Yhteishaun hakutoivejärjestyksen ja koulussa koetun sosiaalisen tuen yhteys koulutuksen keskeyttämisriskiin

Tässä tutkimuksessa selvitettiin, missä määrin yhteishaun hakutoivejärjestys on yhteydessä koulutuksen keskeyttämisriskiin. Lisäksi tutkittiin vertaisilta ja opettajilta saadun sosiaalisen tuen yhteyttä havaittuun koulutuksen keskeyttämisriskiin. Tutkimus on tehty osana ”Koulupolku: alkuportailta ja...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Väkiparta, Veera
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76084
_version_ 1828193060347969536
author Väkiparta, Veera
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Väkiparta, Veera Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Väkiparta, Veera Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Väkiparta, Veera
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa selvitettiin, missä määrin yhteishaun hakutoivejärjestys on yhteydessä koulutuksen keskeyttämisriskiin. Lisäksi tutkittiin vertaisilta ja opettajilta saadun sosiaalisen tuen yhteyttä havaittuun koulutuksen keskeyttämisriskiin. Tutkimus on tehty osana ”Koulupolku: alkuportailta jatko-opintoihin”-tutkimusta. Tämän tutkimuksen aineisto (N = 756) koostui Alkuportaat- ja Koulupolku-tutkimukseen osallistuneiden lukiolaisten ja ammatillisessa koulutuksessa opiskelevien vastauksista. Tutkimukseen osallistuneiden hakutoiveita ja sosiaalisen tuen määrää arvioitiin kyselylomakkein toisen asteen ensimmäisen opiskeluvuoden aikana. Koulutuksen keskeyttämisriskiä arvioitiin toisen asteen kolmannen opiskeluvuoden aikana yhdistämällä koulun rekisteritieto kyselylomaketietoihin. Aineistoa analysoitiin Khiin neliö-testillä ja kahden riippumattoman otoksen t-testillä. Keskeisinä tuloksina havaittiin, että yhteishaun hakutoivejärjestyksen ja koulutuksen keskeyttämisriskin välillä oli yhteys lukio-opiskelijoilla. Matalammalta hakutoivesijalta opiskelemaan päässeet nuoret päätyivät tyypillisemmin koulutuksen keskeyttämisriskiin kuin korkeammalta hakutoivesijalta opiskelemaan päässeet nuoret. Lisäksi tutkimus osoitti, että koulutuksen keskeyttämisriskiin kuuluneet opiskelijat olivat toisen asteen ensimmäisenä vuonna kokeneet saavansa vähemmän sosiaalista tukea opiskeluunsa kuin tyypillisesti opinnoissaan edenneet opiskelijat. Tämän tutkimuksen tulokset tulee ottaa huomioon myös oppivelvollisuuden laajentuessa. Opiskelijoita ei voida ainoastaan velvoittaa opiskelemaan, vaan heidän valinnanmahdollisuuksia, autonomiaa ja motivaatiota täytyy myös tukea.
first_indexed 2024-09-11T08:50:59Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Virtanen, Tuomo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vasalampi, Kati", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "V\u00e4kiparta, Veera", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-05-31T16:15:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-05-31T16:15:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76084", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitettiin, miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin yhteishaun hakutoivej\u00e4rjestys on yhteydess\u00e4 koulutuksen keskeytt\u00e4misriskiin. Lis\u00e4ksi tutkittiin vertaisilta ja opettajilta saadun sosiaalisen tuen yhteytt\u00e4 havaittuun koulutuksen keskeytt\u00e4misriskiin. Tutkimus on tehty osana \u201dKoulupolku: alkuportailta jatko-opintoihin\u201d-tutkimusta. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen aineisto (N = 756) koostui Alkuportaat- ja Koulupolku-tutkimukseen osallistuneiden lukiolaisten ja ammatillisessa koulutuksessa opiskelevien vastauksista. Tutkimukseen osallistuneiden hakutoiveita ja sosiaalisen tuen m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 arvioitiin kyselylomakkein toisen asteen ensimm\u00e4isen opiskeluvuoden aikana. Koulutuksen keskeytt\u00e4misriski\u00e4 arvioitiin toisen asteen kolmannen opiskeluvuoden aikana yhdist\u00e4m\u00e4ll\u00e4 koulun rekisteritieto kyselylomaketietoihin. Aineistoa analysoitiin Khiin neli\u00f6-testill\u00e4 ja kahden riippumattoman otoksen t-testill\u00e4.\n\nKeskeisin\u00e4 tuloksina havaittiin, ett\u00e4 yhteishaun hakutoivej\u00e4rjestyksen ja koulutuksen keskeytt\u00e4misriskin v\u00e4lill\u00e4 oli yhteys lukio-opiskelijoilla. Matalammalta hakutoivesijalta opiskelemaan p\u00e4\u00e4sseet nuoret p\u00e4\u00e4tyiv\u00e4t tyypillisemmin koulutuksen keskeytt\u00e4misriskiin kuin korkeammalta hakutoivesijalta opiskelemaan p\u00e4\u00e4sseet nuoret. Lis\u00e4ksi tutkimus osoitti, ett\u00e4 koulutuksen keskeytt\u00e4misriskiin kuuluneet opiskelijat olivat toisen asteen ensimm\u00e4isen\u00e4 vuonna kokeneet saavansa v\u00e4hemm\u00e4n sosiaalista tukea opiskeluunsa kuin tyypillisesti opinnoissaan edenneet opiskelijat. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tulokset tulee ottaa huomioon my\u00f6s oppivelvollisuuden laajentuessa. Opiskelijoita ei voida ainoastaan velvoittaa opiskelemaan, vaan heid\u00e4n valinnanmahdollisuuksia, autonomiaa ja motivaatiota t\u00e4ytyy my\u00f6s tukea.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-05-31T16:15:47Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-05-31T16:15:47Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "41", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sis\u00e4inen motivaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "psykologiset perustarpeet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yhteishaun hakutoivej\u00e4rjestyksen ja koulussa koetun sosiaalisen tuen yhteys koulutuksen keskeytt\u00e4misriskiin", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202105313326", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opintojen keskeytt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutusvalinnat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteishaku", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinnot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toisen asteen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisvalinta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76084
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:13Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/00d8f83c-c3be-421f-9d1c-e4b546d80f0b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202105313326.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Väkiparta, Veera Yhteishaun hakutoivejärjestyksen ja koulussa koetun sosiaalisen tuen yhteys koulutuksen keskeyttämisriskiin sisäinen motivaatio psykologiset perustarpeet Erityispedagogiikka Special Education 101 opintojen keskeyttäminen opiskelijat koulutusvalinnat nuoret koulutus yhteishaku opinnot toisen asteen koulutus yhteisvalinta
title Yhteishaun hakutoivejärjestyksen ja koulussa koetun sosiaalisen tuen yhteys koulutuksen keskeyttämisriskiin
title_full Yhteishaun hakutoivejärjestyksen ja koulussa koetun sosiaalisen tuen yhteys koulutuksen keskeyttämisriskiin
title_fullStr Yhteishaun hakutoivejärjestyksen ja koulussa koetun sosiaalisen tuen yhteys koulutuksen keskeyttämisriskiin Yhteishaun hakutoivejärjestyksen ja koulussa koetun sosiaalisen tuen yhteys koulutuksen keskeyttämisriskiin
title_full_unstemmed Yhteishaun hakutoivejärjestyksen ja koulussa koetun sosiaalisen tuen yhteys koulutuksen keskeyttämisriskiin Yhteishaun hakutoivejärjestyksen ja koulussa koetun sosiaalisen tuen yhteys koulutuksen keskeyttämisriskiin
title_short Yhteishaun hakutoivejärjestyksen ja koulussa koetun sosiaalisen tuen yhteys koulutuksen keskeyttämisriskiin
title_sort yhteishaun hakutoivejärjestyksen ja koulussa koetun sosiaalisen tuen yhteys koulutuksen keskeyttämisriskiin
title_txtP Yhteishaun hakutoivejärjestyksen ja koulussa koetun sosiaalisen tuen yhteys koulutuksen keskeyttämisriskiin
topic sisäinen motivaatio psykologiset perustarpeet Erityispedagogiikka Special Education 101 opintojen keskeyttäminen opiskelijat koulutusvalinnat nuoret koulutus yhteishaku opinnot toisen asteen koulutus yhteisvalinta
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education koulutus koulutusvalinnat nuoret opinnot opintojen keskeyttäminen opiskelijat psykologiset perustarpeet sisäinen motivaatio toisen asteen koulutus yhteishaku yhteisvalinta
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76084 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105313326
work_keys_str_mv AT väkipartaveera yhteishaunhakutoivejärjestyksenjakoulussakoetunsosiaalisentuenyhteyskoulutuksenke