Yhteenveto: | Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajaopiskelijoilla on koulumaailmaan liittyvistä sisällöistä eri medioissa. Tämän lisäksi tavoitteena oli selvittää mitä nämä sisällöt merkitsevät heidän minäpystyvyyden uskomuksille. Laadullinen tutkimus toteutettiin keväällä 2020 puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, joihin osallistui 10 maisterivaiheessa opiskelevaa luokanopettajaopiskelijaa. Aineisto analysoitiin kahdella aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Teemat muodostettiin aineiston analyysissa tutkimuksen tavoitteiden ja tutkimuskysymysten mukaisesti. Samalla niitä tulkittiin suhteessa tutkimuksen käsitteelliseen viitekehykseen. Tuloksista selvisi, että luokanopettajaopiskelijoiden mielestä koulumaailmaa tuodaan medioissa esille usein huolestuneesta ja arvostelevasta näkökulmasta. Tämän lisäksi he kertoivat, että medioista löytyy myös hyödyllisiä näkökulmia ja rakentavia keskusteluja. Kriittisillä medialukutaidoilla ja aiemmin muodostuneilla asenteilla näytti olevan merkitystä sille, millaisina sisällöt näyttäytyvät itselle. Median sisällöillä koettiin sekä vahvistavaa että heikentävää merkitystä minäpystyvyyden uskomuksille. Media toimii siis osana minäpystyvyyden rakentumista. Tästä huolimatta henkilökohtaisilla kokemuksilla koettiin olevan enemmän merkitystä minäpystyvyydelle kuin medialla. Tutkimus osoittaa, että luokanopettajaopiskelijoiden on tärkeää kiinnittää huomiota kriittisiin medialukutaitoihinsa ja luottaa henkilökohtaisiin kokemuksiinsa minäpystyvyyden lähteenä. Tuloksia voi hyödyntää esimerkiksi luokanopettajakoulutuksen kehittämisessä.
|