Varhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvointi

Tässä tutkimuksessa selvitettiin, millaisia merkityksiä työhyvinvoinnilla on varhaiskasvatuksen opettajille heidän työssään. Toisena tarkastellaan varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia heidän työhyvinvointiaan edistävistä käytänteistä ja sitä heikentävistä tekijöistä. Lisäksi oltiin kiinnostuneit...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jukarainen, Miia
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76089
_version_ 1826225702395969536
author Jukarainen, Miia
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Jukarainen, Miia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Jukarainen, Miia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Jukarainen, Miia
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa selvitettiin, millaisia merkityksiä työhyvinvoinnilla on varhaiskasvatuksen opettajille heidän työssään. Toisena tarkastellaan varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia heidän työhyvinvointiaan edistävistä käytänteistä ja sitä heikentävistä tekijöistä. Lisäksi oltiin kiinnostuneita siitä, millaista ohjausta he olivat saaneet työhyvinvoinnista. Tutkimus toteutettiin laadullisena poikittaistutkimuksena, jossa on fenomenologisia piirteitä. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka jaettiin Facebook-ryhmään nimeltä ”Varhaiskasvatuksen opettajat”. Vastauksia kertyi 100 kahdessa päivässä ja niistä vastauksista mukaan otettiin yliopistokoulutuksen saaneet varhaiskasvatuksen opettajat, jotka työskentelivät varhaiskasvatuksen opettajina. Näin lopulliseksi aineiston kooksi saatiin N=36. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällön analyysillä. Tutkimuksessa selvisi varhaiskasvatuksen opettajien kokevan työhyvinvoinnin olevan merkityksellistä, etenkin työssä jaksamisen kannalta. Varhaiskasvatuksen opettajat pitävät yhteisöllisyyttä ja esimiehen tukea tärkeinä työhyvinvointia edistävinä tekijöinä. Työhyvinvointia heikentäviä tekijöitä oli muun muassa resurssien puute ja heikko johtaminen. Ohjausta työhyvinvoinnista oli saatu eniten työterveyshuollossa, silti usea koki ettei ollut saanut siitä minkäänlaista ohjausta missään. Johtopäätöksiksi saatiin, että työhyvinvointi koetaan merkityksellisenä, mutta siihen panostaminen koetaan kuitenkin olevan riittämätöntä. Varhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvointiin vaikuttaa suuresti työpaikan sosiaalinen ilmapiiri. Lisäksi työhyvinvoinnin edistämistä tulisi olla enemmän ennaltaehkäisevästi erityisesti työterveyshuollon ja opintojen osalta.
first_indexed 2024-09-11T08:51:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ukkonen-Mikkola, Tuulikki", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Jukarainen, Miia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-05-31T16:50:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-05-31T16:50:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76089", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitettiin, millaisia merkityksi\u00e4 ty\u00f6hyvinvoinnilla on varhaiskasvatuksen opettajille heid\u00e4n ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n. Toisena tarkastellaan varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia heid\u00e4n ty\u00f6hyvinvointiaan edist\u00e4vist\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nteist\u00e4 ja sit\u00e4 heikent\u00e4vist\u00e4 tekij\u00f6ist\u00e4. Lis\u00e4ksi oltiin kiinnostuneita siit\u00e4, millaista ohjausta he olivat saaneet ty\u00f6hyvinvoinnista. Tutkimus toteutettiin laadullisena poikittaistutkimuksena, jossa on fenomenologisia piirteit\u00e4. Aineisto ker\u00e4ttiin s\u00e4hk\u00f6isell\u00e4 kyselylomakkeella, joka jaettiin Facebook-ryhm\u00e4\u00e4n nimelt\u00e4 \u201dVarhaiskasvatuksen opettajat\u201d. Vastauksia kertyi 100 kahdessa p\u00e4iv\u00e4ss\u00e4 ja niist\u00e4 vastauksista mukaan otettiin yliopistokoulutuksen saaneet varhaiskasvatuksen opettajat, jotka ty\u00f6skenteliv\u00e4t varhaiskasvatuksen opettajina. N\u00e4in lopulliseksi aineiston kooksi saatiin N=36. Aineisto analysoitiin laadullisella sis\u00e4ll\u00f6n analyysill\u00e4. Tutkimuksessa selvisi varhaiskasvatuksen opettajien kokevan ty\u00f6hyvinvoinnin olevan merkityksellist\u00e4, etenkin ty\u00f6ss\u00e4 jaksamisen kannalta. Varhaiskasvatuksen opettajat pit\u00e4v\u00e4t yhteis\u00f6llisyytt\u00e4 ja esimiehen tukea t\u00e4rkein\u00e4 ty\u00f6hyvinvointia edist\u00e4vin\u00e4 tekij\u00f6in\u00e4. Ty\u00f6hyvinvointia heikent\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 oli muun muassa resurssien puute ja heikko johtaminen. Ohjausta ty\u00f6hyvinvoinnista oli saatu eniten ty\u00f6terveyshuollossa, silti usea koki ettei ollut saanut siit\u00e4 mink\u00e4\u00e4nlaista ohjausta miss\u00e4\u00e4n. Johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksiksi saatiin, ett\u00e4 ty\u00f6hyvinvointi koetaan merkityksellisen\u00e4, mutta siihen panostaminen koetaan kuitenkin olevan riitt\u00e4m\u00e4t\u00f6nt\u00e4. Varhaiskasvatuksen opettajien ty\u00f6hyvinvointiin vaikuttaa suuresti ty\u00f6paikan sosiaalinen ilmapiiri. Lis\u00e4ksi ty\u00f6hyvinvoinnin edist\u00e4mist\u00e4 tulisi olla enemm\u00e4n ennaltaehk\u00e4isev\u00e4sti erityisesti ty\u00f6terveyshuollon ja opintojen osalta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-05-31T16:50:35Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-05-31T16:50:35Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "58", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhaiskasvatuksen opettajien ty\u00f6hyvinvointi", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202105313331", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatuksen opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76089
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:42Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2fce2bf9-8829-4398-8c32-8b4abcc2cd41\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202105313331.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jukarainen, Miia Varhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvointi Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 työhyvinvointi varhaiskasvatus varhaiskasvatuksen opettajat
title Varhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvointi
title_full Varhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvointi
title_fullStr Varhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvointi Varhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvointi
title_full_unstemmed Varhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvointi Varhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvointi
title_short Varhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvointi
title_sort varhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvointi
title_txtP Varhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvointi
topic Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 työhyvinvointi varhaiskasvatus varhaiskasvatuksen opettajat
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus työhyvinvointi varhaiskasvatuksen opettajat varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76089 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105313331
work_keys_str_mv AT jukarainenmiia varhaiskasvatuksenopettajientyöhyvinvointi