Vanhemmuustyylien yhteys koulupinnaamiseen yläkoulussa pitkittäistutkimus

Koulupinnaaminen on maailmanlaajuinen ongelma, joka liittyy moniin huonoihin kehityskulkuihin oppilaan elämässä. Varhainen puuttuminen on tärkeää, sillä pinnaamisen kierre on vaikea katkaista. Oppilaan perheeseen liittyvillä tekijöillä, kuten vanhemmuustyyleillä, voi olla yhteys koulupinn...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Autio, Venla
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76100
_version_ 1828193060365795328
author Autio, Venla
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Autio, Venla Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Autio, Venla Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Autio, Venla
datasource_str_mv jyx
description Koulupinnaaminen on maailmanlaajuinen ongelma, joka liittyy moniin huonoihin kehityskulkuihin oppilaan elämässä. Varhainen puuttuminen on tärkeää, sillä pinnaamisen kierre on vaikea katkaista. Oppilaan perheeseen liittyvillä tekijöillä, kuten vanhemmuustyyleillä, voi olla yhteys koulupinnaamiseen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, ennustaako 7. luokalla mitattu äidin ja isän vanhemmuustyyli oppilaan koulupinnaamista 9. luokalla, kun oppilaan sukupuoli, koulumenestys ja perheen sosioekonominen asema otettiin huomioon. Vanhemmuustyylejä mitattiin lämpimyyden, behavioraalisen kontrollin ja psykologisen kontrollin näkökulmasta. Tutkimuksessa oli mukana 272 oppilasta ja heidän vanhempaansa. Aineisto oli osa Alkuportaat-seurantatutkimusta, joka on kerätty vuosina 2014 ja 2016 neljältä eri paikkakunnalta ympäri Suomea. Oppilaat vastasivat koulupinnaamista mittaavaan kysymykseen ja vanhemmat vanhemmuustyylimittariin perustuviin kysymyksiin kyselylomakkeilla. Analyysimenetelmänä käytettiin logistista regressioanalyysia. Tulokset osoittivat, että isän psykologinen kontrolli oli yhteydessä koulupinnaamiseen niin, että isän psykologisen kontrollin kasvaessa kasvaa myös riski, että oppilas pinnaa koulusta. Tulokset vahvistavat aiempien tutkimusten tuloksia psykologisen kontrollin haitallisuudesta lapsen kehitykselle ja koulunkäynnille. Vanhempien ja perheiden kanssa työskentelevien ammattilaisten tulisi olla tietoisia psykologisen kontrollin haitallisuudesta. Vanhempia täytyisi tukea ja ohjata pois psykologisen kontrollin käytöstä ja tehdä näkyväksi sen huonot vaikutukset lapsen kehityksessä.
first_indexed 2021-06-01T20:04:16Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Virtanen, Tuomo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Autio, Venla", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-05-31T17:23:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-05-31T17:23:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76100", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Koulupinnaaminen on maailmanlaajuinen ongelma, joka liittyy moniin huonoihin kehityskulkuihin oppilaan ela\u0308ma\u0308ssa\u0308. Varhainen puuttuminen on ta\u0308rkea\u0308a\u0308, silla\u0308 pinnaamisen kierre on vaikea katkaista. Oppilaan perheeseen liittyvilla\u0308 tekijo\u0308illa\u0308, kuten vanhemmuustyyleilla\u0308, voi olla yhteys koulupinnaamiseen. Ta\u0308ma\u0308n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitta\u0308a\u0308, ennustaako 7. luokalla mitattu a\u0308idin ja isa\u0308n vanhemmuustyyli oppilaan koulupinnaamista 9. luokalla, kun oppilaan sukupuoli, koulumenestys ja perheen sosioekonominen asema otettiin huomioon. Vanhemmuustyyleja\u0308 mitattiin la\u0308mpimyyden, behavioraalisen kontrollin ja psykologisen kontrollin na\u0308ko\u0308kulmasta.\n\nTutkimuksessa oli mukana 272 oppilasta ja heida\u0308n vanhempaansa. Aineisto oli osa Alkuportaat-seurantatutkimusta, joka on kera\u0308tty vuosina 2014 ja 2016 nelja\u0308lta\u0308 eri paikkakunnalta ympa\u0308ri Suomea. Oppilaat vastasivat koulupinnaamista mittaavaan kysymykseen ja vanhemmat vanhemmuustyylimittariin perustuviin kysymyksiin kyselylomakkeilla. Analyysimenetelma\u0308na\u0308 ka\u0308ytettiin logistista regressioanalyysia.\n\nTulokset osoittivat, etta\u0308 isa\u0308n psykologinen kontrolli oli yhteydessa\u0308 koulupinnaamiseen niin, etta\u0308 isa\u0308n psykologisen kontrollin kasvaessa kasvaa myo\u0308s riski, etta\u0308 oppilas pinnaa koulusta. Tulokset vahvistavat aiempien tutkimusten tuloksia psykologisen kontrollin haitallisuudesta lapsen kehitykselle ja koulunka\u0308ynnille. Vanhempien ja perheiden kanssa tyo\u0308skentelevien ammattilaisten tulisi olla tietoisia psykologisen kontrollin haitallisuudesta. Vanhempia ta\u0308ytyisi tukea ja ohjata pois psykologisen kontrollin ka\u0308yto\u0308sta\u0308 ja tehda\u0308 na\u0308kyva\u0308ksi sen huonot vaikutukset lapsen kehityksessa\u0308.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-05-31T17:23:31Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-05-31T17:23:31Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "34", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulupinnaaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vanhemmuustyylit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "logistinen regressioanalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pitkitta\u0308istutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vanhemmuustyylien yhteys koulupinnaamiseen yl\u00e4koulussa : pitkitt\u00e4istutkimus", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202105313342", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pinnaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76100
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:50Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/fff2a04d-fcc7-4bf6-8a8b-152b98279573\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202105313342.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Autio, Venla Vanhemmuustyylien yhteys koulupinnaamiseen yläkoulussa : pitkittäistutkimus koulupinnaaminen vanhemmuustyylit logistinen regressioanalyysi pitkittäistutkimus Erityispedagogiikka Special Education 101 pinnaus vanhemmuus vanhemmat
title Vanhemmuustyylien yhteys koulupinnaamiseen yläkoulussa : pitkittäistutkimus
title_full Vanhemmuustyylien yhteys koulupinnaamiseen yläkoulussa : pitkittäistutkimus
title_fullStr Vanhemmuustyylien yhteys koulupinnaamiseen yläkoulussa : pitkittäistutkimus Vanhemmuustyylien yhteys koulupinnaamiseen yläkoulussa : pitkittäistutkimus
title_full_unstemmed Vanhemmuustyylien yhteys koulupinnaamiseen yläkoulussa : pitkittäistutkimus Vanhemmuustyylien yhteys koulupinnaamiseen yläkoulussa : pitkittäistutkimus
title_short Vanhemmuustyylien yhteys koulupinnaamiseen yläkoulussa
title_sort vanhemmuustyylien yhteys koulupinnaamiseen yläkoulussa pitkittäistutkimus
title_sub pitkittäistutkimus
title_txtP Vanhemmuustyylien yhteys koulupinnaamiseen yläkoulussa : pitkittäistutkimus
topic koulupinnaaminen vanhemmuustyylit logistinen regressioanalyysi pitkittäistutkimus Erityispedagogiikka Special Education 101 pinnaus vanhemmuus vanhemmat
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education koulupinnaaminen logistinen regressioanalyysi pinnaus pitkittäistutkimus vanhemmat vanhemmuus vanhemmuustyylit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76100 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105313342
work_keys_str_mv AT autiovenla vanhemmuustyylienyhteyskoulupinnaamiseenyläkoulussapitkittäistutkimus