Kuulovammaisen lapsen vuorovaikutuksen tukeminen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa

Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumisen näkökulmasta on tärkeää, että jokaisen lapsen kasvua ja oppimista tuetaan parhaimmalla mahdollisella tavalla oikea-aikaisesti ja oikean vahvuisesti varhaiskasvatuksesta lähtien. Tässä tutkimuksessa selvitettiin, miten opettajat tukevat kuulovammaisen laps...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Niemi, Jenna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76093
_version_ 1826225711475589120
author Niemi, Jenna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Niemi, Jenna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Niemi, Jenna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Niemi, Jenna
datasource_str_mv jyx
description Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumisen näkökulmasta on tärkeää, että jokaisen lapsen kasvua ja oppimista tuetaan parhaimmalla mahdollisella tavalla oikea-aikaisesti ja oikean vahvuisesti varhaiskasvatuksesta lähtien. Tässä tutkimuksessa selvitettiin, miten opettajat tukevat kuulovammaisen lapsen vuorovaikutusta varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa, ja minkälaista pedagogista asiantuntijuutta ja yhteistyötä opettajat hyödyntävät kuulovammaisen lapsen tukemisessa. Tutkimuksen aineisto kerättiin keväällä 2017. Yksilöhaastatteluihin osallistui opettajia (N=5), joilla oli tai oli ollut varhaiskasvatuksen tai esiopetuksen lapsiryhmässä kuulovammainen lapsi. Puolistrukturoidun teemahaastattelun aineisto analysoitiin laadullisia sisällönanalyysimenetelmiä käyttämällä. Tuloksista ilmenee, että opettajan pedagogista toimintaa ohjaavat periaatteet, eli tiedot ja arvot, muodostivat pohjan pedagogisen toiminnan suunnittelulle, toteuttamiselle ja arvioinnille. Lisäksi yhteistyö vanhempien sekä moniammatillisten ja monialaisten yhteistyötahojen kanssa muodosti tärkeän roolin lapsen tuen muodostumisessa. Tuki ei kuitenkaan keskittynyt ainoastaan kuulovammaiseen lapseen, vaan opettajan käyttämiä tuen muotoja suuntautui myös oppimisympäristön suunnitteluun ja muokkaamiseen sekä koko ryhmään yhteisöllisenä tukena. Kuulovammaisen lapsen tuen ja osallisuuden toteutumisen kannalta on tärkeää kiinnittää huomiota lapsen vuorovaikutuksen ja kielen kehityksen tukemiseen, johon lapsen kuulovamman aste voi vaikuttaa suurestikin. Tärkeä havainto oli myös, että opettajien kokemuksen määrällä kuulovammaisten lasten kanssa toimimisesta oli vaikutusta.
first_indexed 2021-06-01T20:04:16Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Niemi, Jenna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-05-31T17:02:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-05-31T17:02:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76093", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumisen n\u00e4k\u00f6kulmasta on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, ett\u00e4 jokaisen lapsen kasvua ja oppimista tuetaan parhaimmalla mahdollisella tavalla oikea-aikaisesti ja oikean vahvuisesti varhaiskasvatuksesta l\u00e4htien. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitettiin, miten opettajat tukevat kuulovammaisen lapsen vuorovaikutusta varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa, ja mink\u00e4laista pedagogista asiantuntijuutta ja yhteisty\u00f6t\u00e4 opettajat hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t kuulovammaisen lapsen tukemisessa.\nTutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2017. Yksil\u00f6haastatteluihin osallistui opettajia (N=5), joilla oli tai oli ollut varhaiskasvatuksen tai esiopetuksen lapsiryhm\u00e4ss\u00e4 kuulovammainen lapsi. Puolistrukturoidun teemahaastattelun aineisto analysoitiin laadullisia sis\u00e4ll\u00f6nanalyysimenetelmi\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4. \nTuloksista ilmenee, ett\u00e4 opettajan pedagogista toimintaa ohjaavat periaatteet, eli tiedot ja arvot, muodostivat pohjan pedagogisen toiminnan suunnittelulle, toteuttamiselle ja arvioinnille. Lis\u00e4ksi yhteisty\u00f6 vanhempien sek\u00e4 moniammatillisten ja monialaisten yhteisty\u00f6tahojen kanssa muodosti t\u00e4rke\u00e4n roolin lapsen tuen muodostumisessa. Tuki ei kuitenkaan keskittynyt ainoastaan kuulovammaiseen lapseen, vaan opettajan k\u00e4ytt\u00e4mi\u00e4 tuen muotoja suuntautui my\u00f6s oppimisymp\u00e4rist\u00f6n suunnitteluun ja muokkaamiseen sek\u00e4 koko ryhm\u00e4\u00e4n yhteis\u00f6llisen\u00e4 tukena. Kuulovammaisen lapsen tuen ja osallisuuden toteutumisen kannalta on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota lapsen vuorovaikutuksen ja kielen kehityksen tukemiseen, johon lapsen kuulovamman aste voi vaikuttaa suurestikin. T\u00e4rke\u00e4 havainto oli my\u00f6s, ett\u00e4 opettajien kokemuksen m\u00e4\u00e4r\u00e4ll\u00e4 kuulovammaisten lasten kanssa toimimisesta oli vaikutusta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-05-31T17:02:24Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-05-31T17:02:24Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "69", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tuen muodot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kuulovammaisen lapsen vuorovaikutuksen tukeminen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202105313335", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuulovammat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuulovammaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76093
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:23Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5b7bffad-92c1-4c03-ad3c-537f623b2fb6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202105313335.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Niemi, Jenna Kuulovammaisen lapsen vuorovaikutuksen tukeminen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa tuen muodot Erityispedagogiikka Special Education 101 osallisuus kuulovammat varhaiskasvatus kuulovammaiset esiopetus vuorovaikutus
title Kuulovammaisen lapsen vuorovaikutuksen tukeminen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa
title_full Kuulovammaisen lapsen vuorovaikutuksen tukeminen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa
title_fullStr Kuulovammaisen lapsen vuorovaikutuksen tukeminen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa Kuulovammaisen lapsen vuorovaikutuksen tukeminen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa
title_full_unstemmed Kuulovammaisen lapsen vuorovaikutuksen tukeminen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa Kuulovammaisen lapsen vuorovaikutuksen tukeminen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa
title_short Kuulovammaisen lapsen vuorovaikutuksen tukeminen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa
title_sort kuulovammaisen lapsen vuorovaikutuksen tukeminen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa
title_txtP Kuulovammaisen lapsen vuorovaikutuksen tukeminen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa
topic tuen muodot Erityispedagogiikka Special Education 101 osallisuus kuulovammat varhaiskasvatus kuulovammaiset esiopetus vuorovaikutus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education esiopetus kuulovammaiset kuulovammat osallisuus tuen muodot varhaiskasvatus vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76093 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105313335
work_keys_str_mv AT niemijenna kuulovammaisenlapsenvuorovaikutuksentukeminenvarhaiskasvatuksessajaesiopetuksessa