Vanhemmuustyylien yhteys koulupinnaamiseen yläkoulussa pitkittäistutkimus

Koulupinnaaminen on maailmanlaajuinen ongelma, joka liittyy moniin huonoihin kehityskulkuihin oppilaan elämässä. Varhainen puuttuminen on tärkeää, sillä pinnaamisen kierre on vaikea katkaista. Oppilaan perheeseen liittyvillä tekijöillä, kuten vanhemmuustyyleillä, voi olla yhteys koulupinn...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Autio, Venla
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76100
Description
Summary:Koulupinnaaminen on maailmanlaajuinen ongelma, joka liittyy moniin huonoihin kehityskulkuihin oppilaan elämässä. Varhainen puuttuminen on tärkeää, sillä pinnaamisen kierre on vaikea katkaista. Oppilaan perheeseen liittyvillä tekijöillä, kuten vanhemmuustyyleillä, voi olla yhteys koulupinnaamiseen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, ennustaako 7. luokalla mitattu äidin ja isän vanhemmuustyyli oppilaan koulupinnaamista 9. luokalla, kun oppilaan sukupuoli, koulumenestys ja perheen sosioekonominen asema otettiin huomioon. Vanhemmuustyylejä mitattiin lämpimyyden, behavioraalisen kontrollin ja psykologisen kontrollin näkökulmasta. Tutkimuksessa oli mukana 272 oppilasta ja heidän vanhempaansa. Aineisto oli osa Alkuportaat-seurantatutkimusta, joka on kerätty vuosina 2014 ja 2016 neljältä eri paikkakunnalta ympäri Suomea. Oppilaat vastasivat koulupinnaamista mittaavaan kysymykseen ja vanhemmat vanhemmuustyylimittariin perustuviin kysymyksiin kyselylomakkeilla. Analyysimenetelmänä käytettiin logistista regressioanalyysia. Tulokset osoittivat, että isän psykologinen kontrolli oli yhteydessä koulupinnaamiseen niin, että isän psykologisen kontrollin kasvaessa kasvaa myös riski, että oppilas pinnaa koulusta. Tulokset vahvistavat aiempien tutkimusten tuloksia psykologisen kontrollin haitallisuudesta lapsen kehitykselle ja koulunkäynnille. Vanhempien ja perheiden kanssa työskentelevien ammattilaisten tulisi olla tietoisia psykologisen kontrollin haitallisuudesta. Vanhempia täytyisi tukea ja ohjata pois psykologisen kontrollin käytöstä ja tehdä näkyväksi sen huonot vaikutukset lapsen kehityksessä.