Käyttöliittymäsuunnittelun keinot ensiluottamuksen rakentamiseen verkkokauppaympäristössä

Kaupankäynnin siirtyessä yhä enenevissä määrin verkkoon, yritysten on kohdattava täysin uusia haasteita hankkiakseen ja säilyttääkseen asiakkaitansa. Kuluttajien siirtyminen yrityksestä toiseen on helpompaa kuin koskaan aiemmin, joka tekee asiakasuskollisuuden luomisesta taas entistä hankalampaa. Ve...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Koivisto, Kalle
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76076
_version_ 1826225810808242176
author Koivisto, Kalle
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Koivisto, Kalle Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Koivisto, Kalle Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Koivisto, Kalle
datasource_str_mv jyx
description Kaupankäynnin siirtyessä yhä enenevissä määrin verkkoon, yritysten on kohdattava täysin uusia haasteita hankkiakseen ja säilyttääkseen asiakkaitansa. Kuluttajien siirtyminen yrityksestä toiseen on helpompaa kuin koskaan aiemmin, joka tekee asiakasuskollisuuden luomisesta taas entistä hankalampaa. Verkkokaupankäynnissä yritysten ylivoimaisesti suurin yksittäinen haaste on voittaa kuluttajien luottamus puolelleen. Luottamus on ainoa keino päästä yli mahdollisista riskeistä ja koetusta epävarmuudesta, joka liittyy verkossa asioimiseen ja kaupankäyntiin. Luottamus kuitenkin vaatii useita kanssakäymisiä yrityksen ja kuluttajan välillä, joten todellinen haaste on luoda ensiluottamuksen tunne heti ensimmäisen kanssakäymisen yhteydessä, jotta seuraaviin kanssakäymisiin on edes mahdollisuutta. Uusien asiakkaiden hankkimisen ehtona onkin yrityksen kyky luoda ensiluottamuksen tunne kuluttajalle, joka on ensimmäistä kertaa tekemisissä yrityksen verkkokaupan kanssa. Ilman ensiluottamuksen tunnetta kuluttaja menettää mielenkiintonsa ja luottamuksensa verkkokauppaan tai jopa koko yritykseen, jolloin perinteisen luottamuksen tai asiakasuskollisuuden rakentaminen ei onnistu. Ensiluottamuksen tunteen luominen on yksi tärkeimmistä yksittäisen verkkokaupan tehtävistä, koska verkkokauppa ei menesty ilman asiakkaita. Uudet asiakkaat joutuvat luovuttamaan itsestään paljon tietoa heti ensimmäisellä kerralla, joka aiheuttaa epävarmuuden tunnetta. Tämän epävarmuuden poistaminen on aivan ehdoton elinehto jokaiselle verkkokaupalle. Fyysisen liiketilan tai henkilökunnan sijaan, kuluttajan ainoa fyysinen kontakti yritykseen on tietokoneen näytöllä näkyvä käyttöliittymä. Tutkielman tarkoituksena on, kirjallisuuskatsauksen keinoin, tarkastella käyttöliittymäsuunnittelun keinoja, joilla voidaan positiivisesti vaikuttaa ensiluottamuksen rakentumiseen verkkokauppaympäristössä. Tutkimuksen aikana huomattiin, että verkkokaupan käyttöön, turvallisuuteen, maineeseen ja ulkoasuun liittyvillä tekijöillä voidaan parhaiten luoda ensiluottamuksen tunnetta, riippumatta yrityksen toimialasta. Tutkimuksen perusteella yrityksen maineella on suurin yksittäinen vaikutus ensiluottamuksen tunteeseen, mutta suorin keino vaikuttaa itse kuluttajan ensiluottamuksen tunteeseen on ulkoasuun liittyvien tekijöiden kautta.
first_indexed 2024-09-11T08:49:55Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Halttunen, Veikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Koivisto, Kalle", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-05-31T09:59:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-05-31T09:59:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76076", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kaupank\u00e4ynnin siirtyess\u00e4 yh\u00e4 eneneviss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin verkkoon, yritysten on kohdattava t\u00e4ysin uusia haasteita hankkiakseen ja s\u00e4ilytt\u00e4\u00e4kseen asiakkaitansa. Kuluttajien siirtyminen yrityksest\u00e4 toiseen on helpompaa kuin koskaan aiemmin, joka tekee asiakasuskollisuuden luomisesta taas entist\u00e4 hankalampaa. Verkkokaupank\u00e4ynniss\u00e4 yritysten ylivoimaisesti suurin yksitt\u00e4inen haaste on voittaa kuluttajien luottamus puolelleen. Luottamus on ainoa keino p\u00e4\u00e4st\u00e4 yli mahdollisista riskeist\u00e4 ja koetusta ep\u00e4varmuudesta, joka liittyy verkossa asioimiseen ja kaupank\u00e4yntiin. Luottamus kuitenkin vaatii useita kanssak\u00e4ymisi\u00e4 yrityksen ja kuluttajan v\u00e4lill\u00e4, joten todellinen haaste on luoda ensiluottamuksen tunne heti ensimm\u00e4isen kanssak\u00e4ymisen yhteydess\u00e4, jotta seuraaviin kanssak\u00e4ymisiin on edes mahdollisuutta. Uusien asiakkaiden hankkimisen ehtona onkin yrityksen kyky luoda ensiluottamuksen tunne kuluttajalle, joka on ensimm\u00e4ist\u00e4 kertaa tekemisiss\u00e4 yrityksen verkkokaupan kanssa. Ilman ensiluottamuksen tunnetta kuluttaja menett\u00e4\u00e4 mielenkiintonsa ja luottamuksensa verkkokauppaan tai jopa koko yritykseen, jolloin perinteisen luottamuksen tai asiakasuskollisuuden rakentaminen ei onnistu. Ensiluottamuksen tunteen luominen on yksi t\u00e4rkeimmist\u00e4 yksitt\u00e4isen verkkokaupan teht\u00e4vist\u00e4, koska verkkokauppa ei menesty ilman asiakkaita. Uudet asiakkaat joutuvat luovuttamaan itsest\u00e4\u00e4n paljon tietoa heti ensimm\u00e4isell\u00e4 kerralla, joka aiheuttaa ep\u00e4varmuuden tunnetta. T\u00e4m\u00e4n ep\u00e4varmuuden poistaminen on aivan ehdoton elinehto jokaiselle verkkokaupalle. Fyysisen liiketilan tai henkil\u00f6kunnan sijaan, kuluttajan ainoa fyysinen kontakti yritykseen on tietokoneen n\u00e4yt\u00f6ll\u00e4 n\u00e4kyv\u00e4 k\u00e4ytt\u00f6liittym\u00e4. Tutkielman tarkoituksena on, kirjallisuuskatsauksen keinoin, tarkastella k\u00e4ytt\u00f6liittym\u00e4suunnittelun keinoja, joilla voidaan positiivisesti vaikuttaa ensiluottamuksen rakentumiseen verkkokauppaymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4. Tutkimuksen aikana huomattiin, ett\u00e4 verkkokaupan k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n, turvallisuuteen, maineeseen ja ulkoasuun liittyvill\u00e4 tekij\u00f6ill\u00e4 voidaan parhaiten luoda ensiluottamuksen tunnetta, riippumatta yrityksen toimialasta. Tutkimuksen perusteella yrityksen maineella on suurin yksitt\u00e4inen vaikutus ensiluottamuksen tunteeseen, mutta suorin keino vaikuttaa itse kuluttajan ensiluottamuksen tunteeseen on ulkoasuun liittyvien tekij\u00f6iden kautta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-05-31T09:59:20Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-05-31T09:59:20Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "45", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ensiluottamus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4ytt\u00f6liittym\u00e4suunnittelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "K\u00e4ytt\u00f6liittym\u00e4suunnittelun keinot ensiluottamuksen rakentamiseen verkkokauppaymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202105313319", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkokauppa", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luottamus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00f6liittym\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76076
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:22Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b6c04b99-10f9-47dd-8736-9f879b42ce87\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202105313319.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koivisto, Kalle Käyttöliittymäsuunnittelun keinot ensiluottamuksen rakentamiseen verkkokauppaympäristössä ensiluottamus käyttöliittymäsuunnittelu Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 verkkokauppa luottamus käyttöliittymät
title Käyttöliittymäsuunnittelun keinot ensiluottamuksen rakentamiseen verkkokauppaympäristössä
title_full Käyttöliittymäsuunnittelun keinot ensiluottamuksen rakentamiseen verkkokauppaympäristössä
title_fullStr Käyttöliittymäsuunnittelun keinot ensiluottamuksen rakentamiseen verkkokauppaympäristössä Käyttöliittymäsuunnittelun keinot ensiluottamuksen rakentamiseen verkkokauppaympäristössä
title_full_unstemmed Käyttöliittymäsuunnittelun keinot ensiluottamuksen rakentamiseen verkkokauppaympäristössä Käyttöliittymäsuunnittelun keinot ensiluottamuksen rakentamiseen verkkokauppaympäristössä
title_short Käyttöliittymäsuunnittelun keinot ensiluottamuksen rakentamiseen verkkokauppaympäristössä
title_sort käyttöliittymäsuunnittelun keinot ensiluottamuksen rakentamiseen verkkokauppaympäristössä
title_txtP Käyttöliittymäsuunnittelun keinot ensiluottamuksen rakentamiseen verkkokauppaympäristössä
topic ensiluottamus käyttöliittymäsuunnittelu Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 verkkokauppa luottamus käyttöliittymät
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede ensiluottamus käyttöliittymäsuunnittelu käyttöliittymät luottamus verkkokauppa
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76076 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105313319
work_keys_str_mv AT koivistokalle käyttöliittymäsuunnittelunkeinotensiluottamuksenrakentamiseenverkkokauppaympäristö