Media osana minäpystyvyyden rakentumista koulumaailmaan liittyvät sisällöt eri medioissa ja niiden merkitys luokanopettajaopiskelijoiden minäpystyvyydelle

Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajaopiskelijoilla on koulumaailmaan liittyvistä sisällöistä eri medioissa. Tämän lisäksi tavoitteena oli selvittää mitä nämä sisällöt merkitsevät heidän minäpystyvyyden uskomuksille. Laadullinen tutkimus toteutettiin keväällä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kaitajärvi, Pinja
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76103
_version_ 1828193060369989632
author Kaitajärvi, Pinja
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kaitajärvi, Pinja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kaitajärvi, Pinja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kaitajärvi, Pinja
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajaopiskelijoilla on koulumaailmaan liittyvistä sisällöistä eri medioissa. Tämän lisäksi tavoitteena oli selvittää mitä nämä sisällöt merkitsevät heidän minäpystyvyyden uskomuksille. Laadullinen tutkimus toteutettiin keväällä 2020 puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, joihin osallistui 10 maisterivaiheessa opiskelevaa luokanopettajaopiskelijaa. Aineisto analysoitiin kahdella aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Teemat muodostettiin aineiston analyysissa tutkimuksen tavoitteiden ja tutkimuskysymysten mukaisesti. Samalla niitä tulkittiin suhteessa tutkimuksen käsitteelliseen viitekehykseen. Tuloksista selvisi, että luokanopettajaopiskelijoiden mielestä koulumaailmaa tuodaan medioissa esille usein huolestuneesta ja arvostelevasta näkökulmasta. Tämän lisäksi he kertoivat, että medioista löytyy myös hyödyllisiä näkökulmia ja rakentavia keskusteluja. Kriittisillä medialukutaidoilla ja aiemmin muodostuneilla asenteilla näytti olevan merkitystä sille, millaisina sisällöt näyttäytyvät itselle. Median sisällöillä koettiin sekä vahvistavaa että heikentävää merkitystä minäpystyvyyden uskomuksille. Media toimii siis osana minäpystyvyyden rakentumista. Tästä huolimatta henkilökohtaisilla kokemuksilla koettiin olevan enemmän merkitystä minäpystyvyydelle kuin medialla. Tutkimus osoittaa, että luokanopettajaopiskelijoiden on tärkeää kiinnittää huomiota kriittisiin medialukutaitoihinsa ja luottaa henkilökohtaisiin kokemuksiinsa minäpystyvyyden lähteenä. Tuloksia voi hyödyntää esimerkiksi luokanopettajakoulutuksen kehittämisessä.
first_indexed 2021-06-01T20:04:16Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kaitaj\u00e4rvi, Pinja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-05-31T17:30:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-05-31T17:30:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76103", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia kokemuksia luokanopettajaopiskelijoilla on koulumaailmaan liittyvist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6ist\u00e4 eri medioissa. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 mit\u00e4 n\u00e4m\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6t merkitsev\u00e4t heid\u00e4n min\u00e4pystyvyyden uskomuksille. Laadullinen tutkimus toteutettiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2020 puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, joihin osallistui 10 maisterivaiheessa opiskelevaa luokanopettajaopiskelijaa. Aineisto analysoitiin kahdella aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4. Teemat muodostettiin aineiston analyysissa tutkimuksen tavoitteiden ja tutkimuskysymysten mukaisesti. Samalla niit\u00e4 tulkittiin suhteessa tutkimuksen k\u00e4sitteelliseen viitekehykseen. Tuloksista selvisi, ett\u00e4 luokanopettajaopiskelijoiden mielest\u00e4 koulumaailmaa tuodaan medioissa esille usein huolestuneesta ja arvostelevasta n\u00e4k\u00f6kulmasta. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi he kertoivat, ett\u00e4 medioista l\u00f6ytyy my\u00f6s hy\u00f6dyllisi\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmia ja rakentavia keskusteluja. Kriittisill\u00e4 medialukutaidoilla ja aiemmin muodostuneilla asenteilla n\u00e4ytti olevan merkityst\u00e4 sille, millaisina sis\u00e4ll\u00f6t n\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4t itselle. Median sis\u00e4ll\u00f6ill\u00e4 koettiin sek\u00e4 vahvistavaa ett\u00e4 heikent\u00e4v\u00e4\u00e4 merkityst\u00e4 min\u00e4pystyvyyden uskomuksille. Media toimii siis osana min\u00e4pystyvyyden rakentumista. T\u00e4st\u00e4 huolimatta henkil\u00f6kohtaisilla kokemuksilla koettiin olevan enemm\u00e4n merkityst\u00e4 min\u00e4pystyvyydelle kuin medialla. Tutkimus osoittaa, ett\u00e4 luokanopettajaopiskelijoiden on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota kriittisiin medialukutaitoihinsa ja luottaa henkil\u00f6kohtaisiin kokemuksiinsa min\u00e4pystyvyyden l\u00e4hteen\u00e4. Tuloksia voi hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 esimerkiksi luokanopettajakoulutuksen kehitt\u00e4misess\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-05-31T17:30:18Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-05-31T17:30:18Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "101", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokanopettajaopiskelija", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "min\u00e4pystyvyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajan min\u00e4pystyvyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Media osana min\u00e4pystyvyyden rakentumista : koulumaailmaan liittyv\u00e4t sis\u00e4ll\u00f6t eri medioissa ja niiden merkitys luokanopettajaopiskelijoiden min\u00e4pystyvyydelle", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202105313345", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "joukkoviestimet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston <a href=\"https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema\">arkistoty\u00f6asemalta</a>.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "<br><br>The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival <a href=\"https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation\">workstation</a> at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76103
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:59Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kaitajärvi, Pinja Media osana minäpystyvyyden rakentumista : koulumaailmaan liittyvät sisällöt eri medioissa ja niiden merkitys luokanopettajaopiskelijoiden minäpystyvyydelle luokanopettajaopiskelija minäpystyvyys opettajan minäpystyvyys Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 joukkoviestimet luokanopettajat opiskelijat media viestintä
title Media osana minäpystyvyyden rakentumista : koulumaailmaan liittyvät sisällöt eri medioissa ja niiden merkitys luokanopettajaopiskelijoiden minäpystyvyydelle
title_full Media osana minäpystyvyyden rakentumista : koulumaailmaan liittyvät sisällöt eri medioissa ja niiden merkitys luokanopettajaopiskelijoiden minäpystyvyydelle
title_fullStr Media osana minäpystyvyyden rakentumista : koulumaailmaan liittyvät sisällöt eri medioissa ja niiden merkitys luokanopettajaopiskelijoiden minäpystyvyydelle Media osana minäpystyvyyden rakentumista : koulumaailmaan liittyvät sisällöt eri medioissa ja niiden merkitys luokanopettajaopiskelijoiden minäpystyvyydelle
title_full_unstemmed Media osana minäpystyvyyden rakentumista : koulumaailmaan liittyvät sisällöt eri medioissa ja niiden merkitys luokanopettajaopiskelijoiden minäpystyvyydelle Media osana minäpystyvyyden rakentumista : koulumaailmaan liittyvät sisällöt eri medioissa ja niiden merkitys luokanopettajaopiskelijoiden minäpystyvyydelle
title_short Media osana minäpystyvyyden rakentumista
title_sort media osana minäpystyvyyden rakentumista koulumaailmaan liittyvät sisällöt eri medioissa ja niiden merkitys luokanopettajaopiskelijoiden minäpystyvyydelle
title_sub koulumaailmaan liittyvät sisällöt eri medioissa ja niiden merkitys luokanopettajaopiskelijoiden minäpystyvyydelle
title_txtP Media osana minäpystyvyyden rakentumista : koulumaailmaan liittyvät sisällöt eri medioissa ja niiden merkitys luokanopettajaopiskelijoiden minäpystyvyydelle
topic luokanopettajaopiskelija minäpystyvyys opettajan minäpystyvyys Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 joukkoviestimet luokanopettajat opiskelijat media viestintä
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education joukkoviestimet luokanopettajaopiskelija luokanopettajat media minäpystyvyys opettajan minäpystyvyys opiskelijat viestintä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76103 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105313345
work_keys_str_mv AT kaitajärvipinja mediaosanaminäpystyvyydenrakentumistakoulumaailmaanliittyvätsisällöterimedioissa