelun parantaminen Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 asiantuntijuus
topic_facet 601 IT-asiantuntijuus IT-organisaatio IT-palvelunhallinta ITIL Information Systems Science Tietojärjestelmätiede asiantuntijuus jatkuva palvelun parantaminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76115 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105313357
work_keys_str_mv AT ahonenilari itasiantuntijoidenroolititilviitekehyksenmukaisessapalveluidenjaprosessienparantamis