”Jos pelottaa, voi mennä kahdestaan” lasten kuvauksia tunnekokemuksista ja niiden käsittelystä pohjautuen Paula ja tunnepeikot -toimintaan

Tutkimuksessani tarkastelin lasten kuvauksia neljästä eri tunteesta: ilosta, surusta, pelosta ja vihasta. Selvitin, mitä lapset kertovat näiden tunteiden kokemisesta, ja miten he niitä käsittelevät. Tutkimukseni taustalla oli varhaiskasvatukseen suunnattu, tunnetaitoja ja vastuullista käyttäytymis...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Viherjälaakso, Elli
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76098
_version_ 1826225804749570048
author Viherjälaakso, Elli
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Viherjälaakso, Elli Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Viherjälaakso, Elli Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Viherjälaakso, Elli
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessani tarkastelin lasten kuvauksia neljästä eri tunteesta: ilosta, surusta, pelosta ja vihasta. Selvitin, mitä lapset kertovat näiden tunteiden kokemisesta, ja miten he niitä käsittelevät. Tutkimukseni taustalla oli varhaiskasvatukseen suunnattu, tunnetaitoja ja vastuullista käyttäytymistä tukeva Papilio-ohjelma. Ohjelmaan kuuluva materiaali Paulasta ja tunnepeikoista oli ollut osa tutkimukseen osallistuneiden lasten varhaiskasvatusta, ja kokemukset tunteista yhdistettiin niitä kuvaaviin tunnepeikkohahmoihin. Käytin tutkimuksessani valmiiksi kerättyä aineistoa, joka koostui nauhoitetuista ja litteroiduista lasten haastatteluista. Yhteensä tutkimukseen osallistui 32 lasta, jotka olivat 5–6-vuotiaita. Toteutin tutkimuksen laadullisia metodeja hyödyntäen. Aineiston analyysissa luokittelin lasten vastauksia eri tunteiden kuvailujen mukaisesti, ja muodostin teemoja näistä luokitteluista. Ilon tunteen kokemiseen liitettiin ystävällisyys tai toisen huomioiminen, hyvä tunnetila sekä kivat tapahtumat. Surun tunteessa teemoiksi muodostuvat ikävä, tapaturmat ja kipu, itkeminen sekä harmittavat ja ikävät tapahtumat. Vihan tunteeseen lapset liittivät ikävät tapahtumat ja erilaiset kehon reaktiot. Peloissa teemana oli pelottavat tilanteet. Lasten tunteiden käsittelystä muodostui jokaiselle tunteelle yksi pääteema: ilon tunteessa yhdessä tekeminen, surun tunteessa lohduttaminen, vihan tunteessa auttaminen ja pelon tunteessa huomioiminen.
first_indexed 2021-06-01T20:04:16Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kuukka, Anu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Viherj\u00e4laakso, Elli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-05-31T17:14:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-05-31T17:14:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76098", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessani tarkastelin lasten kuvauksia nelj\u00e4st\u00e4 eri tunteesta: ilosta, surusta, pelosta ja vihasta. Selvitin, mit\u00e4 lapset kertovat n\u00e4iden tunteiden kokemisesta, ja miten he niit\u00e4 k\u00e4sittelev\u00e4t. Tutkimukseni taustalla oli varhaiskasvatukseen suunnattu, tunnetaitoja ja vastuullista k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 tukeva Papilio-ohjelma. Ohjelmaan kuuluva materiaali Paulasta ja tunnepeikoista oli ollut osa tutkimukseen osallistuneiden lasten varhaiskasvatusta, ja kokemukset tunteista yhdistettiin niit\u00e4 kuvaaviin tunnepeikkohahmoihin. \nK\u00e4ytin tutkimuksessani valmiiksi ker\u00e4tty\u00e4 aineistoa, joka koostui nauhoitetuista ja litteroiduista lasten haastatteluista. Yhteens\u00e4 tutkimukseen osallistui 32 lasta, jotka olivat 5\u20136-vuotiaita. Toteutin tutkimuksen laadullisia metodeja hy\u00f6dynt\u00e4en. Aineiston analyysissa luokittelin lasten vastauksia eri tunteiden kuvailujen mukaisesti, ja muodostin teemoja n\u00e4ist\u00e4 luokitteluista.\nIlon tunteen kokemiseen liitettiin yst\u00e4v\u00e4llisyys tai toisen huomioiminen, hyv\u00e4 tunnetila sek\u00e4 kivat tapahtumat. Surun tunteessa teemoiksi muodostuvat ik\u00e4v\u00e4, tapaturmat ja kipu, itkeminen sek\u00e4 harmittavat ja ik\u00e4v\u00e4t tapahtumat. Vihan tunteeseen lapset liittiv\u00e4t ik\u00e4v\u00e4t tapahtumat ja erilaiset kehon reaktiot. Peloissa teemana oli pelottavat tilanteet. Lasten tunteiden k\u00e4sittelyst\u00e4 muodostui jokaiselle tunteelle yksi p\u00e4\u00e4teema: ilon tunteessa yhdess\u00e4 tekeminen, surun tunteessa lohduttaminen, vihan tunteessa auttaminen ja pelon tunteessa huomioiminen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-05-31T17:14:07Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-05-31T17:14:07Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "35", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tunnekokemus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "perustunteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "papilio-ohjelma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dJos pelottaa, voi menn\u00e4 kahdestaan\u201d : lasten kuvauksia tunnekokemuksista ja niiden k\u00e4sittelyst\u00e4 pohjautuen Paula ja tunnepeikot -toimintaan", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202105313340", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnetaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76098
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:12Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5aed70cd-45ac-4f7d-bdc9-f1961ad00259\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202105313340.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Viherjälaakso, Elli ”Jos pelottaa, voi mennä kahdestaan” : lasten kuvauksia tunnekokemuksista ja niiden käsittelystä pohjautuen Paula ja tunnepeikot -toimintaan tunnekokemus perustunteet papilio-ohjelma Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 tunnetaidot tunteet lapset (ikäryhmät)
title ”Jos pelottaa, voi mennä kahdestaan” : lasten kuvauksia tunnekokemuksista ja niiden käsittelystä pohjautuen Paula ja tunnepeikot -toimintaan
title_full ”Jos pelottaa, voi mennä kahdestaan” : lasten kuvauksia tunnekokemuksista ja niiden käsittelystä pohjautuen Paula ja tunnepeikot -toimintaan
title_fullStr ”Jos pelottaa, voi mennä kahdestaan” : lasten kuvauksia tunnekokemuksista ja niiden käsittelystä pohjautuen Paula ja tunnepeikot -toimintaan ”Jos pelottaa, voi mennä kahdestaan” : lasten kuvauksia tunnekokemuksista ja niiden käsittelystä pohjautuen Paula ja tunnepeikot -toimintaan
title_full_unstemmed ”Jos pelottaa, voi mennä kahdestaan” : lasten kuvauksia tunnekokemuksista ja niiden käsittelystä pohjautuen Paula ja tunnepeikot -toimintaan ”Jos pelottaa, voi mennä kahdestaan” : lasten kuvauksia tunnekokemuksista ja niiden käsittelystä pohjautuen Paula ja tunnepeikot -toimintaan
title_short ”Jos pelottaa, voi mennä kahdestaan”
title_sort jos pelottaa voi mennä kahdestaan lasten kuvauksia tunnekokemuksista ja niiden käsittelystä pohjautuen paula ja tunnepeikot toimintaan
title_sub lasten kuvauksia tunnekokemuksista ja niiden käsittelystä pohjautuen Paula ja tunnepeikot -toimintaan
title_txtP ”Jos pelottaa, voi mennä kahdestaan” : lasten kuvauksia tunnekokemuksista ja niiden käsittelystä pohjautuen Paula ja tunnepeikot -toimintaan
topic tunnekokemus perustunteet papilio-ohjelma Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 tunnetaidot tunteet lapset (ikäryhmät)
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus lapset (ikäryhmät) papilio-ohjelma perustunteet tunnekokemus tunnetaidot tunteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76098 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105313340
work_keys_str_mv AT viherjälaaksoelli jospelottaavoimennäkahdestaanlastenkuvauksiatunnekokemuksistajaniidenkäsittely