Vastuullinen kuluttaminen kestävyyden rooli nuorten kuluttajien kulutuskäyttäytymisessä

Tässä pro gradu -tutkielmassa käsitellään kestävyyden roolia nuorten kuluttajien kulutuskäyttäytymisessä. Aihepiiri on rajattu vastuullisuuden osalta kestävyyteen, koska sitä on käsitelty marginaalisesti aiemmissa tutkimuksissa. Kestävyyden määritelmät ovat myös monenkirjavia, mistä syystä vastuulli...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lahti, Vilma
Other Authors: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76111
_version_ 1828193060382572544
author Lahti, Vilma
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lahti, Vilma Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lahti, Vilma Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lahti, Vilma
datasource_str_mv jyx
description Tässä pro gradu -tutkielmassa käsitellään kestävyyden roolia nuorten kuluttajien kulutuskäyttäytymisessä. Aihepiiri on rajattu vastuullisuuden osalta kestävyyteen, koska sitä on käsitelty marginaalisesti aiemmissa tutkimuksissa. Kestävyyden määritelmät ovat myös monenkirjavia, mistä syystä vastuullisuuden näkökulmiin ja kestävyyden määritelmiin syvennytään kokonaisvaltaisen käsityksen muodostamiseksi. Lisäksi asenne-käyttäytymiskuilu ja kuluttajien skeptisyys ovat merkittäviä haasteita kestävässä kuluttamisessa, minkä takia näihin pyritään saamaan laajempaa ymmärrystä. Aiheen laaja-alaisuuden vuoksi tutkimuksessa esiintyy neljä tutkimuskysymystä, jotka pyrkivät vastaamaan kestävyyden rooliin – merkitykseen, ymmärtämiseen, vaikuttaviin tekijöihin ja haasteisiin – nuorten kuluttajien kulutuskäyttäytymisessä. Tutkimus toteutettiin 23–30-vuotiaille pariskunnille, puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kestävyys on haastava termi ymmärtää, sillä se miellettiin lähinnä tuoteominaisuutena. Nuoret kuitenkin kokivat, että kestävyys on tärkeä arvo, vaikka se ei ole arvoista tärkein, minkä takia kulutusvalintoja saatetaan tehdä muilla perusteilla. Kestävät valinnat näyttäytyivät eniten ruuan sekä laadukkaiden tuotteiden kuluttamisessa ja erityisesti tietouden, helppouden ja hinnan koettiin vaikuttavan kestävään kuluttamiseen. Vastaavasti tietous ja hinta sekä saatavuus, arvojen punnitseminen ja skeptisyys koettiin haasteina kestävässä kuluttamisessa. Tutkimus havainnollisti, että nuoret kuluttajat tarvitsevat lisää tietoa kestävyydestä ja yritysten kestävistä toimista tehdäkseen kestäviä kulutusvalinto-ja. Yritysten ollessa avoimempia kestävistä toimistaan, kuluttajien on helpompi tehdä kestäviä kulutusvalintoja. Tästä huolimatta kestävä kulutusvalinta saattaa jäädä tekemättä, koska toinen asia tai arvo merkitsee kuluttajalle enemmän. Tämän takia yritysten ja organisaatioiden tulisikin toimillaan antaa tarpeeksi tietoa kestävyydestä, tehdä kestävä kuluttaminen mahdollisimman helpoksi ja siten ohjata kuluttajia toimimaan ja kuluttamaan kestävästi.
first_indexed 2024-09-11T08:49:46Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Taiminen, Heini", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lahti, Vilma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-05-31T17:49:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-05-31T17:49:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76111", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n kest\u00e4vyyden roolia nuorten kuluttajien kulutusk\u00e4ytt\u00e4ytymisess\u00e4. Aihepiiri on rajattu vastuullisuuden osalta kest\u00e4vyyteen, koska sit\u00e4 on k\u00e4sitelty marginaalisesti aiemmissa tutkimuksissa. Kest\u00e4vyyden m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4t ovat my\u00f6s monenkirjavia, mist\u00e4 syyst\u00e4 vastuullisuuden n\u00e4k\u00f6kulmiin ja kest\u00e4vyyden m\u00e4\u00e4ritelmiin syvennyt\u00e4\u00e4n kokonaisvaltaisen k\u00e4sityksen muodostamiseksi. Lis\u00e4ksi asenne-k\u00e4ytt\u00e4ytymiskuilu ja kuluttajien skeptisyys ovat merkitt\u00e4vi\u00e4 haasteita kest\u00e4v\u00e4ss\u00e4 kuluttamisessa, mink\u00e4 takia n\u00e4ihin pyrit\u00e4\u00e4n saamaan laajempaa ymm\u00e4rryst\u00e4. Aiheen laaja-alaisuuden vuoksi tutkimuksessa esiintyy nelj\u00e4 tutkimuskysymyst\u00e4, jotka pyrkiv\u00e4t vastaamaan kest\u00e4vyyden rooliin \u2013 merkitykseen, ymm\u00e4rt\u00e4miseen, vaikuttaviin tekij\u00f6ihin ja haasteisiin \u2013 nuorten kuluttajien kulutusk\u00e4ytt\u00e4ytymisess\u00e4.\n Tutkimus toteutettiin 23\u201330-vuotiaille pariskunnille, puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Tutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 kest\u00e4vyys on haastava termi ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4, sill\u00e4 se miellettiin l\u00e4hinn\u00e4 tuoteominaisuutena. Nuoret kuitenkin kokivat, ett\u00e4 kest\u00e4vyys on t\u00e4rke\u00e4 arvo, vaikka se ei ole arvoista t\u00e4rkein, mink\u00e4 takia kulutusvalintoja saatetaan tehd\u00e4 muilla perusteilla. Kest\u00e4v\u00e4t valinnat n\u00e4ytt\u00e4ytyiv\u00e4t eniten ruuan sek\u00e4 laadukkaiden tuotteiden kuluttamisessa ja erityisesti tietouden, helppouden ja hinnan koettiin vaikuttavan kest\u00e4v\u00e4\u00e4n kuluttamiseen. Vastaavasti tietous ja hinta sek\u00e4 saatavuus, arvojen punnitseminen ja skeptisyys koettiin haasteina kest\u00e4v\u00e4ss\u00e4 kuluttamisessa.\n Tutkimus havainnollisti, ett\u00e4 nuoret kuluttajat tarvitsevat lis\u00e4\u00e4 tietoa kest\u00e4vyydest\u00e4 ja yritysten kest\u00e4vist\u00e4 toimista tehd\u00e4kseen kest\u00e4vi\u00e4 kulutusvalinto-ja. Yritysten ollessa avoimempia kest\u00e4vist\u00e4 toimistaan, kuluttajien on helpompi tehd\u00e4 kest\u00e4vi\u00e4 kulutusvalintoja. T\u00e4st\u00e4 huolimatta kest\u00e4v\u00e4 kulutusvalinta saattaa j\u00e4\u00e4d\u00e4 tekem\u00e4tt\u00e4, koska toinen asia tai arvo merkitsee kuluttajalle enemm\u00e4n. T\u00e4m\u00e4n takia yritysten ja organisaatioiden tulisikin toimillaan antaa tarpeeksi tietoa kest\u00e4vyydest\u00e4, tehd\u00e4 kest\u00e4v\u00e4 kuluttaminen mahdollisimman helpoksi ja siten ohjata kuluttajia toimimaan ja kuluttamaan kest\u00e4v\u00e4sti.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-05-31T17:49:43Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-05-31T17:49:43Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "81", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kest\u00e4vyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vastuullinen kuluttaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vastuullinen kuluttaminen : kest\u00e4vyyden rooli nuorten kuluttajien kulutusk\u00e4ytt\u00e4ytymisess\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202105313353", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kest\u00e4v\u00e4 kulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vastuullisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kest\u00e4v\u00e4 kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ostok\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "parisuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76111
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:58Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/661e2730-ae34-4f73-82bd-6013c3843429\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202105313353.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lahti, Vilma Vastuullinen kuluttaminen : kestävyyden rooli nuorten kuluttajien kulutuskäyttäytymisessä kestävyys vastuullinen kuluttaminen Markkinointi Marketing 20423 kestävä kulutus vastuullisuus kuluttajakäyttäytyminen kuluttajat kestävä kehitys ostokäyttäytyminen markkinointi parisuhde
title Vastuullinen kuluttaminen : kestävyyden rooli nuorten kuluttajien kulutuskäyttäytymisessä
title_full Vastuullinen kuluttaminen : kestävyyden rooli nuorten kuluttajien kulutuskäyttäytymisessä
title_fullStr Vastuullinen kuluttaminen : kestävyyden rooli nuorten kuluttajien kulutuskäyttäytymisessä Vastuullinen kuluttaminen : kestävyyden rooli nuorten kuluttajien kulutuskäyttäytymisessä
title_full_unstemmed Vastuullinen kuluttaminen : kestävyyden rooli nuorten kuluttajien kulutuskäyttäytymisessä Vastuullinen kuluttaminen : kestävyyden rooli nuorten kuluttajien kulutuskäyttäytymisessä
title_short Vastuullinen kuluttaminen
title_sort vastuullinen kuluttaminen kestävyyden rooli nuorten kuluttajien kulutuskäyttäytymisessä
title_sub kestävyyden rooli nuorten kuluttajien kulutuskäyttäytymisessä
title_txtP Vastuullinen kuluttaminen : kestävyyden rooli nuorten kuluttajien kulutuskäyttäytymisessä
topic kestävyys vastuullinen kuluttaminen Markkinointi Marketing 20423 kestävä kulutus vastuullisuus kuluttajakäyttäytyminen kuluttajat kestävä kehitys ostokäyttäytyminen markkinointi parisuhde
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi kestävyys kestävä kehitys kestävä kulutus kuluttajakäyttäytyminen kuluttajat markkinointi ostokäyttäytyminen parisuhde vastuullinen kuluttaminen vastuullisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76111 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105313353
work_keys_str_mv AT lahtivilma vastuullinenkuluttaminenkestävyydenroolinuortenkuluttajienkulutuskäyttäytymisessä